خبر فوری

 
سفیر اندونزی در پاکستان: توافق تجارت آزاد باعث گسترش روابط تجاری و اقتصادی میان پاکستان و اندونزی می شود
کد خبر :531317115

19:05 1400/08/29


برچسب ها : آسه آن, اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا, انجمن ملل آسیای جنوب شرقی, پاکستان و آسه آن, پاکستان و اندونزی, تجارت, تجارت آزاد, تجارت ترجیحی, سرمایه گذاری, سفیر اندونزی,

ایدم ملوارمان سفیر کشور اندونزی در پاکستان طی مصاحبه ای با خبرگزاری APP پاکستان، با بیان اینکه قرارداد تجارت آزاد میان پاکستان و اندونزی باعث گسترش مناسبات تجاری و اقتصادی فیمابین می شود، افزود: قرارداد تجارت ترجیحی از قبل بین دو کشور وجود دارد که امکان افزایش تجارت دوجانبه به ویژه در بخش های صنعت و کشاورزی را به وجود آورده است...


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| ایدم ملوارمان سفیر کشور اندونزی در پاکستان طی مصاحبه ای با خبرگزاری APP پاکستان، با بیان اینکه قرارداد تجارت آزاد میان پاکستان و اندونزی باعث گسترش مناسبات تجاری و اقتصادی فیمابین می شود، افزود: قرارداد تجارت ترجیحی از قبل بین دو کشور وجود دارد که امکان افزایش تجارت دوجانبه به ویژه در بخش های صنعت و کشاورزی را به وجود آورده است.  

وی اظهار داشت که کشورش اخیرا در جریان بررسی توافقنامه تجارت ترجیحی با پاکستان، تعرفه های گمرکی 20 کالای پاکستانی را کاهش داده است. اندونزی همچنین در مورد توسعه روابط تجاری و اقتصادی با پاکستان تحت توافقنامه تجارت کالای آسه آن گفتگو نیز کرده است، امیدواریم که توافقنامه تجارت کالا آسه آن تا سال آینده نهایی شود. تلاش ها برای این توافقنامه از سال 1993 میلادی آغاز شده است، این توافق منعکس کننده آرزوهای " ASEAN Plus One FTA" و مشارکت اقتصادی جامع منطقه ای RCEP است. وی افزود: آسه آن یک بلوک مستحکم تجاری است که در آینده با ملل جهانی روابط تجاری و اقتصادی برقرار خواهد کرد.

سفیر اندونزی در ادامه ضمن ابراز خرسندی از مناسبات اقتصادی و تجاری میان پاکستان و کشورهای آسه آن، اظهار داشت که بازار مشترک پاکستان و کشورهای آسه آن 870 میلیون نفر است اما حجم تجارت دوجانبه تنها 7.5 میلیارد دلار است. پاکستان می تواند به نحو احسنت از بازار تجاری 3 تریلیونی آسه آن استفاده کند، و برای این امر پاکستان باید برای آینده خود برنامه ریزی کند. پاکستان به دلیل داشتن موقعیت جغرافیایی مهم می تواند روابط خود با کشور های آسیای مرکزی را تقویت کند، همچنین می توان از طریق بندر گوادر با غرب چین نیز روابط احیا کرد. این بندر اهمیت بسزایی دارد، کشورهای آسه آن با چین، ژاپن و کره قرارداد های تجارت آزاد امضاء کرده اند، این کشور ها سالانه تجارتی به ارزش 600 میلیارد دلار با چین، 200 میلیارد دلار با ژاپن، 150 میلیارد دلار با کره جنوبی و 300 میلیارد دلار با آمریکا انجام می دهند، بدین ترتیب حجم تجاری دوطرفه بیش از 1.25 تریلیون دلار است.

سفیر اندونزی خاطر نشان کرد که کشورهای آسه آن و پاکستان نیز می توانند از شرکای FTA یکدیگر و GSP Plus One  به عنوان طرف ثالث بهره مند شوند که این امر باعث افزایش بیشتر تجارت دوجانبه می شود. بندر گوادر در آینده اهمیت خاصی خواهد داشت و از طریق آن روابط اقتصادی و تجاری با منطقه و جهان برقرار خواهند شد، پاکستان پتانسیل تبدیل شدن به مرکز تجاری جهانی در آینده را دارد، اندونزی کشور مهم شریک تجاری پاکستان است و دو کشور مناسبات عمیق تاریخی، دینی، فرهنگی و اقتصادی دارند. کشورهای آسه آن 45 درصد از جمعیت مسلمانان جهان و همچنین جمعیت زیادی از بودایی ها را تشکیل می دهند. بسیاری از مکان های باستانی بودایی در تاکسیلا و سوات، بین پاکستان و کشورهای آسه آن واقع شده اند که پاکستان از طرق این آثار باستانی می تواند روابط فرهنگی و مذهبی را نیز با کشورهای آسه آن ترویج دهد.

سفیر کشور اندونزی در پاکستان در پاسخ به سوالی اظها داشت که اندونزی تمایل به سرمایه گذاری در پاکستان دارد.

ارسال نظر

 
1