خبر فوری

 
 
سفر فرمانده ارتش هند به عربستان سعودی و امارات
کد خبر :812102905

16:41 1399/09/25


برچسب ها : امارات, دیدار سیاسی, ژنرال ناروانه, عربستان, فرمانده ارتش هند, هند, هند و عربستان و امارات,

فرمانده ارتش هند طی سفر 2 هفته ای به عربستان سعودی و امارات رفت، البته این سفر موجب نگرانی پاکستان شده است.


 

اسلام آباد: به گزارش راز نیوز | روابط با تغییر زمان تغییر می کند. هر کشوری با تغییر اوضاع در اتحاد های قدیمی خود تجدید نظر کرده و اتحاد های جدیدی تشکیل می دهد. اگر فرمانده ارتش هند طی سفر 2 هفته ای به عربستان سعودی و امارات برود جای تعجب نیست البته این سفر موجب نگرانی پاکستان شده است.

دیدار ژنرال ناروانه در سرتیتر خبرهای رسانه های محلی قرار گرفته است. شاهد خاقان عباسی نخست وزیر سابق پاکستان گفت: هند با عربستان و امارات روابط برقرار کند یا نکند به خودش مربوط است. ما نمی توانیم در این باره تصمیم بگیریم. اما باید در این باره فکر کنیم که آیا روابط ما با متحدانمان بهتر شده است یا خیر، این یک حقیقت است که روابط ما با عربستان در مسیر مناسبی نیست و یک حالت تنش وجود دارد. ما باید آن را درست کنیم. چون بیشترین روابط دوستانه ما با عربستان و امارات است.

همچنین سفیر سابق پاکستان در هند گفت: کل صادرات پاکستان فقط 20 تا 21 میلیارد دلار است در حالی که 9 میلیون هندی در حال حاضر در کشور های حوضه خلیج فارس کار می کنند.

هر سال این افراد 48 میلیارد دلار پول به هند می فرستند. از این می توان نتیجه گرفت که افزایش روابط هند با عربستان و امارات، پاکستان را ترسانده است. این ترس که اگر این روابط افزایش یابد برای پاکستان اثر خوبی نخواهد داشت موجب نگرانی بیشتر پاکستان شده است.

این درست است که روابط پاکستان با عربستان و امارات در گذشته خوب بوده اما این دو کشور منافع کمی از پاکستان در مقابل به دست آورده اند، و با این حال امارات فقط برای کسب منافع بیشتر با اسرائیل روابط دوستانه برقرار کرده است. اگر خبر دیدار محرمانه ولیعهد سعودی با نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به بیرون درز کرد جای تعجب نیست زیرا اسرائیل دارای تکنولوژی جدید است و در حوزه علمی جایگاه خاص خود را دارد درحالی که عربستان در میان کشور های صادر کننده نفت حتی جایگاه اول و دوم را نیز ندارد و در حال تفکر در این باره است که برای ادامه حیات خود باید چه کند. برای فروش محصولات بازار بزرگی نیاز است. ایران با چین یک قرارداد بلند مدت امضا کرده است، به همین دلیل عربستان نمی خواهد فرصت افزایش روابط با هند را از دست بدهد. پاکستان می خواست عربستان در مسئله کشمیر جانب پاکستان را گرفته و مواضعش را اعلام کند اما عربستان مسئله کشمیر را یک مسئله داخلی در هند می داند. به همین دلیل به طور ذاتی نمی تواند فشار پاکستان در این مورد را تحمل کند. به همین دلیل از پاکستان دوری گزیده است. اگر روابط عربستان با کشوری خوب نباشد چگونه ممکن است روابطش با امارات خوب باشد؟ پس تیرگی روابط پاکستان و امارات غیر منطقی و غیر قابل درک نیست.

ژنرال منوج مکند ناروانه اولین فرمانده ارتش هند است که به عربستان و امارات سفر می کند. وی طی سفرش با فرمانده ارتش عربستان دیدار کرد. مورد امیدوارکننده در روابط دفاعی آینده برای طرفین این است که این کشورهای عربی مانند هند روابط خوبی با ایالات متحده آمریکا دارند. عربستان با اسرائیل نیز روابط خوبی دارد. همچنین امارات با اسرائیل روابط سیاسی برقرار کرده است.  پیشبینی می شود که درآینده ای نزدیک عربستان نیز با اسرائیل روابط سیاسی برقرار کند. این موجب پیشرفت این دو کشور در مسیر توسعه یافتگی خواهد شد.

دلیل واقعی نزدیکی روز کشور های عربی به هند به دلیل خوب بودن سیاست خاورمیانه دولت مودی نخست وزیر هند است. وی می داند که سران کشور های عربی چه می خواهند به همین دلیل سیاست خاورمیانه وی موفقیت آمیز بوده است.

ارسال نظر

 
1