خبر فوری

 
 
شاه محمود قریشی: پاکستان تغییر کرده است، آمریکا نیز باید عینک خود نسبت به پاکستان را تغییر دهد
کد خبر :2076133784

16:16 1400/03/06


برچسب ها : افغانستان, بندر گوادر, پاکستان و آمریکا, پایگاه نظامی, پایگاه هوایی, روابط دوجانبه, شاه محمود قریشی, مصاحبه, نیویورک, وزیر امور خارجه پاکستان, کنسولگری پاکستان,

شاه محمود قریشی در مصاحبه اخیر خود در نیویورک ضمن تاکید بر اینکه موضع پاکستان تغییر کرده است و باید آمریکا نیز دیگر به پاکستان با عینک افغانستان نگاه نکند، گفت: موضع ما به سمت ثبات اقتصادی تغییر یافته است.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| در گزارشی که خبرگزاری " asia.nikkei" در خصوص مصاحبه اخیر شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان در نیویورک منتشر کرد، آمده است: جمهوری اسلامی پاکستان در زمینه روابط عمومی منحصر به فرد است. از سوابق تاسف بار در زمینه حقوق بشری و روابط با طالبان گرفته تا روابطش با هند،  تا مداخله نظامی و تجربه بی پایان آن با افراط گرایی، اینها باعث دشوار شدن درک پرونده پاکستان می شود.

براساس این گزارش منتشر شده توسط این رسانه ، اما قریشی شخص دوم حزب حاکم تحریک انصاف PTI و کسی که به عنوان جانشین عمران خان نخست وزیر پاکستان شمرده می شود، این مسائل را به روش جدید درپیش گرفته است.

شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان در یک مصاحبه که اخیرا در کنسولگری پاکستان در نیویورک انجام داده است، بیان کرد که چگونه پاکستان مسلح به انرژی هسته ای که روزگاری متحد آمریکا بود اما به نظر می رسد که به چین متمایل است، در آخرین گروه گذاری افغانستان، هند و اقیانوس هند نقش داشته است.

در ادامه این گزارش بیان شد در اینجا چند بخش از مصاحبه قریشی وزیر امورخارجه پاکستان ارائه می شود.

سوال: پاکستان از جمله معدود کشورهایی است که با موفقیت در کشتی های آمریکا و چین سواری انجام داد، اسلام آباد اقدام برابر بین پکن و واشنگتن را برقرار نگه داشته ، اما اکنون چنین به نظر نمی رسد. درحال حاضر به نظر می رسد که تلاش برای پیاده شدن از کشتی آمریکا صورت می گیرد و خواسته یا ناخواسته ، پاکستان درحال سوار شدن برکشتی چین است؟

جواب قریشی: ما همواره به آمریکایی ها گفته ایم که اگر شما رفتید، بدیهی است که کسی دیگر جای شما را خواهد گرفت. شما در پاکستان سرمایه گذاری نمی کنید و از طرفی شما درگیر هیچ مسئله ای با پاکستان نیستید. شما برای تشکیل این روابط دوجانبه، درحال چگونه همکاری ای هستید؟ درحالیکه تنها راه حل زنده نگه داشتن این روابط در ارتباط بودن شما با پاکستان است. حال اگر شما این روابط را از نگاه معامله یک طرفه می نگرید هیچ فایده ای نخواهد داشت و این ارتباط برقرار نخواهد ماند. اگر شما تنها به گفتن "افغانستان، افغانستان، افغانستان"  بسنده کنید، با این وضعیت چیزی به دست نمی آید، زیرا در روابط شما با ما  جانب دوطرفه نیز وجود دارد.

وی افزود: قطعا افغانستان مهم است. هرآنچه که درتوان ما است را انجام می دهیم و هرآنچه که بتوانیم برای احیای صلح و ثبات انجام خواهیم داد. اما دیدن به سمت ما با استفاده از عینک افغانستان را رها کنید. روابط ما جنبه دوطرفه نیز دارد. آمریکا از دو دهه گذشته تنها با عینک افغانستان به پاکستان می نگرد؛ تنها محور تمامی مکالمات ما افغانستان بوده است. اگر مسئله افغانستان نباشد، آیا پاکستان چیز دیگری ندارد؟ آیا آمریکایی ها در پاکستان سرمایه گذاری نخواهند کرد؟ متناوبا اگر چین تصمیم به سرمایه گذاری در پاکستان می گیرد، آیا باید از این اقدام جلوگیری کنیم؟ ما به سرمایه گذاری، انتقال تکنولوژی نیازمندیم، درحالیکه آمریکا در این زمینه با ما همکاری نمی کند. چین امتیازات بیشتری در این زمینه به ما می دهد. قطعا چین آن جایگاه را خواهد گرفت که شما تمایلی به آن ندارید. اما یادآور می شوم که ما به دنبال عضویت در هیچ کمپی نیستیم. اما چین درحال برآوردن نیازهای ما است. ما مناطق ویژه اقتصادی ساختیم، آنجا هیچگونه محدودیتی وجود ندارد. چرا آمریکا در آنجا سرمایه گذاری نمی کند؟ آیا ما جلوی آنها را گرفته ایم؟ نه!

 

سوال: شما به کاهش روابط دوجانبه با آمریکا اذعان داشتید، اما همچنین گفتید که از آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه خواسته اید در زمینه هایی که "به نظر می رسد اجرایی هستند" همکاری کنند، آن بخش ها کدامند؟

جواب: جنگ سرد پایان یافت. آمریکا درحال تجدید روابط با هند است. اتحاد چهار کشوری درحال ساخت است. ما از آمریکا کمک نظامی می گرفتیم که بیش از این به ما داده نمی شود. پرداخت وجوه حمایتی ائتلاف ، ضروری است آنها به ما دهند، درحالیکه از پرداخت آن سر باز زده اند. برنامه های آموزش نظامی بسته شده است. به کمک های مالی نظامیان غیربومی خاتمه بخشیده اند.

