خبر فوری

 
 
شیرین مزاری: پاسخ قاطعانه عمران خان، رئیس جمهور آمریکا را مجبور به تغییر موضع کرد
کد خبر :11159160

13:41 1397/09/13


برچسب ها : آمریکا, پاکستان, دونالد ترامپ, شیرین مزاری, عمران خان, مذاکرات صلح,

پاسخ قاطع عمران خان به اراجیف توییتری دونالد ترامپ باعث شد رئیس جمهور ایالات متحده در سخنان و مواضع خود تجدید نظر نماید و با ارسال نامه ای به نخست وزیر پاکستان از وی درخواست همکاری برای ایجاد زمینه مذاکرات صلح افغانستان نماید.


 

اسلام آباد:به گزارش راز نیوز به نقل از خبرگزاری جیو، شیرین مزاری وزیر امور حقوق انسانی دولت پاکستان طی پیامی در صفحه اجتماعی توییتر اظهار داشت: پاسخ قاطع عمران خان به اراجیف توییتری دونالد ترامپ باعث شد رئیس جمهور ایالات متحده در سخنان و مواضع خود تجدید نظر نماید و با ارسال نامه ای به نخست وزیر پاکستان از وی درخواست همکاری برای ایجاد زمینه مذاکرات صلح افغانستان نماید.

شیرین مزاری افزود:پاسخ قاطع نخست وزیر پاکستان به اظهارات ترامپ، رئیس جمهور آمریکا را به تجدید نظر در اظهارات خود واداشت.

وی گفت: موضع صریح و شجاعانه عمران خان به سخنان دونالد ترامپ و متعاقبا ارسال نامه از سوی ترامپ به عمران خان، مفهوم بسیار مهمی را برای نوکران آمریکا در پاکستان دارد.

لازم بذکر است عمران خان نخست وزیر پاکستان روز گذشته در گفتگو با رسانه ها خبر داد که دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده با ارسال نامه ای از وی خواستار همکاری در زمینه ایجاد شرایط مذاکرات صلح افغانستان و تلاش برای ترغیب طالبان به سمت شرکت در مذاکرات شده است.

وزارت خارجه پاکستان نیز با تایید این اظهارات عمران خان، از درخواست ترامپ برای افزایش همکاری ها در زمینه مذاکرات صلح افغانستان خبر داد.

دونالد ترامپ در اوایل سال جاری میلادی طی سخنانی با انتقاد از سیاست های پاکستان در قبال مبارزه با تروریسم گفته بود:ایالات متحده از 15 سال گذشته با دادن 33 میلیارد دلار به پاکستان،دچار اشتباه شده است و پاکستان به جز فریب چیزی انجام نداده است.

تنها چند روز پس از این سخنان دونالد ترامپ،وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که مقامات کاخ سفید به دلیل عدم اقدام پاکستان برای مقابله با تروریسم،میزان قابل توجهی از کمک های مالی به پاکستان را متوقف مینماید تا به پاکستان بفهماند که اگر وی متحد آمریکا نماند،روابط دو کشور نیز همچون گذشته نخواهد بود.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد تا زمانی که پاکستان دست به علمیات علیه شبکه تروریستی حقانی و طالبان افغانستان نزند،روند کمک های مالی ایالات متحده به پاکستان متوقف خواهد ماند.

در برنامه استراتژی امنیت ملی ارائه شده از سوی دونالد ترامپ در سال گذشته نیز آمده است:آمریکا فشارهای خود بر پاکستان را به منظور سرعت بخشیدن عملیات مبارزه با تروریسم افزایش خواهد داد،زیرا پس از حمایت هر کشوری از تروریسم و گروههای تندرو،هیچ گونه شراکت و همکاری باقی نخواهد ماند.

در ادامه این برنامه آمده است:خطرات بسیار زیادی از سوی گروههای تروریستی فعال در داخل خاک پاکستان،آمریکا را تهدید میکنند.

پس از ارائه این استراتژی از سوی ترامپ،مائیک پینس معاون رئیس جمهور آمریکا نیز در جریان سفر به افغانستان از پاکستان خواسته بود که اسلام آباد حمایت خود از تروریسم ها را متوقف نماید.

دونالد ترامپ ماه گذشته در گفتگو با خبرگزاری فاکس نیوز گفته بود: پاکستان،اسامه بن لادن رهبر القاعده را نزد خود نگاه داشته بود.

وی گفت:هرکسی در پاکستان میدانست که وی(اسامه بن لادن) در نزدیکی یک پایگاه نظامی سکونت داشت،ما سالانه 1.3 میلیارد دلار به عنوان کمک به پاکستان میدهیم و اکنون من این کمک را متوقف نموده ام زیرا پاکستان برای ما کاری انجام نداده است.

عمران خان نخست وزیر پاکستان نیز در واکنش به سخنان ضد پاکستان ترامپ گفت : به جای آنکه پاکستان را قربانی خود بکنید ، آمریکا به شکست های خود در افغانستان نگاه کند.

عمران خان با اشاره به سخنان ضد پاکستان رئیس جمهور آمریکا ترامپ گفت : برای حل این مشکل باید تاریخ را تغییر داد. باوجود آنکه در سانحه 11 سپتامبر هیچ پاکستانی در آن شریک نبوده است، اما با این وجود نیز پاکستان در این جنگ آمریکا را همراهی کرد.

ارسال نظر

 
1