خبر فوری

 
 
سوء استفاده از قالب اسلام برای ایجاد تصویر مثبت از رهبران ارتش در اذهان مردم پاکستان
کد خبر :613958760

17:53 1399/04/20


برچسب ها : ISPR, ارتش پاکستان, اسلام, روابط عمومی ارتش پاکستان,

فرماندهان ارتش در سرتاسر جهان وقتی از آنها یاد می شود که به خوبی با چالش های جنگی به طور حرفه ای مبارزه کرده باشند و ملت را به سمت پیروزی سوق دهند، اما وضعیت در پاکستان تا حدودی متفاوت است. ساخت تصویر درست و مثبت از فرماندهان ارتش در هر برهه ای از زمان از طریق رسانه های کنترل شده انجام می شود ...


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| "گوگلی نیوز دات تی وی" در گزارشی با محوریت علت استفاده از اسلام برای ساخت تصویر ژنرال های پاکستانی، نوشت: در اصل، فرماندهان ارتش در سرتاسر جهان وقتی از آنها یاد می شود که به خوبی با چالش های جنگی به طور حرفه ای مبارزه کرده باشند و ملت را به سمت پیروزی سوق دهند، اما وضعیت در پاکستان تا حدودی متفاوت است. ساخت تصویر درست و مثبت از فرماندهان ارتش در هر برهه ای از زمان از طریق رسانه های کنترل شده انجام می شود و از آنجایی که وظیفه اظهارات بر عهده روابط عمومی ارتش پاکستان است، این اداره با گذشت زمان به قدرتمند ترین اداره در پاکستان تبدیل شده و تمام رسانه های پاکستان تحت کنترل و تابع آن کار می کنند تا بیانیه مطلوب فرمانده، به طور خواسته شده منتشر شود. اگر مقاله های نوشته شده در مدح فرماندهان ارتش پاکستان را خوانده و متن آن را تحلیل کنیم، خواهیم دانست که توصیف آنها در قالب اسلامی یک روندی به صورت قاعده لازم و ملزوم است.  از ژنرال ایوب خان گرفته تا ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده فعلی ارتش پاکستان، تمام سران با استناد به مراجع عالی و مذهبی توسط افراد چاپلوس به اثبات رسیده اند. و این وظیفه به روزنامه نگاران و تحلیل گران درباری داده می شود تا یک تصویر مطلوب و اسلامی از سران ارتش به مردم ارائه کرده و آنها را به عنوان انسان های مذهبی به تصویر بکشند. بریده های روزنامه ها از زمان ژنرال ایوب خان نشان می دهد که کنوانسیون اتحادیه مسلمانان که وظیفه حفظ قدرت این رهبر ارتش را بر دوش ضعیف خود داشت، به ساخت پوستری متهم شد که در آن ژنرال ایوب خان را با حضرت ایوب پیامبر الهی مقایسه کرده بود. براساس خبر منتشر شده در 11 دی 1343 (1 ژانویه 1965) خبرگزاری نوای وقت لاهور، در سطح شهر پوستر هایی با عنوان "خداوند، رتبه حضرت ایوب علیه السلام را به ژنرال ایوب خان (رئیس جمهور نظامی پاکستان) بخشیده است" از سوی کنواسیون اتحادیه مسلمانان "کنونشنل مسلم لیگ" به دیوار ها در سطح شهر چسبانیده بودند. پس از آن، زمانیکه فاطمه جناح خواهر محمد علی جناح بنیانگذار پاکستان خواست تا در انتخابات ایوب خان را به چالش بکشد، براساس عقیده مذهبی از قبل ساخته شده توسط افراد درباری برای فرمانده نظامی، وی مورد انتقاد قرار گرفت.

به همین ترتیب یکی از چاپ های قدیمی روزنامه ای که منتسب به مولانا عبدالرحمن اشرفی مدیر جامعه اشرفیه لاهور وجود دارد که وی در آن اظهار کرده است که ژنرال ضیاء الحق سلام و پیام های زیادی از پیامبر گرامی دریافت کرده است. گفتنی است محمد مالک کاندهلوی از مسئولین جامعه اشرفیه، از اقوام نزدیک ژنرال بود. حال اگر پسر خاله شما فرمانده کل ارتش باشد، سپس با قدرت خود طی اعمال حکومت نظامی در کشور خود را رئیس جمهور خود خوانده آن قرار دهد و مدیریت یکی از مدارس دینی مهم کشور را به شما بسپارد، آیا چند کلمه ای در وصف او نخواهید گفت؟ قطعا دیگران از اشرفی این امید را نداشتند که او در مورد توانایی های نظامی ژنرال تحلیلی ارائه کند، بنابراین مطابق صلاحیت اصلی خود با بافتن قصه ای، سعی در مثبت و اسلامی نشان دادن چهره ضیاء الحق کرد. بعدا، به دلیل وارد کردن پاکستان به جنگ جهادی در افغانستان توسط ژنرال، افراط گرایان مذهبی وی را مجاهد اسلام معرفی کردند که ژنرال پس از آن برای تمدید حکومت دیکتاتوری خود، همه پرسی ریاست جمهوری را به نام اسلام برگزار کرد.

با به اقتدار رسیدن ژنرال  لیبرال پرویز مشرف  یکی از چالش های بزرگ برای مدیران رسانه های ارتش و بازوان ارتش این بود که چگونه به تعریف ژنرالی که الکلی است و عاشق زنان ، بپردازند؛  بنابراین طی تصمیمی این خبر را منتشر کردند  که هنگامی که تروریست ها در سال 1979 کعبه را اشغال کرده و از ظهور امام مهدی جعلی خبر دادند، ژنرال  به همراه گروهی از کماندو های اس اس جی که رهبر آنها بود، از پاکستان برای پاکسازی تروریسم به کعبه اعزام شده و همه تروریست ها را از بین برد که از این موضوع می توان علاقه او نسبت به اسلام را تخمین زد. در حالیکه این خبر کذب بود، چون عربستان سعودی برای این پاکسازی و مبارزه، کماندو های ویژه واحد نظامی ضد تروریسم فرانسه را برای باز پس گیری کعبه  دعوت کرده و از آنها کمک خواسته بود.

به همین ترتیب، هارون رشید مقاله نویس راستگرا به افتخار ژنرال اشفاق کیانی زمین و زمان را به می بافت، در همین دوره یکی از مقاله های او که معروف شده بود ، وی در آن به نمایندگی از دراویش خود اعلام کرد که شب گذشته عمر خلیفه دوم پرچم طالبان را به شخص دیگری واگذار کرد.  

شایان ذکر است خبرگزاری گوگلی نیوز روز گذشته پس از دو ساعت از منتشر کردن این مقاله در سایت خود، مسدود شد و پس از دسترسی مجدد به سایت، این مقاله از آن حذف شده است. 

ارسال نظر

 
1