خبر فوری

 
 
سفر ناگهانی وزیر امور خارجه آمریکا به کابل و تهدید های پوچ آمریکا علیه ایران
کد خبر :880590728

18:46 1398/04/05


برچسب ها : آمریکا, اشرف غنی, افغانستان, حامد کرزای, مائیک پومپیو, وزیر امور خارجه آمریکا, کابل,

سفر ناگهانی و بدون اطلاع رسانی قبلی مائیک پومپیو وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا به افغانستان نشان از ترس و هراس وی از وضعیت نا مناسب امنیتی در افغانستان دارد.


 

کابل: به گزارش راز نیوز، مائیک پومپیو وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا به علت وضعیت نامناسب امنیتی افغانستان سفر رسمی هند خود را با توقف بدون اطلاع قبلی 7 ساعته در کابل آغاز کرد. مائیک پومپیو در سفر غیر منتظره خود به افغانستان با اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان و عبدالله عبدالله رئیس اجرایی این کشور و حامد کرزئی رئیس جمهور سابق افغانستان دیدار کرد. در این دیدار در زمینه مذاکرات صلح با طالبان و وضعیت امنیتی منطقه بحث و گفتگو شد. طرفین برقراری صلح و امنیت در افغانستان را اولویت اصلی مذاکرات قرار دادند.

مائیک پومپیو وزیر امور خارجه آمریکا در افغانستان اعلام کرد: به سود ایران نیست که روند صلح افغانستان را برهم زند. امیدوارم ایران این را بداند، پیشرفت روند صلح افغانستان به سود تمام بازیگران منطقه است و غرب افغانستان مرز طولانی با ایران دارد.

وی در ادامه افزود: آمریکا تمام تدابیر لازم امنیتی را روی دست می ‌گیرد تا اگر ایران بخواهد دخالت‌هایش در افغانستان را افزایش دهد، با آن برخورد کند. ولی  آمریکا امیدوار است که ایران تلاشی برای برهم زدن روند سیاسی افغانستان که آمریکا درآن دخیل است نکند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد آمریکا امیدوار است که پاکستان در مورد روند صلح افغانستان اقدامات لازم را انجام دهد.

لازم به ذکر است این دیدار فقط 4 روز قبل از آغاز هفتمین دور از مذاکرات طالبان با آمریکا در دوحه صورت گرفته است.

کاخ ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد: وزیر امور خارجه آمریکا از انتخابات ریاست جمهوری و روند صلح افغانستان اعلام حمایت کرده است. پومپئو خطاب به مردم افغانستان گفت: آمریکا به نمایندگی از دولت و مردم افغانستان با گروه طالبان مذاکره نمی‌کند، بلکه تلاش دارد تا زمینه مذاکره را بین افغان‌ها فراهم سازد. وی برای بار دیگر تاکید کرد که مذاکرات میان گروه طالبان و آمریکا در زمینه های مبارزه با تروریسم، حضور نیروهای خارجی، مذاکرات بین‌الافغانی و آتش‌بس دائمی جریان دارد و به گفته او این مسائل با هم مرتبط هستند.

وزیر خارجه آمریکا گفت: مذاکرات بر سر "مبارزه با تروریسم" با گروه طالبان به مرحله نهایی رسیده و دو طرف در آستانه توافق بر سر آن هستند. خروج نیروهای آمریکا از افغانستان مشروط بوده و تا کنون جدول زمانی برای آن تعیین نشده است. توافق نهایی، زمینه مذاکرات بین‌الافغانی و آتش‌بس دائمی را فراهم می‌کند. وی همچنین خبر داد که قرار است ماه آینده با ابتکار دولت آلمان نشست بین الافغانی برگزار شود و آمریکا هم تلاش‌های خود را برای برگزاری یک نشست بین‌الافغانی دیگر ادامه می‌دهد.

وزیر خارجه آمریکا افرود: در حالیکه مذاکرات صلح افغانستان جریان دارد، آمادگی‌ها برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور نیز باید ادامه یابد.

گفتنی است، انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در ماه مهر امسال برگزار می شود. از همین نظر وزیر خارجه آمریکا گفته است که امیدواریم تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری توافقنامه صلح با طالبان به امضا برسد.

وی در آخر خاطر نشان کرد: آمریکا تمام تلاش خود را برای برگزاری انتخابات شفاف در افغانستان انجام می دهد.

ارسال نظر

 
1