خبر فوری

 
زاهد حسین: سرمایه گذاری 400 میلیارد دلاری چین در ایران پیامدهای جهانی خواهد داشت
کد خبر :2019669728

17:57 1398/06/25


برچسب ها : ایران, پاکستان, تجارت, چین, سرمایه گذاری, گاز, نفت,

زاهد حسین رئیس مجمع روشنفکران و اتحادیه صنعتی کراچی، نایب رئیس ارشد پنل اصلی تجارت و وزیر اسبق ایالتی در بیانیه ای با اشاره به سرمایه گذاری 410 میلیارد دلاری چین در بخش های انرژی، حمل و نقل و ساخت کشور ایران، این امر را موجب تاثیر بر جهان و افزایش مسابقه ما بین دو کشور چین و آمریکا خواند و افزود، این تصمیم باعث تقویت اقتصاد ایران، افزایش نفوذ منطقه ای و جهانی ، استحکام اقتصاد چین و دو چندان شدن نگرانی کشورهای عربی می شود.


کراچی: به گزارش راز نیوز، زاهد حسین رئیس مجمع روشنفکران و اتحادیه صنعتی کراچی، نایب رئیس ارشد پنل اصلی تجارت و وزیر اسبق ایالتی در بیانیه ای با اشاره به سرمایه گذاری 410 میلیارد دلاری چین در بخش های انرژی، حمل و نقل و ساخت کشور ایران، این امر را موجب تاثیر بر جهان و افزایش مسابقه ما بین دو کشور چین و آمریکا خواند و افزود، این تصمیم باعث تقویت اقتصاد ایران، افزایش نفوذ منطقه ای و جهانی ، استحکام اقتصاد چین و دو چندان شدن نگرانی کشورهای عربی می شود.
وی طی گفتگو با جامعه تجاری در کراچی ابراز داشت: ایالات متحده مقابله های مختلفی از جمله تجارت و فناوری علیه چین انجام داده است، از طرفی نیز کشورهای تامین کننده نفت برای چین، تحت تاثیر آمریکا هستند که این امر موجب نگرانی پکن می‌شود، زیرا احتمال متوقف شدن عرضه نفت در هر آن ممکن است. پس از این توافقنامه، چین قادر به خریداری کل نفت و گاز ایران خواهد بود و درصورت دو برابر شدن تولید ایران نیز چین آن را خواهد خرید که این امر باعث عدم احتیاج فروش نفت و گاز ایران به دیگر کشورها من جمله هند خواهد شد. چین قدرت ساخت خط گازی جدید برای خریداری گاز از ایران را نیز دارد و می‌تواند محصولات خود را از طریق بندر چابهار به بازارهای اروپایی بفرستد. هند سرمایه گذاری زیادی در این بندر انجام داده است که اکنون به نفع چین خواهد بود، درحالی که چین همچنین می‌تواند برای نیروی دریایی خود در اینجا پایگاه یا محل استقرار درست کند.
زاهد حسین در ادامه عنوان داشت، با افزایش نفوذ ایران، کشورهای پاکستان، یمن، سوریه، لبنان، ترکیه، افغانستان و بسیاری از دیگر کشورها تحت تاثیر آن قرار خواهند گرفت، مشکلات در رابطه با اسرائیل افزایش خواهند یافت و رفتار طالبان افغانستان بیش از حال حاضر با آمریکا سخت تر خواهد شد. بسیاری از کارشناسان این معامله را جایگزینی برای سی پیک می‌دانند و می‌گویند که چین معتقد است این پروژه عاری از مداخلت های آمریکا، هند و کشورهای عربی خواهد بود که این امر موجب نقش بر آب شدن آرزوی برتری هند در منطقه نیز می شود. اگر رفتار پاکستان با چین درپی توافقنامه با صندوق بین المللی پول IMF خونسردانه نبود، و در عوض آن روابط اقتصادی خود با چین را تقویت می بخشید، احتمال انجام این سرمایه گذاری در پاکستان وجود داشت.

ارسال نظر

 
1