خبر فوری

 
 
رایزنی مخفیانه مقامات امنیتی پاکستان و هند در خصوص مسئله کشمیر با میانجگیری امارات متحده عربی
کد خبر :883969515

12:56 1400/01/27


برچسب ها : ISI, RAW, امارات متحده عربی, پاکستان و هند, جامو و کشمیر, رایزنی, رویترز, سازمان اطلاعات پاکستان, سازمان اطلاعات هند, مذاکرات پاکستان و هند,

خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی به نقل از منابع آگاه در هند از رایزنی مخفیانه مقامات امنیتی پاکستان و هند به منظور کاهش مناقشات بر سر مسئله کشمیر خبر داد.


دهلی نو: به گزارش راز نیوز| خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی به نقل از منابع آگاه در هند از رایزنی مخفیانه مقامات امنیتی پاکستان و هند به منظور کاهش مناقشات بر سر مسئله کشمیر خبر داد.

بر اساس جزئیات منتشر شده، منابع آگاه وابسته به سازمان اطلاعات هند در این خصوص خبر دادند: هیئت عالی رتبه از مقامات دستگاه های اطلاعاتی دو کشور اوایل سال جاری میلادی با میانجیگری امارات متحده عربی در دبی دیدار و رایزنی نمودند.

این منابع خبر دادند دیدار مقامات امنیتی اسلام آباد و دهلی نو با میانجیگری مقامات امارات متحده عربی تنها بخشی از تلاش های دو کشور به منظور کاهش تنش در خصوص مسئله کشمیر و بهبود سطح روابط دوجانبه می باشد.

دو تن از منابع آگاه در این زمینه ابراز داشتند: هیئت عالی رتبه از مقامات سازمان اطلاعات پاکستان(ISI) و شاخه تحلیل و پژوهش سازمان اطلاعات هند(RAW) که به عنوان سرویس اطلاعات برون مرزی این کشور شناخته می شود در ماه ژانویه با همکاری امارات متحده عربی در یک نشست مشترک در شهر دبی به گفتگو و رایزنی پرداختند.

این در حالی است که ارتش پاکستان و وزارت امور خارجه هند تاکنون این ادعاها را تایید و یا رد نکرده اند.

از سوی دیگر یک مقام ارشد امارات متحده عربی میانجیگری برای کاهش مناقشات مرزی میان پاکستان و هند را تایید نمود.

یوسف العتیبه سفیر امارات متحده عربی در واشنگتن به دنبال انتشار گزارشی از سوی خبرگزاری رویترز طی سخنانی در یک مراسم ابراز داشت: امارات متحده عربی نقش ویژه ای برای کاهش مناقشات مرزی میان پاکستان و امارات متحده عربی و برپایی آتش بس میان دو کشور داشته است، امیدواریم در نتیجه این تلاش های روابط دو کشور به صورت عادی از سرگرفته شود.

وی افزود: اگرچه ممکن است پاکستان و هند روابط دوستانه با یکدیگر نداشته باشند اما ما خواهان این هستیم که مناسبات دو کشور به سطحی برسد که برای حضور بر سر میز مذاکره آماده شوند.

عایشه صدیقه تحلیلگر ارشد امور دفاعی در این خصوص ابراز داشت: من معتقدم مقامات امنیتی و اطلاعاتی پاکستان و هند از چندین ماه گذشته در یک کشور ثالث در حال دیدار و رایزنی با یکدیگر هستند و به اعتقاد من این مقامات تاکنون در شهرهای بانکوک، دبی و لندن با یکدیگر دیدار نموده اند.

وی افزود: اینگونه دیدارها پیش از این نیز سابقه داشته است به ویژه در زمان بروز بحران های مرزی و منطقه ای، اما هیچگاه اخبار مربوط به آن به صورت علنی منتشر نشده است.

مائره مک دونالد نویسنده کتاب در خصوص مسئله کشمیر در این خصوص ابراز داشت: گفتگو و رایزنی برای پاکستان و هند بهتر از عدم گفتگو است و بهتر از آن این است که این مذاکرات به صورت مخفیانه انجام پذیرد و از اذهان عمومی و رسانه ها مخفی بماند.

وی افزود: اما در مدیریت تنش های اساسی پیشرفت چندانی نمی بینیم، ما باید در هر زمان دشوار به هر دو كشور كمک كنیم.

مائره مک دونالد خاطرنشان کرد: پاکستان باید راهکارهای مقابله با مشکلات ناشی از خروج آمریکا از افغانستان را تهیه نماید و هند نیز به دلیل مناقشات مرزی خود با چین از وضعیت ناپایداری برخوردار است.

ارسال نظر

 
1