خبر فوری

 
 
سفر عمران خان به مالزی و اظهار علاقه نسبت به استفاده از تجارب دولت مالزی
کد خبر :999572118

10:19 1397/08/30


برچسب ها : پاکستان, عمران خان, مالزی, مهاتیر محمد,

مالزی به رهبری مهاتیر محمد توانسته است به سرعت توسعه یابد و ما نیز برای توسعه اقتصادی پاکستان مایل به استفاده از تجربیات وی هستیم،شهروندان ما برای مبارزه با فساد به ما رای داده اند.


کوالالامپور:به گزارش راز نیوز به نقل از خبرگزاری جیو،عمران خان نخست وزیر پاکستان که روز گذشته طی یک سفر دو روزه سیاسی به مالزی سفر کرده با حضور در دفتر نخست وزیر مالزی مورد استقبال مهاتیر محمد همتای مالزیایی خود قرار گرفت.

عمران خان پس از رژه افتخاری از سوی نیروهای مالزی به همراه نخست وزیر مالزی به داخل دفتر رفت و در آنجا با همتای مالزیای خود دیدار نمود.

عمران خان پس از دیدار با مهاتیر محمد ،در نشست خبری مشترک پاکستان و مالزی گفت: مالزی به رهبری مهاتیر محمد توانسته است به سرعت توسعه یابد و ما نیز برای توسعه اقتصادی پاکستان مایل به استفاده از تجربیات وی هستیم،شهروندان ما برای مبارزه با فساد به ما رای داده اند.

وی اظهار داشت:پاکستان از ظرفیت های مختلفی در گردشگری و دیگر زمینه ها برخوردار است و ما برای ایجاد مراکز تفریحی از تجربیات مالزی استفاده خواهیم کرد.

وی با دعوت از همتای مالزیایی خود برای حضور در مراسم روز پاکستان به تاریخ 23 مارس اظهار داشت نخست وزیر مالزی به عنوان مهمان خصوصی در مراسم روز پاکستان شرکت خواهند کرد.

مهاتیر محمد نخست وزیر مالزی نیز در این نشست خبری اظهار داشت:پاکستان و مالزی دارای مناسبات مشترکی میباشند و عمران خان نخستین مقام خارجی است که مورد استقبال از سوی من قرار گرفته است.

وی گفت:مذاکره و رایزنی میان دو کشور در خصوص موضوعات مختلف ادامه خواهد داشت و من در ماه مارس از پاکستان بازدید خواهم نمود.

در انتهای این نشست خبری،بیانیه مشترکی از سفر عمران خان به مالزی منتشر گردید که در آن اعلام گردید که نخست وزیران دو کشور پس از بحث و گفتگو در خصوص روابط دوجانبه،موضوعات منطقه و بین المللی،دو طرف بر افزایش روابط در زمینه های مختلف تاکید نمودند.

همچنین در این بیانیه اشاره شده است که در سال آینده اجلاس مشاوره ای میان پاکستان و مالزی در اسلام آباد برگزار شود و همکاری اقتصادی،تجاری و سرمایه گذاری نیز مورد تاکید دو طرف قرار گرفت.

در ادامه این بیانیه مشترک آمده است که مهاتیر محمد نخست وزیر مالزی نسبت به همکاری با پاکستان در زمینه مقابله با بحران انرژی اظهار علاقه نمود و عمران خان نیز از قول همکاری مالزی در خصوص تامین انرژی در زمینه های LNG، برق هیدرو الکتریک و انرژی های تجدید پذیر استقبال نمود.

همچنین پاکستان از شرکت های مالزی برای سرمایه گذاری در مناطق آزاد اقتصادی دعوت نمود.

در بیانیه مشترک دو کشور آمده است:عمران خان و مهاتیر محمد در خصوص همکاری در زمینه حل مشکلات و مسائل امت مسلمان و تلاش برای برپایی اتحاد میان مسلمانان به توافق رسیدند و مالزی نیز از تلاش های دولت پاکستان برای مبارزه با تروریسم تقدیر نمود.

همچنین طبق این اعلامیه مشترک،پاکستان نخست وزیر مالزی را از وضعیت اسف بار حقوق بشر در کشمیر اشغالی آگاه کرد و ارائه موضوع کشمیر در سازمان همکاری های اسلامی نیز مورد بررسی قرار گرفت.

پاکستان و مالزی درباره لغو روادید جزئی میان دو کشور به توافق رسیدند که بر اساس روابط میان دو کشور بهبود خواهد یافت.

ارسال نظر

 
1