خبر فوری

 
 
سرهنگ لارینس سیلن: اعتماد آمریکا به پاکستان، از اشتباهات بزرگ ایالات متحده بود
کد خبر :1484175426

20:32 1399/03/07


برچسب ها : ارتش پاکستان, بلوچستان, پاکستان و آمریکا, تروریست, تروریسم,

لارینس سیلن سرهنگ بازنشسته آمریکایی در مصاحبه خود با "سنگر میدیا" و "نیوز انتروینشن" گفت: اعتماد کردن آمریکا به پاکستان، یک اشتباه بزرگ بود.


واشنگتن: به گزارش راز نیوز| لارینس سیلن سرهنگ بازنشسته آمریکایی است که در عراق، افغانستان و آفریقای غربی بوده و مسلط به زبان های عربی و کردی است. وی در مصاحبه خود با "سنگر میدیا" و "نیوز انتروینشن" طی تحلیل وضعیت سیاسی آسیای جنوبی و آینده آن در پاسخ به سوال پرسیده شده که "ایالات متحده و ناتو طی عملیاتی مشترک در افغانستان، دولت طالبان را به علت پناه دادن اسامه بن لادن (رهبر گروه تروریستی القاعده) سرنگون کردند، اما پس از آن این پاکستان بود که علاوه بر اسامه بن لادن، الظواهری و ملاعمر، هزاران مجاهد افغانی را در کشورش پناه داد، اما با این وجود ایالات متحده میلیون ها دلار به این کشور عطا نمود. آیا این اقدام، تضاد آشکار در سیاست آمریکا نیست؟ اگر آره، پس علت این تناقض چیست و اگر هم نه، پس شما چگونه این تناقض را تحلیل خواهید نمود؟" گفت: بله درست است، این یک تناقض بزرگی است. اما می توان توضیح آن را ارائه کرد. در واقع، این امر به وضوح ناآشنایی آمریکا از معیارهای دوگانه پاکستان را نشان می دهد. اگر شما با دقت به تاریخ نگاه کنید، مثال آن ارائه تسلیحات و کمک های مالی آمریکا به سازمان امنیتی پاکستان ISI در دهه 80 میلادی برای تشکیل مجاهدان افغان برای مبارزه با روسیه است، اما در این زمینه نیز پاکستان خیانت کرد و مجاهدان حامی پاکستان را نسبت به مجاهدان ناسیونالیست افغانستان اولویت بخشید که منجر به سقوط دولت طالبان در افغانستان شد. سیاست آمریکا نسبت به پاکستان پس از حادثه 11 سپتامبر، مبنی بر تفاهم و به دور از توهمات بود؛ در آن زمان می توانستیم پاکستان را با پرداخت رشوه و ارائه اسلحه تحت یک استراتژی محکم، برای منافع ایالات متحده و ناتو پرورش داده و آن را مجبور به حفاظت از منافع آمریکا کنیم. اما باوجود تمامی کمک های آمریکا به پاکستان، این کشور حمایت خود از سازمان های تروریستی و طالبان را ادامه داد. اعتماد کردن به پاکستان، یک اشتباه بزرگ بود.

سرگرد ارتش آمریکا در پاسخ به سوال دوستین بلوچ / وویک سنها که پاکستان از تروریسم به عنوان سیاست های دولتی خود استفاده می کند و از آن علیه دیگر کشور ها چون افغانستان، بلوچستان و کشمیر استفاده می کند، چرا جامعه بین المللی از این مسیر نابودگر پاکستان جلوگیری به عمل نمی آورد؟ گفت: پاکستان بر خلاف سازمان های غیر رسمی تروریستی چون داعش و القاعده، یک دولت و از اعضای جامعه بین المللی است، اما در این که پاکستان از تروریسم به عنوان یک اقدام در سیاست خارجی خود استفاده می کند، هیچگونه شکی وجود ندارد. اما به دلیل کشور بودن، از طریق دیگر کشور ها چون چین و سازمان های بین المللی مثل سازمان ملل متحد قادر به پوشاندن تروریسم و خلاص شدن از شر این اقدامات تروریستی می شود. درحالی که حقیقت این است که پاکستان از حامیان بزرگ تروریسم است.

