خبر فوری

 
 
سفر فرمانده ارتش پاکستان به ایالات متحده، دیدار خداحافظی یا تلاشی برای بهبود روابط!
کد خبر :784156315

16:31 1401/07/18


برچسب ها : اسلام آباد, پاکستان و آمریکا, پاکستان و چین, چین, روابط دوجانبه, ژنرال قمر جاوید باجوا, فرمانده ارتش پاکستان, فرمانده ستاد ارتش پاکستان, واشنگتن, وزیر دفاع آمریکا,

ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده ارتش پاکستان طی سفری 6 روزه به آمریکا رفته و در پایان این سفر مورخ 8 اکتوبر به اسلام آباد بازگشت. حال این سفر به دلیل نزدیکی به مدت پایان مسئولیت ژنرال باجوا اهمیت ویژه ای پیدا کرده است...


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده ارتش پاکستان طی سفری 6 روزه به آمریکا رفته و در پایان این سفر مورخ 8 اکتوبر به اسلام آباد بازگشت.

روابط عمومی ارتش پاکستان در بیانیه ای اظهار داشت که فرمانده ارتش گفته است او ماه آینده میلادی یعنی در ماه نوامبر درپی پایان دوره مسئولیت خود بازنشسته خواهد شد.

به گفته شبکه رسمی پاکستان: ژنرال باجوا طی صحبت های غیر رسمی خود در سفارتخانه پاکستان واقع در واشنگتن بیان داشته است که "نیروهای مسلح هیچگونه نقشی در سیاست ندارند و احیای اقتصاد کشور باید اولویت تمامی اقشار جامعه باشد."

 فرمانده ارتش پاکستان طی این سفرش با لوید آستین وزیر دفاع آمریکا در پنتاگون، جاکوب جرمیا سالیوان مشاور امنیت ملی، وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه و مشاور دفاعی دبیرکل سازمان ملل متحد دیدار هایی داشته است.

بخوانید: دیدار فرمانده کل ارتش پاکستان با وزیر دفاع آمریکا و مقامات عالی این کشور

در بیانیه مختصری که پس از دیدار فرمانده ارتش با وزیر دفاع آمریکا منتشر شد، با اشاره به تاریخ 75 ساله روابط میان دو کشور پاکستان و آمریکا، آمده است که در این دیدار منافع دفاعی متقابل در چارچوب مشارکت پایدار بین دوطرف مورد بحث و بررسی قرار گرفت و وزیر دفاع آمریکا عکسی از دیدار با ژنرال باجوا را به اشتراک گذاشت.

براساس بیانیه ای، وزیر دفاع آمریکا گفت: روابط تاریخی دو کشور از طریق روابط اقتصادی، تجاری و سرمایه گذاری قابل ارتقای بیشتر می باشند.

روابط عمومی ارتش پاکستان اظهار داشت که ژنرال باجوا با تاکید بر رهبری آمریکا خواسته است تا به کمک های مالی و امدادرسانی خود در قبال سیل زدگان پاکستانی ادامه دهند.

کامران بخاری کارشناس امور امنیتی در موسسه نیولاینز اندیشکده مستقر در واشنگتن می گوید: این سفر فرمانده نشان می دهد که جدای از دولت فعلی پاکستان، هیئت حاکمه و سردمداران پاکستان نیز به دنبال از سر گیری روابط با آمریکا می باشند.

وی خاطر نشان ساخت که پس از خروج آمریکا از افغانستان و روی کار آمدن طالبان، واشنگتن  و اسلام آباد درحال تعیین این هستند که ایالات متحده چگونه می تواند از پاکستان در مبارزه با تروریسم و نظارت بر فعالیت های طالبان افغانستان کمک بگیرد. از طرفی پاکستان نیز به دنبال این است تا آمریکا در تلاش های علیه تحریک طالبان پاکستان، به پاکستان کمک کند. باوجود بی اعتمادی، همکاری های نظامی و اطلاعاتی میان آمریکا و پاکستان ادامه دارند و این در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

روابط عمومی ارتش اظهار داشت که فرمانده ارتش از همکاری مقامات آمریکایی در امدادرسانی و احیای سیل زدگان در پاکستان با کمک شرکای بین المللی تشکر کرد.

مدت مسئولیت فرمانده ارتش مورخ 29 نوامبر سال جاری میلادی-8 آذر تکمیل می شود. عمران خان نخست وزیر اسبق پاکستان درپی تکمیل مدت مسئولیت فرمانده، زمان وی را برای سه سال تمدید کرده بود و به همین منظور یک اصلاحیه ای در قانون نیز صورت گرفت. براساس این اصلاحیه، فرمانده ارتش می تواند تا چهار سال مدتش تمدید شود.

خواجا محمد آصف وزیر دفاع پاکستان 13 مهر طی نشست مطبوعاتی در پاسخ به سوالی درخصوص انتخاب فرمانده ارتش گفته بود: تاکنون تصمیمی اتخاذ نشده است، هرچند اسامی 5 تن ارائه می شود، اما مواردی بوده که اسامی هیچ یک از آنها انتخاب نشود. به نظر شخصی من، تمامی ژنرال های سه ستاره قابلیت انتخاب شدن برای این سمت را دارند.

