خبر فوری

 
 
دیدار هیئت پارلمانی پاکستان با رؤسای مجالس کشورهای آذربایجان، ازبکستان و ترکیه در باکو
کد خبر :833309044

12:27 1401/02/29


برچسب ها : باکو, پاکستان و آذربایجان, پاکستان و ازبکستان, پاکستان و ترکیه, رئیس پارلمان آذربایجان, رئیس پارلمان پاکستان, رئیس مجلس ملی پاکستان, راجا پرویز اشرف, سازمان همکاری اقتصادی, مجلس ملی کبیر ترکیه, مصطفی شنتوپ,

راجا پرویز اشرف رئیس پارلمان پاکستان که به منظور شرکت در سومین نشست مجمع عمومی پارلمانی سازمان همکاری اقتصادی در باکو حضور دارد با همتایان کشورهای آذربایجان، ازبکستان و ترکیه به صورت جداگانه دیدار و گفتگو نمود.


باکو: به گزارش راز نیوز| راجا پرویز اشرف رئیس پارلمان پاکستان که به منظور شرکت در سومین نشست مجمع عمومی پارلمانی سازمان همکاری اقتصادی در باکو حضور دارد با همتایان کشورهای آذربایجان، ازبکستان و ترکیه به صورت جداگانه دیدار و گفتگو نمود.

بر اساس جزئیات منتشر شده، رئیس پارلمان پاکستان روز گذشته در صدر هیئت عالی رتبه با سرکار خانم صاحبه غفاراوا همتای آذربایجانی خود دیدار نمود.

وی در این دیدار اظهار داشت: دیپلماسی پارلمانی می‌تواند نقش کلیدی در زمینه تقویت بیش از پیش روابط برادرانه میان دو کشور و گسترش سطح همکاری‌های دوجانبه ایفا نماید.

وی با اشاره به فرصت‌های موجود برای همکاری میان دو کشور در تمامی زمینه‌ها به ویژه بخش آموزش از ایجاد بخش زبان اردو در دانشگاه باکو تمجید نمود و پیشنهاد داد در این بخش «کرسی کشمیر» راه اندازی شود.

رئیس پارلمان پاکستان همچنین پیشنهاد ایجاد کرسی قره‌باغ و راه اندازی دانشکده علوم آذربایجانی در دانشگاه‌های پاکستان را ارائه داد تا بدین ترتیب نسل جوان دو کشور قادر به شناسایی تاریخ و فرهنگ یکدیگر شوند.

رئیس پارلمان آذربایجان نیز در این دیدار از همتای پاکستانی خود برای شرکت در نشست شبکه پارلمانی جنبش غیر متعهدها در باکو دعوت به عمل آورد.

راجا پرویز اشرف رئیس پارلمان پاکستان همچنین با نورالدین جان اسماعیل ‌اف رئیس مجلس قانون گذاری ازبکستان نیز به صورت جداگانه دیدار و گفتگو کرد.

وی در این دیدار ابراز داشت: دیپلماسی پارلمانی ابزاری برای ارتقای روابط دوجانبه و برقراری ارتباط با یکدیگر در مورد موضوعات مورد علاقه متقابل است.

راجا پرویز اشرف بر لزوم ارتقای روابط عمومی دو کشور نه تنها در سطوح پارلمانی و دولتی بلکه در تمام زمینه‌ها به ویژه در بخش آموزش و تبادلات فرهنگی تاکید نمود.

وی خاطرنشان کرد: برقراری روابط سنگ بنیاد برای توسعه منطقه است، اقداماتی همچون راه اندازی خط ریلی پیشاور-مزارشریف-تاشکند بسیار حائز اهمیت می باشد.

رئیس مجلس ملی پاکستان در ادامه اظهارات خود در دیدار با رئیس مجلس قانون گذاری ازبکستان با اشاره به تحولات افغانستان افزود: برقراری امنیت در افغانستان نه تنها به نفع منطقه بلکه برای تمام جهان از اهمیت بالایی برخوردار است.

رئیس مجلس قانون گذاری ازبکستان نیز در این دیدار گفت: علی رغم ظرفیت‌های گسترده در بخش روابط تجاری، سطح همکاری‌های تجاری میان دو کشور مطابق با ظرفیت‌ها نیست.

رئیس پارلمان پاکستان علاوه بر این با مصطفی شنتوپ رئیس مجلس ملی کبیر ترکیه نیز دیدار و رایزنی نمود.

راجا پرویز اشرف در دیدار با همتای ترکیه‌ای خود با تشریح نقش مهم و کلیدی گروه دوستی پارلمانی پاکستان و ترکیه در زمینه تقویت مناسبات پارلمانی میان دو کشور پرداخت.

وی خواستار برگزاری نشست سه جانبه میان رؤسای پارلمان آذربایجان، پاکستان و ترکیه در آینده‌ای نزدیک شد و از رئیس پارلمان ترکیه برای حمایت از مواضع اسلام‌آباد در قبال مسئله جامو و کشمیر و طرح مسئله این منطقه در مجامع بین‌المللی تقدیر نمود.

رئیس مجلس ملی پاکستان در ادامه از مطرح نمودن مسئله کشمیر در نهادهای مختلف بین‌المللی و همچنین میزبانی ترکیه از مهاجران سوری پس از بحران سوریه تمجید نمود.

مصطفی شنتوپ رئیس مجلس ملی کبیر ترکیه نیز در این دیدار ضمن تاکید بر مواضع ترکیه در قبال مسئله کشمیر و حمایت از مردم این منطقه اظهار داشت: مواضع ما در قبال مسئله کشمیر بسیار واضح و روشن است و به اعتقاد ما می‌توان مسئله کشمیر را مطابق با خواست مردم این منطقه و بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد به صورت مسالمت‌آمیز حل و فصل نمود.

وی در ادامه با بیان اینکه ریاست مجمع پارلمانی آسیا در حال حاضر در دست ترکیه است و ریاست آتی این مجمع را پاکستان عهده‌دار خواهد بود گفت: بنا بر برخی دلایل ریاست بعدی مجمع پارلمانی آسیا به هند واگذار شده است.

رئیس مجلس ملی کبیر ترکیه خاطرنشان کرد: مجمع پارلمانی آسیا بستری است که از اهمیت و ظرفیت بالایی برای تمام قاره آسیا برخوردار است اما ظرفیت‌های آن مورد بهره برداری قرار نمی‌گیرد.

ارسال نظر

 
1