 

دوستین بلوچ گفت: ناتو و ائتلاف نظامی آمریکا به دلیل اقدامات غیر انسانی داعش چون جنایات ضد بشری، قتل و غارت، جرایم جنگی، زنای بالاجبار، آن را خاتمه داد، درحالی که پاکستان نیز مرتکب چنین جنایاتی از جمله ربایش اجباری افراد، قتل و غارت، زنا، بمباران کردن مناطق مسکونی و سوزاندن منازل در بلوچستان می شود، چرا سازمان ملل متحد و نهاد های حقوق بشری علیه این اقدامات ارتش پاکستان هیچ قدمی بر نمی دارند؟

لارینس در این زمینه ابراز داشت: علت عدم نقش آفرینی سازمان های بین المللی علیه جنایات بشری ارتش پاکستان در بلوچستان را بیان کردم. موضع پاکستان به عنوان یک عضو جامعه بین المللی این است که، پاکستان نیز مانند هر کشور مستقلی، حق دارد علیه کسانی که امنیت آن را تهدید می کنند اقدام کند. جامعه جهانی نسبت به چنین مسائلی ولو اگر شدت یابند، کمتر واکنشی نشان می دهد. در واقع بسیاری از کشور ها علیه خائنان به کشورشان چنین عملیات هایی را انجام میدهند، فلذا کسی نمی خواهد اسرار دیگری را افشا سازد.

 

سرهنگ بازنشسته ارتش آمریکا در ادامه نشست پرسش و پاسخ، در جواب به سوال که آیا زمان آن فرا نرسیده است تا بلوچستان به عنوان یک کشور مستقل، دموکراتیک و سکولار جداگانه تشکیل شود؟ که به این وسیله بلوچستان و کل منطقه را می توان از افراط گرایی مذهبی نیز نجات داد؟ ابراز داشت: من همواره بر این باور بوده ام که بلوچستان به عنوان یک کشور مستقل، دموکراتیک وسکولار جداگانه می تواند به نفع آسیای جنوبی باشد. این امر موجب مسدود سازی مسیر افراط گرایی مخصوصا تولیدات پاکستان می شود و علاوه بر آن، موجب تشویق مظلومان منطقه نیز خواهد شد.

 

دوستین بلوچ: از طرفی درحال حاضر آمریکا با طالبان توافق کرده و از طرفی نیز ISI پاکستان بازیگران خود برای تشکیل دولت افغانستان را فعال کرده است، با در نظر گرفتن خروج آمریکا از افغانستان و ادامه روند مداخلت با قدرت پاکستان در افغانستان، آیا شما بر این باور نیستید که افغانستان مجددا به بازه زمانی قبل از 11سپتامبر باز می گردد؟ در صورت بروز چنین رویدادی، چه تاثیراتی بر سیاست آسیای جنوبی اعمال خواهند شد؟

لارینس سیلن: بله متاسفانه چنین چیزی مشاهده می شود که افغانستان مجددا به دست آنها خواهد افتاد، درصورت وقوع چنین رویدادی، ائتلاف پاکستان و چین ضد هند تقویت می شود و این یک پیشرو برای تحولات مهم سیاسی در منطقه و همچنین منبع اصلی تشویق سازمان های افراطی در پاکستان و سراسر جهان خواهد بود.

وی همچنین در پایان اظهار داشت: من به همراه جنبش حفاظت از پشتون، حامی تمامی جنبش های ملی اقوام مظلوم پاکستانی هستم، خط دیورند همواره به عنوان سدی مقابل ثبات و استقلال ملت پشتون بوده و این مرز مصنوعی است که پاکستان همیشه می خواهد آن را حفظ کند. تجدید نظر از جهت قانونی در مورد این مرز از نیاز های ضروری است.

ارسال نظر

 
1