خبر فوری

 
 
شهادت 11 شیعه در پاراچنار درپی عدم حل و فصل مسئله اراضی اشغالی
کد خبر :1633598774

15:53 1400/08/11


برچسب ها : اراضی اشغالی, پاراچنار, تیراندازی, درگیری مسلحانه, سازمان امنیتی, سنی, شیعه, شیعیان پاکستان,

طی درگیری مجدد قبایل سنی مذهب مهاجر از افغانستان با قبایل شیعه پاراچناری در منطقه پیوار، 11 شیعه به شهادت رسیدند.


خیبر پختون خوا: به گزارش راز نیوز| طی درگیری آغاز شده از صبح روز شنبه 1 آبان 1400 در منطقه مرزی پاراچنار میان قبایل پیوار طوری و گیدو، دست کم 11 تن از شیعیان پاراچناری به شهادت رسیدند. گفتنی است این درگیری همچون گذشته دراثر تنش ها بر مسئله اشغال اراضی توسط قبایل سنی مذهب رخ داده است.

 

همچنین طی این درگیری ها 6 تن از شیعیان قبیله طوری نیز مفقود شده اند. درحالیکه براساس گزارش منابع این درگیری دو روز بعد مورخ 3 آبان به پایان رسید.

نیروهای امنیتی با حضور در منطقه و نصب پرچم های سفید در خاک ریزهای دوطرف، ضمن اعلام آتش بس به این جنگ مسلحانه که از دو روز جاری بود مورخ 3 آبان پایان دادند.

 

گفتنی است هرساله این درگیری میان شیعیان پاراچنار و مهاجران سنی مذهب افغانستان در مناطق مرزی به مدت چند روز به طول انجامیده و سپس پس از تلفات جانی و مالی از هردوطرف به پایان می رسد. به گفته منابع، پس از اعتصاب و تظاهرات مختلف شیعیان پاراچناری، تاکنون دولت و نهادهای امنیتی برای حل و فصل قطعی این مشکل تدبیری بکار نگرفته اند.

 

وضعیت سال گذشته شمسی

سال 1399 خورشیدی مردم قبایل منطقه بالش خیل شهرستان کرم در واکنش به عدم حل و فصل مشکلات اراضی اشغالی و ساخت و ساز های غیر قانونی توسط عناصر مهاجر از افغانستان در زمین های خود، طی اعتصاب مورخ 19 تیر 1399 تصمیم به ارائه کلید های منازل خود به دولت را گرفتند.

صفدر علی، ارشاد حسین، جوهر حسین، روشن علی و دیگر نمایندگان قبایل بالش خیل (شیعه) طی سخنرانی در جمع اعتصاب کنندگان در منطقه سمیر، گفتند: قبایل پاره چمکنی هزاران هکتار از اراضی ما را اشغال کرده اند و با وجود دستور دادگاه برای تخریب ساخت و ساز های غیر قانونی قبایل پاره چمکنی در زمین های ما، تاکنون هیچگونه اقدامی علیه این افراد صورت نگرفته است.

طبق اظهارات نمایندگان، با وجود اعتراضات و مراجعات مکرر به دولت، هیچگونه اقدامی صورت نگرفته و دولت و پلیس پس از درگیری های مسلحانه آغاز شده از سوی قبایل سنی وارد شده از افغانستان (پاره چمکنی) در عوض احیای حقوق مردم بالش خیل، با افزایش جنایات و مظالم خود، علیه تعدادی از شخصیت های برجسته قبایل شیعه شکایت نامه هایی درج کرده و در تلاش دستگیری این افراد بی گناه بر آمده اند.

گفتنی است مردم با به تنگ آمدن از این بی عدالتی ها، با کوچ از محل های مسکونی خود، کمپ های اعتصابی در جاده اصلی و زمین بازی فوتبال تشکیل داده اند و تا عدم حل این مشکلات، به اعتصاب خود ادامه خواهند داد.

رهبران در ادامه خاطر نشان کردند که هزاران هکتار از اراضی ما توسط قبایل پاره چمکنی مورد اشغال قرار گرفته اند و اگر این زمین ها به ما برگردانده نشوند، دولت منازل ما را نیز تحویل اشغالگران دهد که به این منظور و طی اعتراض کلید منازل خود را تحویل دولت می دهیم. مقامات به جای اشغالگران، با تشکیل پرونده و شکایت نامه هایی علیه طرف شیعه، نهایت ظلم و ستم را در حق ما روا داشته اند.

ساجد حسین طوری نماینده مردمی مجلس ایالت گفت: روند گفتگو با مقامات برای حل و فصل مسئله ادامه دارد و در ادامه از هر طرف با پنج نماینده نزد مقامات خواهیم رفت تا مرز ها را مشخص کنند.

