خبر فوری

 
 
روزنامه اعتماد با اشاره به سفر عمران خان به ایران: «سرانجام در تهران»
کد خبر :1616753219

10:32 1398/02/02


برچسب ها : پاکستان و ایران, عربستان و پاکستان, عمران خان, نخست وزیر پاکستان,

سفر عمران ‌خان به تهران، 8 ماه بعد از انتخاب او به مقام نخست ‌وزیری انجام می‌شود؛ هشت ‌ماهی که زیر سایه سنگین مشکلات اقتصادی، سیاسی و امنیتی به سختی برای عمران‌ خان سپری شد. مشکلات مالی دولت پاکستان و بدهی‌های انباشته دولتی باعث شد تا دولت تازه به دنبال منابعی برای تامین کسری تراز مالی خود باشد.


 

تهران: به گزارش راز نیوز، روزنامه «اعتماد» با انتخاب تیتر «سرانجام در تهران» می نویسد: سفر دو روزه عمران‌خان، نخست‌وزیر جمهوری اسلامی پاکستان، به جمهوری اسلامی ایران بعد از ظهر روز یکشنبه از مشهد آغاز شد. سفر عمران ‌خان به تهران، 8 ماه بعد از انتخاب او به مقام نخست ‌وزیری انجام می‌شود؛ هشت ‌ماهی که زیر سایه سنگین مشکلات اقتصادی، سیاسی و امنیتی به سختی برای عمران‌خان سپری شد. مشکلات مالی دولت پاکستان و بدهی‌های انباشته دولتی باعث شد تا دولت تازه به دنبال منابعی برای تامین کسری تراز مالی خود باشد. عربستان سعودی، به عنوان یکی از اصلی‌ترین شرکای اسلام‌آباد، پرداخت صدها میلیون دلار وام فوری و میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی در این کشور را پذیرفت، اما به اعتقاد ناظران، ما به ازای این کمک‌های مالی، مانع ‌تراشی در رابطه اسلام‌آباد با همسایه غربی، جمهوری اسلامی ایران بود. بسیاری از کارشناسان معتقدند که نیاز عمران ‌خان به کمک‌های مالی خارجی، عمده‌ترین دلیل تاخیر او در سفر به تهران بود.

ایران به عنوان مهم‌ترین همسایه پاکستان که همواره در طول تاریخ رابطه گرم و دوستانه‌ای با این کشور مسلمان داشته است و مقام‌های ایرانی انتظارات زیادی از شعارهای استقلال‌خواهانه عمران‌خان پیش از انتخاب به نخست‌وزیری داشتند، توقع این بود که کفه ترازوی همسایه غربی در روابط خارجی اسلام‌آباد، با استقلال بیشتر از ایالات متحده امریکا و پادشاهی عربستان سعودی، به نفع ایران سنگین‌تر شود،به همین دلیل هم بود که بلافاصله بعد از اعلام پیروزی عمران‌خان در انتخابات، محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران، به عنوان نخستین مقام خارجی به دیدار او رفت و دعوت حسن روحانی را به او تقدیم کرد. اما 8 ماه طول کشید تا عمران‌خان قانع شود که وقت اجابت دعوت فرارسیده است، دو سفر به ریاض در این مدت و سفر جنجالی ولیعهد سعودی به پاکستان، در طول این 8 ماه انجام شد تا اندکی سقف انتظارات ایرانی‌ها از تغییرات عمران‌خان در سیاست خارجی این کشور فروکش کند.

ارسال نظر

 
1