خبر فوری

 
 
سفیر ایران در پاکستان: رشد 20 درصدی مبادلات ایران و پاکستان
کد خبر :1818607381

17:23 1398/04/30


برچسب ها : اسلام آباد, ایران, پاکستان, تهران, سفیر ایران, مهدی هنردوست,

مهدی هنر دوست سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان از رشد ۲۰ درصدی مبادلات تجاری تهران و اسلام‌آباد خبر داد.


تهران: به گزارش راز نیوز به نقل از ایرنا، مهدی هنر دوست سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان از رشد 20 درصدی مبادلات تجاری تهران و اسلام‌آباد خبر داد و گفت: دو کشور رسیدن به تجارت ۵ میلیارد دلاری را هدف گذاری کرده اند و ما گام نخست را برای دستیابی به این هدف برداشته ایم.

وی در حاشیه جلسه ستاد هماهنگی روابط خارجی در جمع خبرنگاران با اشاره به درگیری‌های روز گذشته در مرز ایران و پاکستان گفت: روابط ایران و پاکستان از نظر حسن ارتباطات و تعاملات دوجانبه عموماً به دلیل حسادت و تلاش‌های برخی از طرف‌های سوم، با خرابکاری در روابط روبه رو است. هر اتفاق سوئی که در مرزها رخ می‌دهد ما باید بدانیم توسط افرادی انجام شده است که نسبت به حسن مناسبات ایران و پاکستان به عنوان دو کشور بزرگ منطقه و اسلامی نظر مثبتی ندارند.

این دیپلمات ایران با بیان اینکه متاسفانه حادثه روز گذشته اولین رویداد از این دست نبود، تصریح کرد: با توجه به تحرکات گروه‌های تروریستی در منطقه تا زمانی که به یک تلاش جمعی ریشه کردن پدیده شوم تروریستی نرسیم، می‌تواند آخرین حادثه هم نباشد.

 

عزم و اراده سیاسی تهران و اسلام آباد در مبارزه با تروریسم

هنردوست افزود: با اطمینان می‌توانم بگویم اراده سیاسی طرفین میان تهران و اسلام آباد در مبارزه با پدیده شوم تروریسم وجود دارد و اراده طرفین این است که در این مبارزه سهیم باشند.

وی به دستاوردهای همکاری ایران و پاکستان در مبارزه با تروریسم اشاره کرد وگفت: از نشانه های خوب این دستاوردها این است گروه‌های تروریستی در منطقه تحرکات، تمرکز و تلاش‌های خود را به سمت هدف‌های بیشتری برده‌اند تا بخواهند به ایران ضربه وارد کنند که این امر قطعاً به واسطه چشمان باز سربازان و مرزبانان کشور ایران غیرممکن شده است.

سفیر ایران در اسلام آباد درخصوص آخرین وضعیت سربازان ربوده شده در میرجاوه خاطرنشان کرد: به دنبال تلاش‌های دوجانبه که تا امروز انجام شده 9 نفر از این سربازان آزاد شده و به ایران بازگشته اند. تلاش‌ها برای آزادی سه سرباز باقی مانده هم در حال انجام است. اما منطقه پیچیده است و قبایل مختلفی در دو طرف مرز وجود دارند.

وی افزود: توپوگرافی منطقه به گونه‌ای است که به گفته مقامات نظامی پاکستان اقدام عملیاتی را سخت می‌کند، در نتیجه، به لطف خدا این تعداد از سربازان آزاد شده و اقدامات برای بازگرداندن سه تن از مرزبانان ایران ادامه دارد.

 

تبادل تجاری 5 میلیارد دلاری بین ایران و پاکستان را هدف گذاری کرده ایم

 

هنردوست درباره سرمایه‌گذاری میان ایران و پاکستان ابراز داشت: یکی از ابعاد مورد توجه ما در بحث سرمایه‌گذاری این است که دو کشور از اقتصادهای مکمل برخوردار هستند و این امر بستر مناسبی را برای همکاری دوجانبه به ویژه در حوزه سرمایه گذاری فراهم می‌کند چرا که طرف ایرانی از دانش فنی لازم برخودار است و بسیاری از نیازها برای سرمایه‌گذاری را برطرف می‌کند. طرف پاکستانی هم به این گونه توانمندی‌ها نیازمند است.
وی یادآورشد: اگرچه فشارها و محدودیت‌های تحمیلی، کار را قدری دشوار می‌کند اما توافقات لازم انجام شده و طرفین اراده کرده‌اند تا در حوزه سرمایه‌گذاری‌ها مشترک و در جهت توسعه مناسبات دو کشور گام بردارند.

هنردوست درباره حجم مبادلات تجاری ایران و پاکستان بیان کرد: در حال حاضر یک میلیارد و 550 میلیون دلار تبادل میان ایران و پاکستان داشته‌ایم که رشد بالای 20 درصد داشته است، اما پتانسیل دو کشور با عنایت به مکمل بودن اقتصاد دو کشور می‌طلبد تا تلاش‌های دو کشور برای ارتقای هرچه بیشتر حرکت کند چراکه ما گام اول را برای رسیدن حجم مبادلات بالای 5 میلیارد برداشته‌ایم.

ارسال نظر

 
1