خبر فوری

 
 
دیدار عمران خان نخست وزیر پاکستان با شوکت میرزایوف رئیس جمهور ازبکستان
کد خبر :1162590181

16:26 1400/04/25


برچسب ها : تاشکند, دیدار, رئیس جمهور ازبکستان, عمران خان,

عمران خان نخست وزیر پاکستان با شوکت میرزایوف رئیس جمهور ازبکستان روز پنجشنبه در تاشکند دیدار کرد.


تاشکند : به گزارش راز نیوز | عمران خان نخست وزیر پاکستان با شوکت میرزایوف رئیس جمهور ازبکستان روز پنجشنبه در تاشکند دیدار کرد.

در این دیدار دو رهبر به طور مفصل در مورد روابط تاریخی و فرهنگی پاکستان و ازبکستان و همچنین موضوعات مورد علاقه دو طرف بحث و گفتگو کردند و بر تعهد خود برای گسترش بیشتر روابط دو جانبه پاکستان و ازبکستان در زمینه های مختلف تأکید کردند. آنها ضمن توافق تقویت مسیر های تجاری و سرمایه گذاری دوجانبه خواستار تقویت روابط منطقه ای و فرهنگی شدند. آنها همچنین در مورد وضعیت منطقه و اهمیت صلح و ثبات در افغانستان به طور مفصل گفتگو و درباره گسترش مشورت و مشارکت دوجانبه توافق کردند.

آنها در جریان گفتگوهای هیئتی وضعیت فعلی روابط دو جانبه را بررسی و در مورد موضوعات کلیدی منطقه ای و بین المللی از جمله وضعیت فعلی افغانستان گفتگو کردند. دو طرف از وضعیت فعلی همکاری های دو کشور در سطح منطقه ای و بین المللی ابراز امیدواری کردند.

عمران خان بر گسترش و توسعه روابط پاکستان با کشورهای آسیای میانه بر اساس تجارت، سرمایه گذاری، انرژی، روابط منطقه ای، دفاعی، امنیتی و روابط عمومی تأکید کرد.

نخست وزیر پاکستان با اشاره به دیدارهای قبلی خود با رئیس جمهور ازبکستان شوکت میرزایوف گفت : مبادلات اخیر هیئت های عالی رتبه به تقویت روابط دوجانبه کمک می کند.

نخست وزیر پاکستان با تأکید بر رشد تجارت و حمل و نقل بین دو کشور گفت : توافق نامه تجارت ترانزیت باید به زودی نهایی شود.

در این نشست همچنین متفق شدند که تجارت دو جانبه در چند وقت اخیر چهار برابر شده است، در حالی که تقویت روابط دو جانبه می تواند منجر به افزایش بیشتر تجارت دوجانبه شود.

عمران خان با تاکید بر سفر هیئت تجاری سطح بالا به ازبکستان گفت : هیئت تجاری پاکستان جلسات موفقی با همتایان ازبک خود داشته است.

وی بر تعهد خود در حمایت کامل از پروژه راه آهن ترانس افغانستان گفت : این پروژه از اهمیت اساسی در دستور کار ارتقا روابط دوجانبه برخوردار است.

عمران خان نخست وزیر همچنین اهمیت دسترسی ازبکستان به دریاها از طریق بنادر پاکستان را برجسته کرد. وی درباره اوضاع افغانستان سخن گفت و بار دیگر بر تعهد پاکستان برای داشتن یک افغانستان صلح آمیز و با ثبات تأکید کرد امری که برای امنیت منطقه و توسعه اقتصادی پاکستان و همچنین کشورهای همسایه و جامعه بین المللی مهم است.

وی گام های پاکستان در جهت روند صلح افغانستان را برجسته دانست و گفت : لازم است راه حل سیاسی افغانستان از طریق گفتگو تقویت شود.

وی با برجسته سازی میراث فرهنگی مشترک از نظر فرهنگی خواستار ارتقا گردشگری زیارتی بین پاکستان و ازبکستان شد.

توافق شد که یک فیلم مشترک در مورد زندگی پادشاه مغول ظهیر الدین بابر نیز ساخته شود. پس از مذاکرات در سطح هیئت گفتگوی رسانه ای در مورد مشارکت استراتژیک و امضای تفاهم نامه و توافق نامه هایی برای ارتقا همکاری متقابل در زمینه های مختلف برگزار شد.

عبدالرزاق داوود مشاوره تجاری از طرف پاکستان و معاون نخست وزیر در امور تجارت و سرمایه گذاری از طرف ازبکستان به توافق نامه تجارت ترانزتی امضا کردند.

پس از مراسم مهم دو رهبر در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک سخنرانی کردند.

 

ارسال نظر

 
1