خبر فوری

 
 
طالبان افغانستان: بحران چهل ساله را نمی توان در چند روز پایان داد
کد خبر :826391522

13:06 1399/07/12


برچسب ها : ارتش افغانستان, دوحه, دولت افغانستان, روند صلح افغانستان, طالبان افغانستان, محمد نعیم وردک,

محمد وردک سخنگوی دفتر سیاسی طالبان افغانستان در دوحه گفت: نمی توان بحران چهل ساله افغانستان را ظرف مدت چند روز حل و فصل نمود.


دوحه: به گزارش راز نیوز| محمد وردک سخنگوی دفتر طالبان افغانستان در دوحه گفت: نمی توان بحران چهل ساله افغانستان را ظرف مدت چند روز حل و فصل نمود.

بر اساس جزئیات منتشر شده، محمد وردک با اشاره به روند بسیار کند مذاکرات صلح میان نمایندگان طالبان و دولت افغانستان اظهار داشت: متوقف شدن روند مذاکرات برای بررسی موضوعات مختلف امری طبیعی است، رسیدن به یک توافقنامه نهایی در چند نشست بسیار دشوار است.

سخنگوی دفتر طالبان افغانستان در واکنش به درخواست رسانه ها و خبرگزاری های بین المللی برای اطلاع رسانی در خصوص روند مذاکرات صلح بین الافغان و وقفه های ایجاد شده در آن اظهار داشت: ما نمی توانیم تمامی مباحث و موضوعات مورد بحث را در مقابل رسانه ها بیان کنیم، اگر قرار باشد تمامی موضوعات مورد بحث در رسانه ها مطرح شود بنابراین هیچ نیازی به حضور هیئت های مذاکره کننده وجود نخواهد داشت، پس باید صبر پیشه کنید زیرا ممکن است ما به مقاصد خود دست پیدا نکنیم.

محمد نعیم وردک در ادامه با اشاره حضور طرف ثالث برای میانجیگری در مذاکرات بین الافغان افزود: هیچ نیازی به حضور آمریکا و یا کشور ثالث دیگری برای میانجگیری میان طرف های مذاکره کننده نیست و دو طرف به صورت کامل بر این باورند که در این مذاکرات هیچ طرف ثالثی حضور پیدا نکند.

لازم به ذکر است مذاکرات صلح بین طرف های افغان از 22 شهریور ماه در دوحه پایتخت قطر آغاز شده است، اما تاکنون هیچ توافقی در خصوص پیشبرد روند مذاکرات و برنامه جامع آن صورت نگرفته است.

کارشناسان سیاسی و نظامی، اختلاف نظر طرفین در خصوص مسائل مختلف به ویژه برپایی صلح و پایان درگیری ها را مهمترین عامل به بن بست کشیده شدن مذاکرات عنوان می کنند.

در حالی که دولت افغانستان بر پایان خشونت ها پیش از هرگونه برداشتن گام بعدی در روند مذاکرات تاکید دارد اما طالبان متعقد است که این امر بدون توافقنامه واضح و روشن امکان پذیر نخواهد بود.

همزمان با ادامه مذاکرات صلح میان نمایندگان دولت افغانستان و طالبان، خبرها از درگیری شدید میان نیروهای مسلح افغان و شبه نظامیان طالبان حکایت دارد.

طبق اعلام منابع آگاه نیروهای مسلح افغان و شبه نظامیان طالبان در منطقه چشمه شیر در استان بغلان در مقابل یکدیگر قرار گرفته اند، در جریان این درگیری ها میان نیروهای افغان و شبه نظامیان طالبان، یک نظامی ارتش افغانستان جان باخت و رئیس پلیس استان بغلان به همراه دو از محافظان خود نیز دچار جراحت شده است.

ارسال نظر

 
1