 

نشست اضطراری با مطبوعات

رهبران قبایل طوری و بنگش طی گفتگو در کنفرانس مطبوعاتی اضطراری مشترک، گفتند: ما از بیست سال گذشه در حال مبارزه قانونی برای رسیدن به حق خود هستیم و با وجود مراجعات مکرر به دادگاه ها و صدور دستور دادگاه به نفع ما، تاکنون هیچگونه اقدامی علیه اشغال غیر قانونی قبایل پاره چمکنی علیه اراضی مناطق بالش خیل و ابراهیم زئی صورت نگرفته است و نکته قابل تاسف و تامل این است که قبایل پاره چمکنی از کرم میانه وارد لوئر کرم شده و اراضی را اشغال می کنند. مقامات مربوطه هیچگونه واکنشی به فریاد حق طلبی ما نشان نمی دهند و با وجود جان باختن 15 تن و زخمی شدن بیش از 40 نفر طی درگیری های مسلحانه یک هفته قبل، مقامات و پلیس در عوض از اقدام قانونی علیه نقض کنندگان صلح و قانون، علیه ما شکایت نامه درج کرده اند که باعث بسی افسوس است. نمایندگان و رهبران ضمن درخواست حل و فصل کردن این موضوع برای جلوگیری از به وقوع پیوستن رویداد های ناخوشایند، خواستار جدا سازی منطقه غیر، از استان کرم شده و گفتند، باید هرچه سریعتر به اشغال اراضی لوئر کرم پایان داده شده و ساخت و ساز های غیر قانونی تخریب شوند.

 

حملات برای اشغال اراضی شیعیان دسیسه ای از سوی سازمان های امنیتی پاکستان

براساس گزارش منتشر شده مورخ 2 خرداد 1399، حملات علیه اراضی قبایل شیعه اقدامی برنامه ریزی شده توسط سازمان های امنیتی پاکستان به منظور اشغال این اراضی برای قبایل سنی مذهبی است که از افغانسان کوچ کرده و به این مناطق آمده اند.

یکم خرداد 99 درگیری مسلحانه سنگینی بین قبایل مقبل از مهاجران افغانستانی و طوری در حوالی پاراچنار با یورش قبیله مقبل به طرف مقابل آغاز شد. باتوجه به توطئه و دسیسه های برنامه ریزی شده برای حمله به قبائل طوری، سازمان های امنیتی پاکستان به همراه همسایگان این قبیله همچون مقبل درحال ایجاد دسیسه برای غارت زمین های قبایل طوری هستند. قابل ذکر است موضوع کنج علیزئی و مقابل نیز زنجیره ای از تداوم چنین مسائلی در پاراچنار است . قبل از این نیز عناصر مهاجم اشغالگر اراضی طوری طی دسیسه ای سعی در اشغال زمین های حوالی بالشخیل با مورد مناقشه خواندن کرده بودند و هم اکنون نیز در ادامه این دسیسه ها علیه قبیله طوری (شیعه)، با تصرف بلندی های کنج علیزئی و با پشتیبانی سازمان های امنیتی پاکستان حمله ای توسط قبایل مقبل صورت گرفته است.

گفتنی است جنگ قبیله ای به تنهایی انجام نمی شود و برای این امر چند قبیله با ایجاد ائتلاف با دشمنان طرف مقابل حمله را آغاز می‌کنند.  مردم محلی طی درخواستی از دولت ابراز داشتند قبل از آنکه مسئله شدت یابد، نهاد های دولتی باید درصدد حل این مسئله و درگیری پیش آمده برآیند و همچنین براساس اسناد زمین، اراضی اشغالی را به صاحبان اصلی شان (طوری ها) برگردانند‌.

طبق گزارش منابع محلی، قوم مقبل که از اعضای مذهب سنی هستند علاوه بر آنکه فاقد هویت پاکستانی هستند، از خاک افغانستان وارد پاکستان شده و تاکنون چندین حمله مسلحانه برای تخریب مناطق مسکونی شیعیان پاراچنار انجام داده اند؛ قوم طوری و کنج علیزئی نیز که شیعیان پاکستانی هستند، چندین مرتبه با مراجعه به نهادهای مربوطه شکایت خود را از این حوادث و اشغال زمین هایشان توسط افراد بیگانه اعلام کرده اند که با پاسخ عجز و ناتوانی دولت در این زمینه و برای باز پس گیری زمین های خود با در دست داشتن اسناد و مدارک مواجه شده اند. منابع محلی در ادامه خاطر نشان کردند که دولت نسبت به این موضوع بی توجه بوده و درصدد حل این مشکل نیست.

ناگفته نماند علاوه بر منابع محلی، شخصیت های برجسته نیز بر این باورند که این حملات با پشتیبانی سازمان های امنیتی پاکستان برای اهداف از پیش تعیین شده صورت گرفته اند. تمامی مهاجرت این گروه از افغانستان به پاکستان زیر نظر سازمان اطلاعاتی پاکستان (ISI) طی برنامه ای از پیش تعیین شده صورت می گیرد تا در زمان نیاز از آنها علیه شیعیان استفاده شود.

ناگفته نماند این منطقه که از مناطق مرزی مشترک پاکستان_افغانستان است، تاکنون توسط ارتش پاکستان حصار کشی نشده که این امر موجب تردد و داخل شدن طرف های افغان به خاک پاکستان برای هدف قرار دادن شیعیان پاراچنار و اشغال اراضی آنها شده است.

ارسال نظر

 
1