خبر فوری

 
 
روند عادی فرار اعضای گروه های تروریستی از بازداشت ارتش پاکستان
کد خبر :1839219172

12:49 1398/11/20


برچسب ها : ارتش پاکستان, تروریست, تروریسم, طالبان, لشکر جنگوی,

نگاهی مختصر به فرار اعضای مهم گروه های تروریستی از زندان های امنیتی ارتش پاکستان در گذشته


نگاهی مختصر به فرار اعضای مهم گروه های تروریستی از زندان های امنیتی ارتش پاکستان در گذشته

بلوچستان: به گزارش اختصاصی راز نیوز| عدم موفقیت دولت محلی بلوچستان برای جلوگیری از جنایات گروه سیف الله کرد لشکر جنگوی در بلوچستان از جمله قتل عام بی‌رحمانه شیعیان هزاره و از طرفی تظاهرات مکرر جامعه هزاره، دولت فدرال را وادار به سرنگونی دولت رئیسانی و تحمیل حاکمیت فرمانداری در این ایالت نا امن کرد. این اتفاق زمانی رخ داد که تیم تحقیقاتی برای کشف حقایق حملات و غارت بی‌رحمانه شیعیان هزاره در سراسر پاکستان، گزارشی مبنی بر رهبری عثمان سیف الله یکی از شاخه های گروه ترور لشکر جنگوی از تمامی این جنایات، را به دولت فدرال ارائه کرد. گفتنی است عثمان سیف الله در سال 2008 از پادگان نظامی تحت تدابیر شدید امنیتی موفق به فرار شده بود.

لشکر جنگوی، یک سازمان فرقه ای است که در سال 1996 تاسیس شد و روابط نزدیکی با طالبان و القاعده دارد. این گروه به عنوان خطرناک ‌ترین و خشن ترین سازمان فرقه ای آن زمان، ضد شیعه و ضد آمریکایی در نظر گرفته می‌شده است.

دولت قیمت سر عثمان کرد را 2.5 میلیون و قیمت سر داود بادینی معاون وی را 2 میلیون تعیین کرده بود. لازم به ذکر است دو نامبرده از سوی دادگاه مبارزه با تروریسم کویته در سال 2013 به جرم دست داشتن در یک انفجار که باعث جان باختن 65 نفر شده بود، محکوم به اعدام هستند.

بادینی برادرزاده خالد شیخ محمد از اعضای القاعده و برادر خانم رمزی یوسفزئی مغز متفکر حمله نخست به مرکز تجارت جهانی در سال 1993، است. رمزی در سال 1995 از مهمانپذیری در اسلام آباد دستگیر و به مقامات آمریکایی تحویل داده شد، درحالی‌که بادینی در سال 2003 توسط ارتش محلی ایالت سند (رینجرز) از شهر کراچی و عثمان کرد در سال 2006 از منطقه ماری پور کراچی دستگیر شدند. امیر حمزه از اعضای سپاه صحابه پس از دستگیری فرزندش و اعلام این خبر توسط سرلشکر جاوید ضیاء فرمانده کل ارتش محلی ایالت سند، از سه عملیات تروریستی بزرگ توسط فرزندش بادینی در شهر کویته پرده برداشت و گفت: بادینی سه عملیات بزرگ تروریستی چون حمله به خودروی نیروی پلیس که 12 تن جان باختند، حمله به حسینیه در شهر کویته که 51 تن جان باختند و حمله به دسته عزاداری مرکزی شیعه شهر کویته در روز عاشورا که منجر به شهادت 56 تن شده بود، انجام داده است.

عثمان نیز در اعترافات خود افشاء داشت که افراد انتحاری و ترور کننده های بسیاری را برای هدف قرار دادن شیعیان هزاره آموزش داده و طی بسیاری از طرح های ترور، افسران پلیس و شخصیت های مهم که اکثریت آنها از افراد هزاره بودند را ترور کرده است.

هرچند پس از دستگیری کرد و بادینی، کشتار مردم هزاره تا حدی کاهش یافت، اما دو عنصر تروریستی به طور شگفت انگیزی از زندان فوق امنیتی کویته در تاریخ 2 ژانویه سال 2008 فرار کردند، نکته قابل توجه این است که کسی بدون کارت شناسایی و مجوز، مجاز به تردد به این زندان نیست.

یکی از سازمان های مردم نهاد موسوم به "پشتیبانی از اقلیت های پاکستانی" در گزارشی ابراز داشت که باند قدرتمندی در فرار از زندان مجرمان نقش داشته است، زیرا همان شبی که عثمان و بادینی به همراه شخص سوم به اسم شفیق الرحمن رند فرار کردند، فهرست نگهبانان به طور ناگهانی تغییر یافته و در آن شب، نگهبانانی جز نگهبانان هزاره مامور به نگهبانی شده بودند. هرچند شفیق الرحمن پس از این فرار، مجددا دستگیر شد، اما همچنان عملیات های تروریستی عثمان و بادینی ادامه داشتند.

عبد الخلیق هزاره رئیس حزب دموکرات هزاره در واکنش به فرار دو تروریست، گفت: فرار این دو ثابت کرد که دست های داخلی درحال حمایت از عناصر تروریستی لشکر جنگوی هستند. پس از فرار این دو، عملیات های ضد مردم هزاره شدت یافته است.

 

نکنه قابل تامل این است که فرار عثمان و بادینی از زندان های فوق امنیتی، اقدام تعجب آوری نیست و قبل از آن نیز دو تروریست بزرگ لشکر جنگوی که در قتل شهید آغا ضیاء الدین رهبر بزرگ شیعه در گلگت بلتستان نقش داشتند نیز فرار کرده اند. شکیر الله جان و عارف الدین پس از مسموم شدن نگهبانان درحالی فرار کردند ‌که بیش از 50 نفر از پرسنل جبهه مرزی (اف سی) و پلیس درحال نگهبانی از زندان بودند. فرار کردن این افراد، به مجوزی برای انجام عملیات های بیشتر و آشکارای لشکر جنگوی در ایالت بلوچستان تبدیل شد. مردم هزاره در دفعات متعدد گفته بودند که گروه کرد تحت حمایت مستقیم رهبران با قدرت قبیله های بلوچستان و اسلم رئیسانی وزیر ارشد اسبق بلوچستان ، قرار دارند.

لشکر جنگوی پس از به هلاکت رسیدن اسامه بن لادن در پیامی مردم شیعه هزاره و مقامات نظامی پاکستان را تهدید به انتقام گیری کرده بود.

برخی نیز بر این باورند که یکی از دلایل افزایش کشتار مردم هزاره، آزادی ملک اسحاق عضو مهم لشکر جنگوی بوده که درپی آن مردم هزاره از این آزادی ابراز نگرانی کرده بودند.

خطبه ضد شیعه ملک اسحاق در ایالت پنجاب و نامه تهدید آمیز او به جامعه شیعه هزاره در کویته موجب برانگیخته شدن فرقه گرایی در پاکستان شد. وی در نامه ارسالی، علاوه بر تهدید به قتل و غارت، گفته بود که یا کویته را ترک کنید و یا آماده مرگ باشید، زیرا لشکر جنگوی آماده عملیات های بیشتر علیه شما است.

ناگفته نماند ملا عمر از رهبران طالبان افغانستان نیز نامه ای با این مضمون به شیعیان هزاره مقیم بامیان و غزنی ارسال کرده و تهدید به جهاد کرده بود .

 

پیام صوتی سخنگوی اسبق طالبان پاکستان و ادعای فرار از بازداشت ارتش پاکستان

ارسال نظر

 
1