خبر فوری

 
 
سرباز پاکستانی متهم به قتل دانشجوی بلوچ محکوم به مرگ شد
کد خبر :648757872

13:48 1399/11/02


برچسب ها : دانشجویان بلوچ, سپاه مرزی پاکستان, شهروندان بلوچ, نیروهای اف سی پاکستان, نیروهای سپاه مرزی پاکستان,

یک دادگاه ایالت بلوچستان سرباز عضو سپاه مرزی را به جرم قتل حیات میرزا بلوچ دانشجوی بی گناه بلوچ به اعدام محکوم نمود.


کویته: به گزارش راز نیوز| یک دادگاه ایالت بلوچستان سرباز عضو سپاه مرزی را به جرم قتل حیات میرزا بلوچ دانشجوی بی گناه بلوچ به اعدام محکوم نمود.

بر اساس جزئیات منتشر شده، جلسه ویژه بررسی پرونده قتل دانشجوی بلوچ به نام حیات میرزا در اثر تیراندازی یکی از نیروهای سپاه مرزی(FC) در دادگاه بخش مکران ایالت بلوچستان به ریاست قاضی رفیق احمد لانگو برگزار گردید.

در این جلسه شاهدی الله عضو نیروی سپاه مرزی پس از به اثبات رسیدن عامدانه بودن اقدام وی در تیراندازی به سوی حیات بلوچ بر اساس ماده 302 ت پ به اعدام محکوم گردید.

لازم به ذکر است حیات میرزا بلوچ دانشجوی سال آخر رشته علوم(فیزیولوژی) در سطح کارشناسی در دانشگاه کراچی بود، وی سال گذشته پس از شیوع کرونا و تعطیلی دانشگاه ها به منطقه آبایی خود یعنی تربت رفته بود و به همراه والدین خود در باغات خرما مشغول به کار بود، پس از انفجار بمب کنترل از راه دور در مسیر کاروان نظامی نیروهای ارتش پاکستان در اطراف منطقه محل سکونت وی نیروهای ارتش با یورش به باغات پدری حیات بلوچ با شلیک 8 گلوله جنگی وی را در مقابل چشمان والدینش به قتل رساندند.

به دنبال قتل این دانشجوی بی گناه تظاهرات گسترده ای از سوی احزاب سیاسی، گروه های مختلف بلوچ و نهادهای مدافع حقوق بشر در مناطق مختلف ایالت بلوچستان و پاکستان و حتی خارج از مرزها صورت گرفت و دولت و ارتش پاکستان با انتقادهای شدیدی مواجه شدند.

در پی گسترش تظاهرات و افزایش سطح انتقادات از نیروهای مسلح، نیروی سپاه مرزی با شناسایی عامل این قتل فجیع وی را تحویل پلیس دادند.

انتشار حکم دادگاه در محکومیت تنها یکی از سربازان نیروهای سپاه مرزی نیز انتقادات مختلفی را به همراه داشته است، برخی از کاربران شبکه های اجتماعی در اعتراض به این حکم دادگاه نوشته است: در جریان قتل حیات بلوچ بیش از ده نظامی سپاه مرزی حضور داشتند، آنان با چارقد مادر حیات بلوچ دست و پای وی را بسته و سپس او را به رگبار بستند، پس چرا تنها یک نظامی مورد محاکمه قرار گرفته است؟!

گفتنی است شکایت نامه مربوط به قتل این دانشجوی بلوچ توسط مراد سعید برادر وی در مرکز پلیس درج شده است، مراد سعید در این شکایت اعلام نموده است که وی در روز وقوع این جنایت در محل کار خود حضور داشت که حوالی ساعت 12 ظهر به وی اطلاع داده شد برادر کوچک وی در تیراندازی نیروهای اف سی به قتل رسیده است.

وی افزود: زمانی که من در محل وقوع جنایت حضور یافتم جسد خونین برادر من در آن سوی جاده افتاده بود، پدر و مادرم به من اطلاع دادند که دو نیروی اف سی با یورش به باغ حیات را کشان کشان به سوی جاده برده و در آنجا وی را با ضربات گلوله به قتل رساندند.

ارسال نظر

 
1