خبر فوری

 
 
طالبان افغانستان : قدرت پاکسازی داعش را دریک ماه داریم
کد خبر :894810463

21:08 1397/11/11


برچسب ها : افغانستان, آمریکا, داعش, شمال, طالبان, عملیات پاکسازی,

طالبان افغانستان مدعی شد که ما میتوانیم افغانستان را در مدت یک ماه از داعش پاکسازی کنیم۔


 

طالبان افغانستان مدعی شد که ما میتوانیم افغانستان را در مدت یک ماه از داعش پاکسازی کنیم۔

 

 

به گزارش راز نیوز به نقل از بی بی سی طالبان افغانستان مدعی شد بعد از رفتن آمریکا از افغانستان داعش خطر جدی برای افغانستان نمی باشد۔ در صورت متحقق شدن قرار داد صلح ما می تونیم در مدت یک ماه داعش را از افغانستان پاکسازی کنیم۔

 

 

سخنگوی دفتر طالبان در قطر سهیل شاهین در تماس تلفنی با بی بی سی اردو اظهار داشت که حکومت افغانستان و آمریکا از داعش کاملا حمایت می کنند و مدعی این حرف نه فقط طالبان است بلکه اعضای پارلیمان دولت افغانستان نیز معترف اند که دولت افغانستان و آمریکا کاملا از داعش حمایت میکند۔

 

 

به گفته سخنگوی طالبان در افغانستان داعش هیچ وقت یک گروه مقتدر نبوده است و در حال حاضر ما در شمال افغانستان مشغول پاکسازی این گروه می باشیم ولی دولت افغانستان و آمریکا آنها را در یک منطقه دیگر برده اند و در حال زنده کردن گروه داعش می باشند۔

 

 

وی اظهار داشت اگر ما با نیروهای آمریکای درگیری نداشته باشیم میتوانیم در ظرف یک ماه افغانستان را از داعش پاک کنیم۔

 

 

نگاهی به رابطه داعش و طالبان در افغانستان

 

داعش پديدهاي است که در عراق متولد شد و در سوريه به بلوغ زودرس رسيد و هم اکنون با توجه به تضعيف موقعيت آن در سوريه و عراق به دنبال پايگاههايي در ديگر مناطق جهان اسلام است و کشورهاي داراي دولت هاي ضعيف مقصد مناسبي براي آنها به شمار مي آيد. کشورهايي نظير افغانستان، ليبي و سودان را از زمره ي اين کشورهاي ميتوان به حساب آورد. در اين ميان با توجه به تجربه حضور القاعده و جنگجويان عرب در افغانستان، اين کشور ظرفيت بالقوهاي براي مرکزيت فعاليتهاي اين گروه در مناطق شرقي خلافت خودخواندهشان –و بر طبق آنچه داعش ادعا مي کند: ولايت خراسان –را دارد. اما در مورد افغانستان نکاتي وجود دارد که داعش نميتواند در افغانستان همانند عراق و سوريه در آن جولان دهد.

 

 

 

يکي از نکاتي که به نظر ميرسد در مورد طالبان بيش از اندازه اغراق شده است اين است که طالبان به دنبال حذف پيروان ديگر مذاهب هستند، اما شايد نتوان اين موضوع را به طور کامل به طالبان بار نمود. به عنوان نمونه در مورد واقعه اشغال مزارشريف توسط طالبان در سال 1377 گرچه بيشتر کساني که جان خود را از دست دادند از شيعيان اين شهر بودند، اما در اين حادثه دو نکته نبايد فراموش شود: اول اينکه اين کشتار در تلافي شکست سنگين طالبان در سال پيش از آن بود که در آن نيروهاي حزب وحدت نقشي مهم داشتند و دوم اينکه نيروهاي خط شکن در تصرف شهر مزارشريف آنگونه که گزارش شده اعضاي خارجي طالبان بودند که نسبت به پيروان ساير مذاهب بسيار خشن رفتار کرده و مي کنند. – که بخشي از آنها هم اکنون در صفوف اول داعش در عراق و سوريه در حال نبرد هستند۔

 

از نظر طالبان داعش گروه متمردي است که از اطاعت اميرالمومنين سرباز زده و از سوي ديگر از ديد داعش طالبان گروهي است که با خليفه البغدادي بيعت نکرده و بر طبق يک قانون هرکه با خليفه بيعت نکند دشمن قلمداد ميشود. اين امر در نامه پراکنيهاي ميان طالبان و داعش نيز مشهود است به عنوان نمونه طالبان در نامه خود به البغدادي هشدار دادند که پاي داعش را به افغانستان باز نکند و الا مسئوليت عواقب آن بر عهده او خواهد بود و از سوي ديگر شاخهي داعش در افغانستان با انتشار نامه اي به چهار زبان اين ادعا را کرده که تمام نيروهاي مجاهد بايد تحت يک پرچم و يک فرمانده جمع شوند و وجود نيروي طالبان ضروري نيست۔

 

به طور سنتي طالبان در مناطق جنوبي و شرقي افغانستان داراي منابع ثروت و قدرت هستند و ظهور گروه داعش به نوعي کاهش اقتدار طالبان در اين مناطق را درپي خواهد داشت و از سوي ديگر داعش به دليل مسائل مالي و هزينههاي جنگ، گوشه چشمي به منابع معدني و جنگلي و حتي مواد مخدر شرق افغانستان دارد، امري که به هيچوجه خوشايند طالبان نيست، لذا طالبان به شدت با حضور رقيبي در محدوده تحت تسلط خود مقابله ميکنند.

 

 

 

 

ارسال نظر

 
1