خبر فوری

 
 
رئیس اسبق سازمان امنیتی پاکستان: مردم پاکستان از مداخلت های ارتش در سیاست ناراحت هستند
کد خبر :1132441958

14:27 1399/09/17


برچسب ها : ارتش پاکستان, اسد درانی, امور سیاسی, پاکستان, سپهبد, سیاست,

سپهبد بازنشسته ارتش اسد درانی رئیس اسبق سازمان اطلاعاتی پاکستان ISI در مصاحبه ای با بی بی سی، گفت: مردم پاکستان از مداخلت های ارتش در سیاست ناراحت هستند.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| سپهبد بازنشسته ارتش اسد درانی رئیس اسبق سازمان اطلاعاتی پاکستان ISI در مصاحبه ای با بی بی سی، با بیان اینکه دخالت های ارتش در امور سیاسی یک حقیقت تلخ است و برای کشور نیز ضرر دارد، گفت: مردم از این دخالت های ارتش ناراحت هستند. وی در ادامه گفتگو ضمن تحلیل عمران خان نخست وزیر پاکستان، ابراز داشت که یکی از مسائل بزرگ در رابطه با نخست وزیر این باور است که وی خودش به دولت نیامده بلکه توسط لباس های نظامی آوره شده است.

اسد درانی که در انتخابات 1990 میلادی بین احزاب سیاسی پول توزیع کرد، می گوید که برخی افراد از تاریخ نمی آموزند چون مدعی هستند که خودشاه تاریخ را رقم خواهند زد. گفتنی است این اشاره وی قطعا به سمت هیئت حاکمه نظامی پاکستان است که از دخالت در امور سیاسی خودداری نمی ورزند.

به گفته اسد درانی، قطعا دخالت ارتش وجود دارد، اما اینکه آیا این دخالت باید باشد یا نه، مقوله ای است که تاکنون به نتیجه ای نرسیده است. تجربه نیز نشان می دهد احزاب سیاسی که با دخالت های ارتش کنار گذاشته شده بودند، مجددا به صحنه بازگشته اند. وی در ادامه با ذکر مثال هایی در این رابطه می گوید: همان طور که ایوب خان فرمانده اسبق ارتش پاکستان می خواست ذوالفقار علی بووتو رهبر حزب مردمی پاکستان را کنار گذارد، وی به صحنه بازگشت و انتخاب شد. پس از ضیاء الحق (فرمانده اسبق ارتش پاکستان) نیز بی نظیر بوتو (دختر ذوالفقار علی بوتو) بازگشت؛ وی در ادامه افزود: پس از ژنرال مشرف نیز دو حزب سیاسی حزب مردمی پاکستان PPP و حزب مسلم لیگ (نواز شریف) PMLN که کنار گذاشته شده بودند نیز به عرصه سیاسی بازگشته و پس از شرکت در انتخابات، به دولت راه یافتند. اسد درانی، خاطر نشان کرد که این دخالت ها در صورتی که شما مهندسی سیاسی انجام دهید، زیان آور است.

در ادامه این گزارش آمده است که اسد درانی شخصی است که سال 1988 میلادی به عنوان دبیرکل اطلاعات نظامی، سال 1990 میلادی به عنوان رئیس سازمان آی اس آی منصوب شد و پس از بازنشستگی در سال 1993 میلادی، خدماتی به عنوان سفیر پاکستان در آلمان و عربستان سعودی در کارنامه خود دارد. وی هم اکنون پس از چاپ شدن کتابش به اسم " Onra Mangest Spies" مجددا مطرح شده است، گفتنی است این کتاب او ادامه کتاب قبلی به  اسم " Spy Chronicles" است.

اسد درانی در ادامه مصاحبه خود در مورد سخنرانی های نواز شریف رهبر حزب مسلم لیگ (ن) که طی سخنرانی های خود در اجتماعات جنبش دموکراتیک پاکستان PDM با ذکر اسم رئیس سابق آی اس آی و ارتشبد قمر جاوید باجوا آنها را مسئول تقلب در انتخابات سال 2018 میلادی و روی کار آوردن دولت عمران خان دانسته بود و گفته بود که به گفته ارتش علیه او در دادگاه های پاکستان پرونده سازی می شود، گفت: سازمان اطلاعاتی آی اس آی سازمانی است که هدف اصلی آن مقابله با اطلاعات خارجی است، زیرا اکثر اعضای آن افراد نظامی و افسران درحال خدمت ارتش هستند، مخصوصا رئیس آنها؛ بنابراین اگر چنین مهندسی سیاسی به آنها داده شود، قطعا آنها از پس آن بر می آیند.

اسد درانی در مورد اوضاع فعلی پاکستان، گفت: پاکستان با مشکلات داخلی مواجه است و مشکلات همیشه هستند. وی مشکلات مختلف سیاسی، امنیتی، اقتصادی پاکستان که انبار شده و درحال حاضر به یک مشکل بزرگ تبدیل شده است را خطری جدی برای امنیت داخلی کشور پاکستان عنوان کرد که باید رسیدگی به آن در اولویت باشد.

وی در ادامه مصاحبه خود در پاسخ به این سوال که به نظر شما هم اکنون مشکل جدی خارجی علیه پاکستان چیست؟ گفت: هند درحال حاضر مشکل جدی به حساب نمی آید، چون پس از تلاش های هند مورخ 5 اوت 2019 میلادی برای الحاق کشمیر، این کشور به مشکلات زیادی برخورده است که خطر خاصی فعلا برای پاکستان به حساب نمی آید؛ اما درحال حاضر کشور های ایران، ترکیه و عربستان سعودی چالش های بزرگ و جدید هستند.

ارسال نظر

 
1