خبر فوری

 
 
صدور حکم آزادی 74 متهم محکوم به اعدام توسط دادگاه عالی پیشاور
کد خبر :1639534501

15:37 1397/07/27


برچسب ها : پاکستان, حکم اعدام, دادگاه عالی پاکستان,

دادگاه عالی پیشاور حکم آزادی 74 متهم محکوم به اعدام که در دادگاه های نظامی مجازات شده بودند را صادر کرد.


 

پیشاور:به گزارش راز نیوز به نقل از خبرگزاری دان،دادگاه عالی پیشاور حکم آزادی 74 متهم محکوم به اعدام که در دادگاه های نظامی مجازات شده بودند را صادر کرد.

قاضی وقار احمد و قاضی لعل خان ختک درخواست متهمان مجازات شده توسط دادگاه های نظامی را در دادگاه عالی پیشاور مورد بررسی قرار دادند.

این 74 متهم بر اساس حکم دادگاه های نظامی به اتهام نقش داشتن در عملیات های مختلف تروریستی به اعدام محکوم شده بودند اما دادگاه عالی پیشاور به دلیل ثابت نشدن جرایم این افراد با صدور حکمی،مجازات این افراد را باطل اعلام کرد.

طبق اطلاعات واصله به خبرگزاری دان،زور آور خان ساکن شهر دیر طبق ماده 199 ،علیه حکم اعدام صادر شده برای عموی خود گل فراز درخواست اعتراضی را ثبت کرده بود.

بر اساس گفته شبیر حسین،موکل وی به اتهام نقش داشتن در حمله انتحاری در شهر مردان به اعدام محکوم شده است.

در حمله انتحاری شهر مردان علاوه بر عمران محمد عضو مجلس ایالتی خیبر پختونخواه،ده ها تن دیگر نیز کشته شدند.

بر اساس حکم صادر شده توسط دادگاه،علاوه بر اعترافات این متهم که پس از سال ها  بازداشت از وی ثبت کرده بودند،مدرک و سند دیگری دال بر مجرم بود وی در دست نیست.

شبیر حسین در ادامه گفت:پس از ثبت درخواست توسط احسان الله خان به در اعتراض به حکم اعدام عموی خود،دادگاه به علت نبود شواهد و مدارک مستند،وی را تبرئه کرد.

وی متهم به دست داشتن در حملات انتحاری مختلف در سال های 2009 و 2010 و حمله به نیروهای پلیس در سال 2011 بود.

لازم بذکر است پس از بیست و یکمین تجدید نظر قانون اساسی  و ایجاد دادگاه های نظامی،تاکنون بسیاری از تروریست ها محکوم به اعدام شده اند که برخی از این احکام صادره پس از تایید رئیس ستاد ارتش پاکستان به اجرا در آمده اند.

در جنوری سال 2015 میلادی،پارلمان پاکستان با تایید تجدید نظر در قانون اساسی،با افزایش سطح اختیارات ارتش پاکستان مجوز مجازات متهمان ترویست در دادگاه های نظامی را صادر کرد در حالی که پیش از این،ارتش پاکستان تنها مجاز به مجازات نظامیان در دادگاه های نظامی بود.

در 22 جنوری سال جاری دادگاه عالی پاکستان با بررسی درخواست های محکومان به اعدام دادگاه های نظامی،تمامی احکام صادره برای این افراد را باطل اعلام کرد و حکم آن را برای هر دو طرف صادر کرد.

دادگاه عالی پاکستان در 18 سپتامبر سال جاری،حکم اعدام 4 متهم که از سوی دادگاه های نظامی برایشان صادر شده بود را به طور موقت متوقف نموده بود و در 19 سپتامبر حکم اعدام سه تن از این افراد را به طور کامل متوقف و باطل اعلام نمود.

همچنین در 15 اکتبر دادگاه عالی پاکستان درخواست تجدید نظر در حکم اعدام 4 متهم را برای بررسی ثبت کرد.

ارسال نظر

 
1