خبر فوری

 
 
سال 2018 مرگبارترین سال برای غیرنظامیان افغانستان
کد خبر :476165041

15:04 1397/12/06


برچسب ها : تلفات غیرنظامی, حوادث تروریستی, دولت افغانستان, سازمان ملل متحد, طالبان افغانستان,

میزان تلفات شهروندان غیرنظامی افغان بر اثر حواث مختلف تروریستی اعم از حملات انتحاری و انفجار بمب نسبت به سال 2017 میلادی 11 درصد افزایش داشته است، طی سال 2018 میلادی تعداد 3804 نفر کشته و 7189 تن دیگر نیز زخمی شدند.


 

کابل: به گزارش راز نیوز به نقل از خبرگزاری دان، سازمان ملل متحد با ارائه گزارشی خبر داد میزان تلفات غیرنظامی در افغانستان طی سال 2018 به بالاترین سطح خود رسیده است.

بر اساس آمار منتشر شده در این گزارش سازمان ملل، میزان تلفات شهروندان غیرنظامی افغان بر اثر حواث مختلف تروریستی اعم از حملات انتحاری و انفجار بمب نسبت به سال 2017 میلادی 11 درصد افزایش داشته است، طی سال 2018 میلادی تعداد 3804 نفر کشته و 7189 تن دیگر نیز زخمی شدند.

این گزارش سازمان ملل متحد در حالی منتشر میگردد که طالبان افغانستان و آمریکا برای پیشبرد روند صلح روز آینده به مذاکرات خواهند نشست، که در نتیجه آن علاوه بر امید به برپایی صلح در افغانستان این احتمال نیز وجود دارد که خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان باعث ایجاد جنگ داخلی شود.

بر اساس اعلام سازمان ملل، زمانی که این سازمان به آمارگیری و جمع آوری اطلاعات در خصوص تعداد تلفات پرداخت، تعداد 32 هزار شهروند غیرنظامی در دهه اول کشته شدند در حالی که 60 هزار تن دیگر نیز زخمی شدند.

بر اساس این گزارش، در سال 2018 میلادی به حجم حوادث خشونت آمیز افزوده شد و آمار تلفات جانی به صورت چشمگیری افزایش یافته است.

طبق این گزارش، بیشترین تعداد حملات تروریستی توسط طالبان و داعش و گروه های تحت نظر آن، صورت گرفته است.

لازم بذکر است طی سال 2018 میلادی، حداقل 65 حمله انتحاری در افغانستان به وقوع پیوسته است که بیشتر این حملات در کابل رخ داده است.

این سازمان دیگر عوامل موثر در افزایش شمار قربانیان غیرنظامی را «بمباران های هوایی» و «عملیات زمینی» نیروهای دولتی معرفی کرده است.

طبق اعلام سازمان ملل متحد ۶۳ درصد از قربانیان غیرنظامی جنگ در افغانستان در حملات گروههای مخالف کشته و مجروح شده اند. سهم گروه طالبان از این آمار ۳۷ درصد و گروه داعش ۲۰ درصد بوده است.

سازمان ملل متحد در گزارش خود هشدار داده است که برای اولین بار حملات هوایی در افغانستان جان بیش از ۵۰۰ نفر را در یک سال گرفته است.

همچنین در ادامه سیاست های واشنگتن برای افزایش فشار علیه گروه های شبه نظامی، حملات هوایی آمریکا علیه شبه نظامیان طالبان و داعش افزایش یافته است.

ارسال نظر

 
1