خبر فوری

 
 
رایزنی نخست وزیر پاکستان با الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان
کد خبر :728020899

16:44 1401/07/20


برچسب ها : آستانه, الهام علی اف, پاکستان و آذربایجان, رئیس جمهور آذربایجان, قزاقستان, محمد شهباز شریف, نخست وزیر پاکستان,

نخست وزیر پاکستان در جریان سفر دو روزه خود به قزاقستان با رئیس جمهور آذربایجان دیدار کرد.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| نخست وزیر پاکستان در جریان سفر دو روزه خود به قزاقستان با رئیس جمهور آذربایجان دیدار کرد.

بر اساس جزئیات منتشر شده، محمد شهباز شریف نخست وزیر پاکستان که با هدف شرکت در نشست سیکا به آستانه پایتخت قزاقستان سفر کرده است با الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان دیدار و رایزنی نمود.

دو طرف در این دیدار پیرامون مناسبات دوجانبه دوستانه میان اسلام آباد و باکو به بحث و تبادل نظر پرداختند و بر لزوم تقویت مناسبات و توسعه همکاری ها میان دو کشور در زمینه های مورد علاقه تاکید ورزید.

محمد شهباز شریف در این دیدار بر اهمیت روابط دوستانه پاکستان و آذربایجان تاکید ورزید و گفت: پاکستان مصمم به ارتقای روابط خود با آذربایجان در زمینه های مورد علاقه است.

لازم به ذکر است نخست وزیر پاکستان به منظور شرکت در کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادسازی آسیا(CICA) صبح امروز چهارشنبه به آستانه پایتخت قزاقستان سفر کرد.

طرح ایجاد نشست سران تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا (سیکا) در اکتبر ۱۹۹۲ میلادی در چهل و هفتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد از سوی «نورسلطان نظربایف» رئیس جمهوری قزاقستان به منظور ارتقای روابط دو جانبه و همکاری میان کشورهای آسیایی با هدف ایجاد ثبات و برقراری امنیت در منطقه مطرح و این سازمان در سال ۱۹۹۶ به طور رسمی تشکیل شد. نشست سران سیکا هر ۴ سال یک بار و اجلاس وزرای خارجه هر ۲ سال یک بار برگزار می‌شود.

اکنون این سازمان ۲۲ عضو دارد و در برگیرنده ۱۲ عضو ناظر مشتمل بر سازمان‌های بین المللی همچون سازمان ملل متحد، سازمان امنیت و همکاری در اروپا، اتحادیه عرب و تعدادی از کشورها از جمله مالزی، اندونزی، ویتنام، ژاپن، اوکراین و آمریکا است.

نخستین و دومین اجلاس سران سیکا در سالهای ۲۰۰۲ و ۲۰۰۶ در شهر آلماتی پایتخت قزاقستان و اجلاس چهارم در سال ۲۰۱۴ در شانگهای چین و پنجمین دور آن در خرداد  ۱۳۹۸ در دوشنبه تاجیکستان برگزار شد.

ایران، قزاقستان، افغانستان، پاکستان، کره جنوبی، چین، روسیه، هند، فلسطین، مغولستان، قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان و تایلند از جمله اعضای سازمان سیکا هستند.

ارسال نظر

 
1