خبر فوری

 
 
شرکت نخست وزیر پاکستان به همراه رئیس جمهور ترکیه در مراسم به آب انداختن کشتی خیبر
کد خبر :1218527235

18:43 1401/09/04


برچسب ها : امیر دریابد محمد امجد خان نیازی, پاکستان و ترکیه, رئیس جمهور ترکیه, رجب طیب اردوغان, روابط دفاعی, روابط دوجانبه, شهباز شریف, فرمانده نیروی دریایی پاکستان, ناوچه سبک, نخست وزیر پاکستان, کشتی جنگی, کشتی سازی,

امروز جمعه 4 آذر مراسم به آب انداختن ناو PNS خیبر نیروی دریایی پاکستان با حضور شهباز شریف نخست وزیر پاکستان و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در کارخانه کشتی سازی استانبول برگزار شد.


استانبول: به گزارش راز نیوز| امروز جمعه 4 آذر مراسم به آب انداختن ناو PNS خیبر نیروی دریایی پاکستان با حضور شهباز شریف نخست وزیر پاکستان و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در کارخانه کشتی سازی استانبول برگزار شد.

در این مراسم همچنین دریابد محمد امجد خان نیازی فرمانده نیروی دریایی پاکستان نیز حضور داشت و در بدو ورود مقامات پاکستان به محوطه، از آنها توسط رژه افتخاری استقبال شد.

گفتنی است این سومین ناوچه ملجم ازچهار ناوچه ای است که با همکاری دو کشور پاکستان و ترکیه ساخته شده است. این پروژه ای مشترک مبتنی بر همکاری میان دو کشور پاکستان و ترکیه در زمینه ساخت کشتی می باشد که از سال 2018 میلادی آغاز شد.

پیش از این مراسم به آب انداختن اولین ناوچه ملجم با نام PNS بابر در اوت 2021 میلادی در استانبول برگزار شد درحالیکه سنگ بنای ساخت دومین ناوچه ملجم با نام PNS بدر در ماه مه 2022 در کراچی اجرا شد.

 شهباز شریف نخست وزیر پاکستان طی سخنرانی در این مراسم، ترکیه را خانه دوم خود عنوان کرد و با بیان اینکه سفر مجدد به این کشور باعث خوشحالی وی شده است، گفت: رویداد امروز مرا به دهه 1920 میلادی برگرداند، زمانی که ترکیه برای استقلال می جنگید و مسلمانان منطقه در کنار مردم ترکیه قرار داشتند.

وی افزود: روابط عمیقی بین پاکستان و ترکیه وجود دارد، ترکیه در هر مشکلی به ما کمک کرده است، ترکیه تحت رهبری طیب اردوغان که یک رهبر با بصیرت می باشد به یک دولت رفاه مدرن تبدیل شده است. امروزه جهان با تنش های مختلفی مواجه است و نقش اردوغان در توافقنامه جنگ روسیه و اوکراین قابل تقدیر می باشد. پاکستان نیز مانند سایر نقاط جهان با کمبود انرژی مواجه است، این کشور برای منابع انرژی ارزان گام بر می دارد، بنابراین پاکستان و ترکیه باید برای انرژی با یکدیگر همکاری کنند درحالیکه هر دو کشور در زمینه تغییرات اقلیمی نیز می توانند مشارکت داشته باشند.

نخست وزیر پاکستان خاطر نشان ساخت که ترکیه در زمینه انرژی خورشیدی، بادی و آبی به ما کمک می کند، این پروژه ها روابط فیمابین را تقویت می بخشد، قلب دو کشور باهم می تپد. پاکستان اخیرا تحت تاثیر سیل ویرانگر قرار گرفت که ترکیه برای پاکستان از طریق 15 هواپیما و 13 قطار کمک ارسال کرده است .

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه اظهار داشت که پاکستان در حال مبارزه با تروریسم است، ترکیه و پاکستان برای پایان دادن به تروریسم متحد هستند. 752 پروژه صنایع دفاعی در ترکیه درحال اجرا هستند، صنعت دفاعی باید برای وحدت تقویت شود و به زودی تجارت پاکستان و ترکیه به 5 میلیارد دلار خواهد رسید.

رئیس جمهور ترکیه گفت: در زمان جنگ پاکستان با ترکیه همکاری کرد، مردم ترکیه برای پاکستان احترام زیادی قائل هستند، پاکستان به شدت تحت تاثیر سیل قرار گرفت که ما در این برهه دشوار در کنار پاکستان ایستاده ایم.

ارسال نظر

 
1