خبر فوری

 
 
شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان : پاکستان خواهان افغانستان خوشحال و صلح آمیز است
کد خبر :998393848

15:20 1400/03/24


برچسب ها : افغاستان, سخنرانی, شاه محمود قریشی,

مراسم افتتاحیه مذاکرات دو جانبه پاکستان و افغانستان در اسلام آباد برگزار شد


 

اسلام آباد : به گزارش راز نیوز | مراسم افتتاحیه مذاکرات دو جانبه پاکستان و افغانستان در اسلام آباد برگزار شد. شاه محمو قریشی وزیر امور خارجه پاکستان در سخنرانی در این مراسم گفت که جنگ و آشتی باهم نمی توانند در یک جا جمع شوند. پاکستان کشور امن است و نگرش جهان تغییر کرده است، صلح آرزوی همه است. صلح در افغانستان برای آینده منطقه مهم است. پاکستان خواهان افغانستان خوشحال و صلح آمیز است. پاکستان برای صلح در افغانستان تلاش کرده و مشکل افغانستان تنها با گفتگوی سیاسی قابل حل است. وزارت امور خارجه پاکستان در گسترش بیشتر روابط با کشورهای دوست نقش دارد. تلاش های پاکستان برای برقراری صلح در افغانستان در سطح بین المللی مورد ستایش قرار گرفته است. آمریکا معتقد است که حل مشکلات منطقه با کمک پاکستان امکان پذیر است. بیانیه مقامات شورای امنیت ملی افغانستان ناامید کننده بود. چنین اظهاراتی می تواند تلاش های صلح را خراب کند. تلاشهای پاکستان برای صلح در افغانستان را نمی توان نادیده گرفت.

 

 

وی افزود : افغانستان صلح آمیز به رهبری صادقانه احتیاج دارد. جهان پاکستان را طرفدار صلح در افغانستان می داند. مسئله افغانستان ماهیت سیاسی دارد و ما از طریق گفتگوی جامع طرفدار راه حل سیاسی هستیم. برای برقراری صلح باید از خشونت جلوگیری شود.

 

وی اظهار داشت : من بسیار خوشحال می شوم وقتی می بینم زنان پارلمانی در مجلس من فعال هستند. ما نمی توانیم از نقش زنان چشم پوشی کنیم. من به عنوان نماینده دولت اسلامی می گویم که نقش زنان بسیار مهم است.

 

شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان گفت : در شرایط فعلی افغانستان ، یک فرصت نادر برای صلح وجود دارد. عمران خان نخست وزیر پاکستان همیشه از راه حل مسالمت آمیز مسئله افغانستان صحبت کرده است. عمران خان نخست وزیر پاکستان طالبان خان نامیده می شد اما امروز جهان از موقعیت ما قدردانی می کند. سرزنش بسیار آسان است اما به درد هیچ یک از طرفین نمی خورد.

 

وی افزود : هر وقت با حنیف اتمر وزیر امور خارجه افغانستان ملاقات و گفتگو می کردم ، او را بسیار جدی می دیدم. برای من بزرگترین مانع صلح بی اعتمادی است. اروپا دو جنگ جهانی را مشاهده کرد و امروز آنها تحت نظارت اتحادیه اروپا با هم معامله می کنند. طی بیست سال گذشته خونریزی در افغانستان انجام شده است.

 

وی گفت : توافق دوحه یک نقطه عطف مهم بود. باید به پاکستان اعتبار بخاطر آوردن طرفین روی میز مذاکره داده شود. شروع گفتگوهای بین افغانی نیز یک گام مثبت مهم است ، در حالی که توافق در مورد قوانین و مقررات مذاکرات نیز گام مثبتی بود. ما نگران افزایش خشونت هستیم. اگر امروز با هم صادق نباشیم با مشکل روبرو خواهیم شد. پاکستان قصد دخالت در امور داخلی افغانستان را ندارد. ما به ثبات اقتصادی نیاز داریم و ثبات اقتصادی بدون صلح در منطقه امکان پذیر نیست. ما می خواهیم با ارتقا تجارت و سرمایه گذاری اقتصاد خود را بهبود بخشیم. برای پیشرفت روابط به صلح در منطقه نیاز خواهد بود.

 

وی اظهار داشت : افغانستان توسط رهبران افغان هدایت و رهبری می شود. ما متعهد هستیم که به آنها در بازسازی افغانستان کمک کنیم. ما برای پناهندگان افغانستانی بازگشت به موقع آبرومندانه را خواستاریم.

 

وی افزود : صلح در افغانستان یک مسئولیت مشترک است و هیچگونه شکست و اشتباهی را نباید به گردن پاکستان انداخت. ما صمیمانه با جامعه جهانی همکاری می کنیم تا صلح در افغانستان برقرار شود. روند سرزنش پاکستان باید اکنون متوقف شود.

 

وی افزود : افغانستان و کشورهای منطقه آماده هستند تا در مبارزه با تروریسم شریک شوند. ما حافظ ارزشهای بنیانگذار پاکستان ، حضرت محمد علی جناح هستیم. زمان در حال اتمام است رهبری که اعتماد مردم افغانستان را دارد به جلو بیاورید.

ارسال نظر

 
1