خبر فوری

 
زنگ خطر برای پاکستان، ارائه لایحه ای برای خاتمه بخشیدن به عضویت پاکستان از درجه متحد اصلی غیر ناتو به مجلس نمایندگان آمریکا
کد خبر :6010325

18:07 1399/10/15


برچسب ها : آمریکا, پاکستان و آمریکا, تروریست, تروریسم, مجلس نمایندگان آمریکا, ناتو,

اندی باگس نماینده حزب جمهوری خواه آمریکا به دلیل عدم اقدام رضایت بخش از سوی پاکستان علیه گروه های ترویستی از جمله شبکه حقانی، لایحه ای به مجلس نمایندگان ایالات متحده برای حذف پاکستان از درجه متحد اصلی غیر ناتو ارائه کرده است .


واشنگتن: به گزارش راز نیوز| اندی باگس نماینده حزب جمهوری خواه آمریکا لایحه ای به مجلس نمایندگان ایالات متحده برای حذف پاکستان از درجه متحد اصلی غیر ناتو ارائه کرده است که در صورت تصویب این لایحه، پاکستان دیگر قادر به دسترسی به تجهیزات دفاعی ایالات متحده آمریکا و همکاری در پروژه های تحقیق و توسعه دفاعی نخواهد بود. براساس گزارش منتشر شده در این رابطه، در این لایحه که توسط اندی باگس نماینده حزب جمهوری خواه در اولین روز کنگره 117 ارائه شد، پیشنهاد شد که رئیس جمهور آمریکا تا زمانیکه پاکستان از طریق حکم ریاست جمهوری متعهد شود که پاکستان برای جلوگیری از پناهگاه های امن شبکه های حقانی و حرکت آزادانه آنها در این کشور اقدام نظامی انجام دهد، اجازه ادامه کار به عنوان متحد اصلی غیر ناتو را به این کشور ندهد. همچنین در لایحه تاکید شده است تا اسلام آباد به منظور محدود کردن رفت و آمد تروریست ها با کابل هماهنگ شود.

در ادامه این گزارش بیان شد که شبکه حقانی یک سازمان افراط گرا و بخشی از طالبان است که ظاهرا تعدادی از اعضای هیئت حاکمه نظامی پاکستان از این گروه تروریستی حمایت می کنند. در این لایحه همچنین از پاکستان خواسته شد تا ضمن دستگیری رهبران ارشد گروهک حقانی، اعضای مهم دیگر آن نیز به پای میز محاکمه کشانده شوند.

گفتنی است متحدین اصلی خارج از ناتو نقشی تخصیص داده شده از سوی دولت فدرال ایالات متحده آمریکا به متحدین نزدیکیست که روابط استراتژیک کاری با نیروهای نظامی ایالات متحده آمریکا دارند ولی عضو ناتو نیستند. از زمانیکه دولت بوش در سال 2004 میلادی پاکستان را به مشارکت استراتژیک تبدیل کرد، پاکستان یکی از 17 متحدان اصلی غیر ناتو بوده است. حتی در زمان دولت اوباما، ایالات متحده، پاکستان را به عنوان یک شریک اصلی دفاع، معرفی کرده بود. اما پس از متوقف شدن ارائه کمک 3 میلیارد دلاری در زمینه امنیتی برای پاکستان در سال 2018 میلادی توسط دونالد ترامپ، روابط میان دو کشور دچار شکاف شده اند. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا گفته بود که باوجود ارائه میلیارد ها دلار کمک مالی، پاکستان هیچ کاری برای آمریکا انجام نداده است. آمریکا همواره پاکستان را متهم به عدم اقدام رضایت بخش علیه گروه های تروریستی چون شبکه حقانی، لشکر طیبه و طالبان می کند. از طرفی در دور دوم ریاست جمهوری اوباما، قانون گذاران آمریکایی قانونی را وضع کردند که شرایط سخت تری را به پاکستان تحمیل می کرد.

ارسال نظر

 
1