خبر فوری

 
زانو زدن مجدد دولت فدرال پاکستان مقابل افراط گرایان
کد خبر :493206576

16:58 1399/03/20


برچسب ها : لال مسجد, لشکر جهنگوی, مولوی عبدالعزیز,

دولت اسلام آباد باری دیگر مقابل جهاد گران افراطی به ریاست مولانا عبدالعزیز که ماه ها لال مسجد واقع در مرکز اسلام آباد را اشغال کرده بودند زانو زده و با قبول کردن شرایط روسای جامعه حفصه، توافقنامه ای انجام داده است.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| دولت اسلام آباد باری دیگر مقابل جهاد گران افراطی به ریاست مولانا عبدالعزیز که ماه ها لال مسجد واقع در مرکز اسلام آباد را اشغال کرده بودند زانو زد؛ و با قبول کردن شرایط روسای جامعه حفصه پس از توافق صلح، نه تنها نیروی انتظامی را از محدوده خارجی لال مسجد خارج کرده، بلکه رضایت خود مبنی بر خاتمه بخشیدن به محدودیت های اعمال شده علیه مولانا عبدالعزیز را نیز ابراز داشته است.

شایان ذکر است طی عملیات ارتش در ژوئن سال 2007، برای آزادی سازی لال مسجد از اشغال عبد الرشید غازی برادر کوچ عبدالعزیز، چندین فرد کشته شده بودند که در این فهرست اسامی کماندوهای ویژه ارتش نیز به چشم می خورد. طی این عملیات، مولانا عبدالعزیز درحالی که با سر کردن چادر قصد فرار از معرکه را داشت، دستگیر شده و اعترافات وی در شبکه پی تی وی نیز پخش شده بود. اما متاسفانه دولت فدرال پس از مذاکراتی با این فرد، علاوه بر خاتمه بخشیدن به تمامی پرونده های تشکیل شده علیه او، وی را آزاد کرد که نتیجه این توافق، به اشغال مجدد لال مسجد بدست همین عناصر و زانو زدن دولت مقابل آنان، ظاهر شده است. گفتنی است توافقنامه اخیر با میانجیگری محمد احمد لدهیانوی رهبر گروه تروریستی سپاه صحابه و از همراهان ملک اسحاق رهبرگروه تروریستی لشکر جهنگوی در گذشته، صورت پذیرفته است. ملک اسحاق طی عملیات سازمان های امنیتی پاکستان در سال 2015 به همراه پسران خود کشته شده بود.

مولانا عبدالعزیز دو ماه قبل، پس از انجام توافق صلح با طاهر اشرفی رئیس شورای علماء پاکستان، آن را نقض کرده بود. حال، اطلاعاتی مبنی بر اینکه محمد احمد لدهیانوی به همراه حمزه شفقت معاون کمیسر اسلام آباد، به عنوان ضامن طرفین (دولت فدرال و مولانا عبدالعزیز)، توافق دیگری امضاء کرده اند، بدست رسیده است. براساس توافق صورت گرفته میان دولت فدرال پاکستان و عبدالعزیز رهبر افراط گرا، مولانا عبدالعزیز موظف است طی سه روز آتی لال مسجد را تخلیه و به جامعه حفصه جی7 منتقل شود و تا دو ماه آینده وی نمی تواند به لال مسجد وارد شود. علاوه بر آن، مدیریت این مسجد بدست هارون رشید غازی پسر عبدالرشید غازی و جمعی از مفتی های بزرگ خواهد بود، درحالی که مولانا عبدالعزیز پس از دوماه اجازه تردد در کشور را خواهد داشت. براساس این توافقنامه، اختلاف در مورد زمین ارائه شده به جامعه حفصه در H-11 طی دو ماه حل می شود و طی این دو ماه هیچ طرفی حق اشغال این زمین را نخواهد داشت. در این دو ماه از سوی دولت و جامعه حفصه، هر کدام یک فرد به عنوان نگهبان این زمینه تعیین خواهد شد.

ناگفته نماند، دولت فدرال از اظهار داشتن هرگونه بیانیه ای در مورد این توافقنامه، خودداری ورزیده است، اما هارون رشید غازی ضمن استقبال از این توافق صورت گرفته، ابراز داشت: طبق توافق نامه ای که با دولت فدرال صورت گرفته است، پرسنل و موانع نیروی انتظامی موجود در مقابل لال مسجد، برداشته شده اند. هرچند دولت در مورد پایان دادن به محدودیت های سفری مولانا عبدالعزیز، خواستار مدت زمان برای انجام این کار شده است.

ناگفته نماند مولانا عبدالعزیز و ام حسام همسر وی که از عاملان اصلی خونریزی های ژوئن 2007 هستند، همچنان به همراه 200 تن از زنان فراگیر علوم دینی، این مسجد را به اشغال خود در آورده اند. عبدالعزیز خواستار انتصاب خود به عنوان سخنران لال مسجد و هارون رشید غازی برادرزاده خود به عنوان نایب سخنران است. به دلیل روحیه لجوج عبدالعزیز، اوضاع تنش زا، ماند. با ورود مجدد عبدالعزیز در ماه فوریه سال جاری به داخل مسجد و بدست گرفتن مدیریت این مسجد، تنش شدت گرفت. پس از گذشت سه روز از این تنش ، توافقی میان دولت فدرال و عبدالعزیز صورت گرفته بود که با نقض این توافقنامه از سوی عبدالعزیز، تنش ها در تاریخ 29 بهمن 1398 برابر با 18 فوریه، شدت گرفت. مولانا عبدالعزیز که خواهان سخنران شدن لال مسجد است، به دنبال نقض توافق نامه،  توصیه های دیگر علما و اخطار وزارت کشور را رد کرده و به صراحت از امتناع مالکیت لال مسجد خودداری کرد که این موجب آن شد تا دولت فدرال مجددا محوطه خارجی لال مسجد را مسدود و رفت و آمد مردم به این سمت را ممنوع اعلام کند. اما مجددا با وجود تمامی این نقض های صورت گرفته از سوی رهبر افراطی چون عبدالعزیز، دولت با وی وارد مذاکره شده و توافقنامه ای میان دو طرف انجام گرفته است.  

ارسال نظر

 
1