شایان ذکر است که برخی تحلیلگران این سفر فرمانده ارتش به آمریکا را سفر خداحافظی نیز عنوان می کنند درحالیکه برخی بر این باورند که گفتگو در این رابطه زودهنگام خواهد بود.

گزارش های مختلفی از این سفر در فضای مجازی درحال منتشر شدن هستند. این اخبار نیز منتشر می شود که سپهبد ندیم انجم رئیس سازمان اطلاعاتی پاکستان ISI و سپهبد اظهر عباس رئیس ستاد کل CGS نیز در این سفر همراه وی بودند. گفتنی است سپهبد اظهر عباس یکی از اسامی ارشد برای فهرست نامزدی ریاست ارتش می باشد. اما مقامات نظامی حضور سپهبد اظهر عباس در این سفر را رد کرده اند.

براساس قواعد و ضوابط نظامی، در صورت ترک ستاد فرماندهی ارتش یا ترک شهر، باید رئیس ستاد کل در ستاد فرماندهی ارتش حضور داشته باشد، به همین منظور همراه بودن سی جی اس در کنار فرمانده ارتش در چنین سفرهایی امکان پذیر نیست.

سپهبد اسبق عبدالقیوم در اظهاراتش با بیان اهمیت روابط دفاعی ارتش پاکستان با آمریکا، آن را بسیار حائز اهمیت عنوان کرد و گفت: چون ژنرال باجوا فرمانده ارتش است پس حتما در زمینه امور دفاعی صحبت شده ، همانطور که در مورد امور دیگر نیز گفتگو حتما انجام شده است.

وی افزود: اگرچه جای تاسف دارد، اما این واقعیتی است در مورد پاکستان که، اگر کشور های دیگر کسی را قابل اعتماد می دانند، این نهاد است و دلیل این امر آن است که ما افراد سیاسی هستیم، اداره های سیاسی است که همچنان آنقدر قوی نیستند. به دلیل اهمیت و جایگاه ویژه ای که فرماندهی ارتش نسبت به نهادهای سیاسی نزد دیگر کشور ها دارد، احتمالا در این سفر به طور متوازن در مورد امور دفاعی، اقتصاد و دیگر مسائل گفتگو کرده است.

عامر ضیا تحلیلگر امور دفاعی در پاسخ به اهمیت این سفر می گوید: در دوران ریاست جمهوری بایدن شاهد سردمهری در روابط میان پاکستان و آمریکا بودیم و این به طور ملموس در هنگام خروج آمریکا از افغانستان قابل لمس بود و سپس بعد از اظهارات عمران خان  این روابط بیشتر خراب شدند.

وی خاطر نشان ساخت، حالا که دولت عمران خان رفته است، هیئت حاکمه ما و دولت فعلی در تلاش هستند تا روابط بهبود یابند. طی چند هفته گذشته ما شاهد بهتر شدن این روابط بوده ایم. نکته دیگر این واقعیت است که اکثر کشور ها در مورد مسائل مهم با ارتش صحبت می کنند و دولت مردمی تنها بخشی از این روند می باشد.

عامر ضیا تاکید کرد که به دلیل نفوذ وتاثیر گذاری آمریکا در سازمان های مالی بین المللی چون صندوق بین المللی پول IMF نیز این سفر از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اگرچه ژنرال باجوا در روزهای پایانی مسئولیتش به ایالات متحده سفر کرده است، اما قطعا او توانسته موضع کشور را به صورت موثر و به نحو احسن ارائه دهد.

گفته می شود که این سنت از قبل وجود نداشته و هم اکنون نیز این طور نیست که فرمانده ارتش برای دیدار خداحافظی به این سفر رفته باشد، کشور با مشکلاتی روبرو بود و نمی شد دو ماه صبر کرد تا فرمانده جدید روی کار آید، برای همین این سفر مهم بود.

ناگفته نماند پیش از این ژنرال راحیل شریف فرمانده اسبق ارتش پاکستان نیز حدود یکسال پیش از پایان مدت مسئولیتش به آمریکا سفر کرده بود.

خانم تمنا سالک الدین مدیر برنامه آسیای جنوبی در انستیتوی صلح ایالات متحده می گوید که پس از پایان جنگ افغانستان، تمرکز روابط ایالات متحده و پاکستان، رقابت ایالات متحده با چین در منطقه و وضعیت ژئوپلتیکی خواهد بود. باوجود مناسبات مستحکم اقتصادی، نظامی و امنیتی پاکستان با چین، آمریکا روابط تجاری و امنیتی خود با پاکستان را حفظ خواهد کرد.

ناگفته نماند که آمریکا بزرگترین شریک تجاری پاکستان است و حجم تجاری این دو کشور سالانه بیش از 6 میلیارد دلار می باشد. از سوی دیگر چین در قالب پروژه های کریدور اقتصادی چین و پاکستانCPEC، 60 میلیارد دلار در پاکستان سرمایه گذاری کرده است.

رهبری نظامی و مردمی پاکستان در دفعات مختلف بیان داشته است که خواهان روابطی متوازن با چین و آمریکا می باشد و به دنبال تبدیل شدن به بخشی از بلوک یا کمپ جهانی نیست. حسین حقانی سفیر اسبق پاکستان در آمریکا بر این باور است که آمریکا نه می تواند جای چین را بگیرد و نه حاضر به انجام چنین کاری می باشد.

ارسال نظر

 
1