خبر فوری

 
 
شخصیت مولانا سمیع الحق و دیدگاه وی نسبت به اقدامات عربستان سعودی
کد خبر :2073970385

21:18 1397/08/13


برچسب ها : پاکستان, پدر معنوی طالبان, شبکه حقانی, قتل, مولانا سمیع الحق,

مولانا سمیع‌الحق، در شهر راولپندی پاکستان با ضربات چاقو و شلیک یک فرد ناشناس به قتل رسید. پلیس پاکستان گفته در حال تحقیق در مورد این رویداد است.


 

شخصیت مولانا سمیع الحق و دیدگاه وی نسبت به اقدامات عربستان سعودی

 

مولانا سمیع‌الحق، در شهر راولپندی پاکستان با ضربات چاقو و شلیک یک فرد ناشناس به قتل رسید. پلیس پاکستان گفته در حال تحقیق در مورد این رویداد است.

 

او چهره سیاسی-مذهبی شناخته شده‌ و جنجالی‌ در میان پاکستانی‌ها و افغان‌ها بود. پدر او مولانا عبدالحق چند دهه پیش در اکوره ختک، شهر کوچکی در ایالت خیبرپشتونخواه پاکستان، مدرسه دینی حقانیه را تاسیس کرد که بعدها با هزاران شاگرد به پسرش سمیع‌الحق به میراث ماند.

 

مولانا سمیع‌الحق، رهبر جمعیت علمای اسلام پاکستان بود و دو دوره عضویت مجلس سنای این کشور را داشت (از ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۷).

 

صدها دانش‌آموز مدرسه حقانیه طی چند دهه در افغانستان در برابر دولت‌های مختلف افغانستان جنگیدند و پس از سقوط حاکمیت گروه طالبان در افغانستان، خود او همیشه افغانستان را کشور "اشغال شده" می‌خواند.

 

مولانا سمیع‌الحق ملا محمد عمر، رهبر پیشین طالبان را از شاگردان برجسته‌‌اش خوانده بود و او را "انسان فرشته‌مانند" توصیف کرده بود. در زمان حضور نیروهای شوروی در افغانستان او رابطه نزیدیک با مجاهدین افغانستان داشت و برخی از آنها حتی در مدرسه حقانیه آموزش علوم دینی دیدند.

 

سمیع‌الحق در میان بسیاری از افغان‌ها به دلیل حمایت همیشگی‌اش از گروه طالبان افغان و مشروع دانستن جنگ آنها علیه دولت افغانستان منفور بود. گفته می‌شود شماری از نخستین اعضای گروه طالبان افغان پیش از آمدن به افغانستان در مدرسه حقانیه دانش‌آموز بودند و به همین دلیل او را "پدر معنوی طالبان" می‌خواندند.

 

در سال ۲۰۱۳، مولانا سمیع الحق در دیدار با ریچار اولسون، سفیر آمریکا در اسلام آباد از آمریکا خواست نیروهای خود را از افغانستان خارج کند و بگذارد طالبان دوباره این کشور را به کنترل خود درآورند

 

او به سفیر آمریکا گفته بود: "به طالبان یکسال وقت بدهید، همه افغانستان را خوشحال خواهند ساخت. همه افغانستان با آنها خواهند بود. وقتی آمریکایی‌های بیرون شوند، همه این چیزها در یکسال اتفاق خواهد افتاد. تا زمانی‌که آمریکایی‌ها در افغانستان هستند، افغان‌ها مجبورند برای آزادی خود بجنگند."

 

با این حال شماری هم‌ بخاطر حمایت سمیع‌الحق از جهاد علیه شوروی در افغانستان و برخی "قدم‌های نیک" در پاکستان از او به نیکی یاد می‌کردند، از جمله فتوای مشروع بودن واکسن پولیو و حمایت ازاین روند در مناطق تحت حاکمیت شورشیان پاکستانی.

 

دراین اواخر با تمام تهدیداتی‌که دولت‌های افغانستان و آمریکا از ناحیه سمیع الحق حس می‌کردند، با او در تماس شده بودند و خواهان جلب حمایتش برای روند صلح دولت افغانستان با گروه طالبان بودند، تلاشی‌که گفته می‌شود چراغ سبزی از سوی سمیع الحق دریافت نکرد.

 

مولانا سمیع دو خانه داشت اما بیشتر اوقاتش را در منزلش در "بحریه تاون" محله مجللی در شهر راولپندی در حومه پایتخت، اسلام آباد، سپری می‌کرد. گزارش شده است که پس از خبر کشته شدنش، صدها هوادار او نزدیک خانه‌اش تجمع کرده‌اند.

 

دیدگاه مولانا سمیع الحق نسبت به اقدامات عربستان سعودی

 

یکی از ویژه گی های مولانا سمیع الحق این می باشد که وی مخالفت سر سخت خودش را نسبت به رژیم صهیونستی و آمریکا نشان می داد و برنامه های شوم آمریکا و اسرائیل را محکوم میکرد در همین راستا وی ائتلاف نظامی اسلامی به سرپرستی عربستان را کاری عبث و نقشه های اسرائیل میخواند

 

وی در یک سخنرانی در همین زمینه اظهار داشت که اگر حکام سعودی همچون شاه سلمان ادعای خدمت حرمین شریفین را میکند نباید این اقداماتی که علیه اسلام است را انجام بدهد وی اظهار داشت که ما خواهیم دید که آیا ائتلاف اسلامی فلسطین را از اسرائیل آزاد خواهد کرد یا نه ؟ شاه سلمان باید به فکر خدمت به حرم خدا باشد و همچنین بیت المقدس قبله اول ما است و ما نباید در اموری که به دشمن کمک میکند حماید کنیم و نقشه دشمن را اجرائی کنیم۔

 

 

 

 

همچنین وی افزود آمریکا و اسرائیل دشمنان سر سخت اسلام همکاری با آنها بمعنای دشمنی با اسلام است

 

به گفته تحلیل گران یکی از دلایلی که وی را به قتل رسانده اند مخالفت علنی از سیاست های شاه عربستان سعودی می باشد۔

ارسال نظر

 
1