خبر فوری

 
 
سخنرانی شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان در جلسه کمیته دائمی امور خارجه سنا
کد خبر :1263644933

15:53 1400/04/18


برچسب ها : آمریکا, افغاستان, شاه محمود قریشی, وزیر امور خارجه پاکستان,

جلسه کمیته دائمی امور خارجه سنا در اسلام آباد برگزار شد


 

اسلام آباد : به گزارش راز نیوز | جلسه کمیته دائمی امور خارجه سنا در اسلام آباد برگزار شد. سناتور شیری رحمان در این نشست صحبت کرد که پاکستان با تهدیدهای بزرگی روبرو است همه نگران افغانستان هستند.

 

شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان گفت : خواست رهبران سیاسی این بود که سازمان های امنیتی، اعتماد آنان را در خصوص وضعیت افغانستان جلب نمایند. رئیس ارتش و رئیس کل سازمان اطلاعات پاکستان (آی ایس آی) در جلسه کمیته امنیت ملی گزارش ارائه دادند. آنها در جلسه کمیته امنیت ملی به سوالات پاسخ دادند. قبل از عید قربان جلسه دیگری از کمیته امنیت ملی برگزار خواهیم کرد.

 

وی افزود : این تصور ایجاد می شود که پاکستان در جهان منزوی شده است. این برداشت نادرست است. سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا گفت که پاکستان حامی و شریک سازنده ما است. آمریکایی که تا دیروز انگشت اتهام را به سوی ما نشانه می گرفت. امروز می گویند هدف ما در افغانستان مشترک است یعنی صلح و ثبات در افغانستان. آنها می گویند که مشارکت با پاکستان فقط تا افغانستان محدود نمی شود این روابط فراتر از افغانستان خواهد بود.

 

وی اظهار داشت : امریکا می گوید خروج از افغانستان تا 9 شهریور به پایان خواهد رسید. من یک تغییر جالب را می بینم. جامعه جهانی اکنون به این نتیجه رسیده اند که هیچ راه حل نظامی برای افغانستان وجود ندارد. عمران خان نخست وزیر پاکستان هم به این معتقد بود اما جهان او را طالبان خان نامید. امروز جهان به این نتیجه رسیده است که تنها راه حل مسئله افغانستان صلح و آشتی است.

 

شاه محمود قریشی گفت : آخرین تفکر در جهان این است که ماموریت آمریکا پایان یافته است. در مورد تصمیم خروج از افغانستان یک توافق سیاسی وجود دارد. امریکا می گوید تخلیه ایمن اولویت ما است. امریکا می گوید ما به هدف خود رسیده ایم و به گفته جو بایدن مقصود ما هدف قرار دادن تروریست هایی بود که حملات 11 سپتامبر را انجام دادند.

 

وی افزود : امریکا گفته است که هدف ما تضعیف سازمان ها و گروهای تروریستی است تا سازمان ها امریکا را هدف قرار ندهند. امریکا معتقد است سازمان های تروریستی را ضعیف کرده است. امریکا می گوید برای نصب پرچم ملت سازی یا دموکراسی به افغانستان نرفته بود.

 

وی اظهار داشت : آینده افغانستان به عهده مردم افغانستان است. امریکا می گوید که کمک های امنیتی و تأمین امنیت نیروی هوایی افغانستان را ادامه خواهد داد.

 

شاه محمود قریشی گفت : امریکا می گوید که حمایت از زنان افغانستان را ادامه خواهیم داد. امریکا خواستار حضور دیپلماتیک در افغانستان شده است.

 

وی افزود : در حال حاضر هیچ شخصیتی در افغانستان وجود ندارد که بتواند همه را دور هم جمع کند. ما هیچ تأثیری بر کسانی که امریکا با آنها روابط دارد نداریم. اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان می گوید که آماده تشکیل دولت با طالبان است اما طالبان مواضع خاصی نسبت به اشرف غنی دارند.

 

وی اظهار داشت : طالبان بسیار باهوش و هوشیار است دنبال ظاهر طالبان نروید. وقتی با طالبان صحبت می کنیم ، آنها ما را به دو زبان انگلیسی و اردو درک می کنند. طالبان تغییر کرده است آنها خیلی نادان نیستند آنها در گذشته روزهای سختی را دیده اند.

 

وی افزود : همه کشورهای منطقه نقشی سازنده ندارند. هند نقش مخرب امنیت در افغانستان دارد. هند خواهان خونریزی در آنجا است. هندی ها در پایگاه بگرام نیز حضور داشتند آنها آنجا به چه کسی خدمت می کردند؟

 

 

 

ارسال نظر

 
1