خبر فوری

 
 
سفر قریب الوقوع نخست وزیر پاکستان عمران خان به ایران
کد خبر :1247785720

22:33 1398/01/20


برچسب ها : ایران, پاکستان, سفر, عمران خان, نخست وزیر,

منابع خبری راز نیوز در کشور پاکستان از سفر قریب الوقوع نخست وزیر پاکستان عمران خان به کشور ایران خبر دادند.


 

به گزارش اختصاصی راز نیوز، منابع خبری راز نیوز در کشور پاکستان از سفر قریب الوقوع نخست وزیر پاکستان عمران خان به کشور ایران خبر دادند. قابل ذکر است که خبرگزاری راز نیوز نخستین خبرگزاری است که از سفر نخست وزیر پاکستان به ایران خبری را منتشر می کند. به گفته منابع خبری راز نیوز، نخست وزیر پاکستان عمران خان در یکی از روزهای میانی یکم یا 2دوم اردیبهشت ماه سال 1398 خورشیدی به کشور ایران سفر خواهد کرد.
قابل ذکر است که نخست وزیر پاکستان عمران خان رئیس حزب تحریک انصاف PTI پس از پیروزی در انتخابات این کشور و دستیابی به قدرت، به کشورهای متعددی برای دستیابی به اهداف ملی خود سفر کرده است.
این خبرگزاری تاکنون توانسته خبر سفرهای متعدد نخست وزیر پاکستان عمران خان را پس از روی کار آمدن پوشش دهد.
 
نخست وزیر پاکستان عمران خان در نخستین سفرهای خود، با سفر به کشورهای عربستان سعودی، مالزی، قطر، امارات متحده عربی و چین و دیدار با مقامات عالی رتبه سیاسی و نظامی کشورها، خواستار توسعه و ارتقاء روابط مابین طرفین شد. وی همچنین در سفرهای خود از کشورهای دوست خواستار همکاری های لازمه با پاکستان و کمک مالی به دلیل وضعیت نامساعد ذخایر ارزی و بازپرداخت وام های خارجی این کشور نیز شد، که درپی آن کشورهای نامبرده علاوه بر عرضه نفت و گاز با شرایط دیرپرداخت به پاکستان ، سرمایه گذاری هایی با مبالغ بالا را نیز در این کشور انجام دادند. عربستان سعودی نیز از صحنه این روابط دور نماند و سرمایه گذاری های هنگفتی پس از سفر نخست وزیر فعلی پاکستان عمران خان تاکنون در این کشور انجام داد، که این امر موجب ارتقاء، توسعه و مستحکم تر شدن هرچه بیش تر روابط سیاسی، نظامی، مردمی، فرهنگی و غیره دو کشور شده است.

در ذیل به طور مختصر به خبرهای منتشر شده توسط این خبرگزاری در رابطه با سفرهای نخست وزیر پاکستان عمران خان به کشورهای ذکر شده اشاره می کنیم .

 

درحالیکه رهبر حزب تحریک انصاف اسلام آباد ، شیرین مزاری پس از روی کار آمدن عمران خان گفته بود که پس از سوگند ریاست نخست وزیر پاکستان عمران خان ، انتظار می رود که وی به افغانستان سفر خواهد کرد ، اما نخست وزیر پاکستان نخستین سفر خارجی را خود را به مقصد عربستان سعودی تغییر داد.

پس از روی کار آمدن عمران خان و پیروزی در انتخابات ، علاوه بر مقامات مختلف کشورهای متعدد ، شاه سلمان و ولیعهد عربستان سعودی محمد بن سلمان نیز به نخست وزیر پاکستان عمران خان پیام تبریک فرستاده و از وی خواستار سفر به عربستان سعودی شدند که نخست وزیر پاکستان نیز دعوت را پذیرفت .

عمران خان در نخستین سفر خارجی خود به جده سفر کرده و با شاه سلمان بن عبدالله فرمانروای عربستان سعودی و محمد بن سلمان ولی عهد عربستان ملاقات کرد . در این سفر سرمایه گذاری مشترک در زمینه های مختلف، توسعه منابع انسانی پاکستان در عربستان سعودی ، مسائل امت اسلامی ومسائل پیش روی جهانی از مسائل مورد بحث دوطرف بوده است.

پس از این سفر، کشور پاکستان درعوض دریافت نفت و کمک مالی از عربستان سعودی، در تاریخ 8 مهر ماه 1397 پیشنهاد سرمایه گذاری در پروژه ریکودک بلوچستان و  نیروگاه های LNG در پاکستان را به عربستان سعودی داده استکه پس از آن خبرهای مرتبط با واگذاری پروژه های مهم در بلوچستان به عربستان باعث نگرانی گروهای سیاسی و احزاب شد . در خبری گفته شد که این تصمیم بسیاری از مشکلات استراتژیک را در منطقه به ارمغان خواهد آورد و باعث قدرت گرفتن  گروهای تکفیری خواهد شد .

قابل ذکر است که خبرگزاری راز نیوز در تاریخ چهارم مهر ماه در خبری علت سفر نخست وزیر پاکستان عمران خان به عربستان سعودی را متذکر شده  بود .

نخست وزیر پاکستان عمران خان پس از سفر نخست خود به عربستان سعودی در تاریخ 1 آبان ماه 1397 مجددا برحسب ظاهر برای شرکت در اجلاس سرمایه گذاری عربستان در صدر هیئت عالی رتبه به عربستان سفر کرد.

نخست وزیر پاکستان عمران خان در این سفر خود توانست نظر مقامات عربستان سعودی را برای دریافت کمک جلب کند . همچنین در این سفر طرفین تصمیمات مهمی در خصوص روابط اقتصادی نیز اتخاذ کردند .

 

عمران خان پس سفر خود به عربستان سعودی در تاریخ 30 شهریور سال 1397 وارد امارات متحده عربی شد. دفتر مرکزی حزب تحریک انصاف طی تویتی اعلام داشت که عمران خان طی دیدار با شیخ محمد گفت: هردو کشور از اهمیت مسائل امنیتی منطقه، پیشرفت در روابط اقتصادی و تجاری ابراز امیدواری کردند.

قابل ذکر است که نخست وزیر پاکستان عمران خان در تاریخ 26 آبان ماه نیز برای بار دوم به امارات سفر کرد. وی این سفر را به دعوت ولیعهد امارات شیخ محمد بن زید و برای دریافت کمک های مالی به امارات انجام داد .

ناگفته نماند که نخست وزیر عمران خان پس از آن سفرهایی به کشورهای چین ، قطر ، ترکیه و مالزی نیز داشت که طی این سفرها ، وی علاوه بر دیدار با مقامات بلند پایه کشورهای نامبرده در رابطه با امور مختلفی به گفتگو نیز پرداخت .

ارسال نظر

 
1