وی افزود: اما با این اوصاف نیز بخش هایی وجود دارد که ما می توانیم با آمریکا کار کنیم. جایی که هماهنگی میان دو طرف وجود دارد. مشارکت اقتصادی، تجارت، سرمایه گذاری، آب و هوا، ما یکی از 10 کشور تحت تاثیر آب و هوا در جهان هستیم. مسئله افغانستان است، تاجاییکه در صلح با هند نیز سردرگمی وجود دارد. درخصوص هند این طور نیست که ما از تلاش های صلح فرار کنیم. بخش های فناوری اطلاعات، انرژی و کشاورزی است، همچنین مسئله پناهندگان نیز است. برای روابط دوجانبه با آمریکا بخش های زیادی وجود دارند.

 

سوال: پاکستان در زمینه افغانستان عملکرد تسهیل آمیز داشت، این کشور در خروج آمریکا نیز کمک کرد. آیا پاکستان از تمامی اینها به تمامی چیزهایی که می خواست دستیافته است؟

 

وزیر امور خارجه پاکستان در پاسخ به این سوال با بیان اینکه پاکستان یک کشور مهم برای آمریکا بوده است، افزود: اهمیت آن به قدری است که حتی اگر آمریکا از افغانستان خارج شود نیز از میزان آن کاسته نمی شود. ما در یک نقطه ژئواستراتژیک مهم قرار داریم، جمعیت ما 200 میلیون نفر است و در سازمان همکاری اسلامی OIC نیز جایگاه ویژه ای داریم. ما یک قدرت هسته ای هستیم، آنها تا آخر به ما احتیاج خواهند داشت، بنابراین بهتر است آمریکا با پاکستان در ارتباط باشد.

 

 

سوال: ارتش آمریکا به ضرورت ادامه حضورش در منطقه به منظور کمک به دولت و نیروهای افغانستان اذعان داشته است، آیا پاکستان در زمینه ارائه پایگاه نظامی به آمریکا راضی است؟

 

پاسخ: برای ساخت پایگاه های اقتصادی در پاکستان، از آنها استقبال می کنیم. موضع ما یک تغییر اساسی پیدا کرده است. این تغییر از سیاست جغرافیایی به جفرافیایی اقتصادی است. نیاز و اولویت فوری ما به حفاظت از اقتصاد و ثبات اقتصادی است ، و برای همین ما از ساخت پایگاه های اقتصادی استقبال می کنیم.

 

 

سوال: اما پاکستان یک تاریخ طولانی در زمینه همکاری نظامی با آمریکا دارد، از دهه 1950 میلادی تا 2000، پاکستان برای آمریکا پایگاه های نظامی فراهم کرده است. پس چرا الان نه؟

 

پاسخ: جهان تغییر کرده است، نیاز ها تغییر کرده است، دوستان تغییر یافته اند. دوستان آنها (آمریکا) تغییر کرده اند.

 

سوال: آیا پاکستان نیز دوستان جدیدی  پیدا کرده است؟

پاسخ: دوستان ما قدیمی هستند اما ما درحال فعالیت براساس یک روحیه جدید هستیم.

 

سوال: باتوجه به صحبت های شما در خصوص دوستان قدیمی و کار با روحیه جدید، پنتاگون سال 2020 یک گزارشی منتشر کرد که براساس آن نیروی دریایی ارتش آزادیبخش خلق چین پیشنهاد ساخت پایگاه نظامی در بندر گوادر پاکستان را داده بود.

 

پاسخ: گوادر یک پایگاه اقتصادی است، ما برای فعالیت های اقتصادی، می خواهیم آن را با نگاه یک مرکز اقتصادی بنگریم. این مرکزی است که تجارت منطقه ای و راهداری اقتصادی را گسترش و مستحکم خواهد نمود.

 

سوال: اما گزارش ها حاکی از آن است که مقامات نظامی چین از گوادر و بنادر دیگر همسایه مانند جیوانی بازدید کرده اند. آیا پاکستان در آینده امکان دسترسی ارتش چین به تاسیسات پایه را در نظر خواهد گرفت؟

پاسخ: من اطلاعی از هیچ پایه گذاری (برای نیروی دریایی چین) ندارم. اما چگونه می توانید آینده را پیش بینی کنید؟ درحال حاضر توجه و تمرکز ما بر اقتصاد است. باید به آینده فکر کنیم. درست مثل اینکه ما باید آینده (اتحاد چهار کشور آمریکا، ژاپن، هند و استرالیا) را ببینیم. این منحصر به جهت چهار کشور دارد.

 

سوال: آیا شما می گویید که اتحاد این چهار کشور باعث نگرانی پاکستان شده است؟ پاکستان این اتحاد را چگونه می نگرد؟ با نگرانی یا استقبال؟

جواب: وزیر امور خارجه پاکستان در پاسخ به این سوال پس از قهقه ، اظهار داشت که "بله، با علاقه زیاد می نگریم."

 

سوال: راه حل بهبودی روابط با آمریکا چیست؟

شاه محمود قریشی در پاسخ به این سوال اظهار داشت که ما به آنها گفته ایم که طرز تفکر پاکستان تغییر یافته است، هیئت حاکمه آمریکا باید از طرز تفکر سابق بیرون آید. این یک پاکستان جدید و تغییر یافته است که درآن اولویت های ما تغییر یافته اند. اولویت های ما شرح اقتصادی، توسعه انسانی، حفاظت اقتصادی، خاتمه تروریسم و افراط گرایی و تغییر دادن پاکستان است.

ارسال نظر

 
1