خبر فوری

 
 
دیدار نایب رئیس مجلس ملی پاکستان با سرکنسول جدید ایران در بلوچستان
کد خبر :396118563

23:12 1399/04/15


برچسب ها : بلوچستان, پاکستان و ایران, سرکنسول ایران, قاسم خان سوری,

قاسم خان سوری طی دیدار با حسن درویش وند سرکنسول جدید ایران در کویته به گفتگو در زمینه مسائل دوجانبه پرداخت.


کویته: به گزارش راز نیوز| قاسم خان سوری طی دیدار با حسن درویش وند سرکنسول جدید ایران در کویته، گفت: پاکستان به همراه کشور های همسایه، به منظور ایجاد وحدت بین امت مسلمان نیز در حال سعی و تلاش است. کشورهای ایران و افغانستان کشورهای برادر اسلامی پاکستان هستند که گسترش تبادلات از جمله تجاری میان این سه کشور، نه تنها به نفع پاکستان، بلکه به سود سه کشور است.  چشم انداز عمران خان نخست وزیر پاکستان، متحد کردن امت مسلمان و ارتقاء توان بخشی، پیشرفت و رونق مردم با غلبه بر نارضایتی های موجود بین امت مسلمان است. ایران کشور برادر اسلامی ما است و ما می خواهیم تا روابط برادرانه با ایران همچون گذشته ادامه یابند.

وی افزود: عمران خان نخست وزیر پاکستان در همبستگی با امت مسلمان به چندین کشور مسلمان سفر کرد و خواستار بهبود هرچه بیشتر روابط دیپلماتیک شد که سفر وی به ایران و عربستان سعودی نیز در همین راستا بوده و او ضمن پیشنهاد ایفای نقش میانجیگری، تاکید کرده بود تا دو کشور به مناقشات موجود برای منفعت و سود مردم، پایان دهند. با به کنترل در آمدن جهان توسط بیماری همه گیر کرونا، علاوه بر جان باختن مردم در سراسر جهان، خسارت قابل توجهی به اقتصاد کشورها نیز وارد آمد که ایران نیز از این قضیه مستثنی نبوده و ایران به دلیل تحریم ها، با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند که باید بین الملل به این مسائل توجه کند.

قاسم خان سوری اظهار داشت: پاکستان تنها کشوری بود که در مورد مشکلات ایران صحبت کرد و توجه جهان را به لزوم لغو تحریم های اعمال شده علیه ایران به دلیل عوارض ناشی از کرونا نسبت به این کشور، جلب کرد. با در نظر گرفتن مشکلات دو کشور، مرز مشترک تفتان برای فعالیت طی هفت روز در هفته بازگشایی شد تا جامعه تجار بیش از این متحمل خسارت نشوند. گسترش روابط و فعالیت های تجاری با کشور های همسایه از خواسته های ما است.

وی ابراز داشت: پاکستان و ایران همچنین باید مبارزه مشترک خود علیه تروریسم را ادامه دهند تا هردو کشور بتوانند از حوادث تروریسم خلاص شوند. وی با بیان اینکه پاکستان و ایران به منظور ارتقاء روابط، باید رفت و آمد هایی در سطح هیئت داشته باشند ، خاطر نشان کرد که تقویت روابط موجب استفاده از تجربیات یکدیگر نیز خواهد شد. کار بر روی سی پیک با سرعت در حال انجام است و مناقصه ای برای جاده ژوب به کچلاک از خیبر پختون خوا صادر شده است و کار بر روی بسیاری از پروژه ها برای پایان دادن به بحران انرژی در حال انجام است. سی پیک، به همراه پاکستان، برای منطقه نیز نقش تغییر دهنده بازی را ایفا خواهد کرد. ما در سطح دیپلماتیک کار با ایران را در اولویت قرار خواهیم داد و مسائلی که با آن روبرو هستیم را با مقامات ارشد به اشتراک خواهم گذاشت.

معاون رئیس مجلس ملی گفت: ما می خواهیم یک سیستم ریلی از پاکستان به ایران، ترکیه و آسیای مرکزی را اجرا کنیم تا تجارت در همه کشورهای منطقه تقویت یابد و پروژه گاز درحال  تعلیق با ایران نیز مجددا راه اندازی شود تا با ورود گاز از ایران، پاکستان نیز از این بحران نجات یابد. ما از ایران بابت فراهم کردن انرژی برق در گوادر سپاسگذاریم.

سرکنسول جدید ایران ضمن قدردانی و تشکر از پاکستان به منظور داشتن روابط خوب همسایگی با ایران و کمک در زمینه مبارزه با کرونا، گفت: علاوه بر مرز تفتان، مسیر های تجاری دیگر نیز باید در نقاط مختلف افتتاح شود؛ دولت پاکستان باید در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهد و ایران نیز آماده همکاری همه جانبه است. در عین حال، پروژه قطار نیز باید گنجانده شود تا سیستم ریلی از پاکستان تا ایران و ترکیه نیز وجود داشته باشد. بازرگانان پاکستانی و ایرانی با مشکلات تراکنش بانکی مواجه هستند، دولت پاکستان همچون سایر کشورها، با ایران نیز سیستم بانکی خود را راه انداازی کند تا بازرگانان دو کشور به آسانی تجارت کنند و پاکستان همچنین پروژه خط لوله گاز از ایران را نیز از سر گیرد. ما از عمران خان نخست وزیر پاکستان جهت ایفای نقش در زمینه مناقشات میان ایران و عربستان سعودی سپاسگذاریم. در پایان، سرکنسول جدید ایران در کویته حمله تروریستی علیه ساختمان بورس در کراچی را به شدت محکوم کرد.

ارسال نظر

 
1