خبر فوری

 
 
دو قدرت بزرگ و مورد قبول مردم در سیاست پاکستان باوجود تلاش های هیئت حاکمه نظامی جهت تضعیف آنها
کد خبر :1114551471

14:16 1399/12/25


برچسب ها : PMLn, PPP, ارتش پاکستان, پاکستان, حزب سیاسی, حزب مردمی پاکستان, حزب مسلم لیگ نون, سردمداران, هیئت حاکمه نظامی,

دو قدرت بزرگ و مورد قبول مردم در سیاست پاکستان که باوجود تلاش های هیئت حاکمه نظامی جهت تضعیف آنها، همواره از مقبولیت مردمی برخوردار بوده اند...


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| شاهد سدهو مقاله نویس پاکستانی در گزارش اخیر خود که در خبرگزاری اردو پوینت منتشر شده است با پرداختن به این موضوع که کدام یک از احزاب سیاسی در پاکستان مقبولیت بیشتر مردمی را با وجود دسیسه های هیئت حاکمه دارند، نوشت: احزاب سیاسی مردمی پاکستان PPP و مسلم لیگ (ن) PMLn دو حزب سیاسی مورد مقبول مردم در پاکستان هستند و مردم هرگاه فرصت ارائه آراء با آزادی را می یابند، به این دو حزب رای داده و نسبت به آنان ابراز اطمینان می کنند.

طی سه دهه اخیر خواه هیئت حاکمه پاکستان با مخالفت های شدید مسیر رای دادن به این احزاب را بسته باشد یا به مردم آزادی رای داده باشد، در هر دو صورت مردم با اکثر آراء به دو حزب نامبرده رای داده اند. حتی زمانیکه رهبران مرکزی این احزاب با تاکتیک های دیکتاتوری از رقابت در انتخابات برکنار شده اند نیز مردم با تعداد زیادی به این احزاب رای داده اند.

 ژنرال پرویز مشرف فرمانده اسبق ارتش پاکستان سال 2002 میلادی به صورت اجباری و در اقدامی دیکتاتورانه از شرکت در انتخابات بینظیر بوتو رهبر حزب مردمی پاکستان و نواز شریف رهبر مرکزی حزب مسلم لیگ ن جلوگیری به عمل آورد، اما با وجود عدم حضور رهبری مرکزی دو حزب، احزاب مردمی پاکستان و مسلم لیگ ن تعداد زیادی آراء مردمی را به دست آوردند. در انتخابات سال 2007 میلادی بینظیر بوتو ترور شد، نواز شریف نیز به دلیل بی کفایت خوانده شدن از سوی هیئت حاکمه (نظامی) در انتخابات شرکت نکرد، اما با این وجود نیز بیشتر آراء مردمی ازآن این دو حزب بود. همین اتفاق در انتخابات سال 2018 میلادی نیز تکرار شد، نواز شریف با تصمیم بحث برانگیز از سوی قدرتمندان از شرکت در انتخابات منع شد، زندانی شد و به هر نحو ممکن رکورد تقلب در انتخابات شکسته شد، اما با این وجود نیز حزب مسلم لیگ ن بیش از 100 میلیون رای را کسب کرد.

در طول این دوره، هیئت حاکمه (نظامی) پاکستان، دائما در تلاش بود تا احزاب سیاسی مصنوعی و رهبری سیاسی مصنوعی ایجاد و به بسیاری از رهبران سیاسی قدرت و پر و بالی بیش از حد واقعی آنان دهد، اما اکثریت مردم از چنین احزاب و رهبران سیاسی خود را دور نگه داشتند. حزب ق لیگ بوجود آمد، اما باوجود هرگونه حمایت و پشتیبانی و سرپرستی، از هم پاشید. حتی حزب مردمی پاتریوت متولد شد، اما به محض پایان دوره نمایندگی، ناپدید شد. سعی شد تا جنبش ملی متحد MQM در سراسر پاکستان به ویژه در ایالت پنجاب توسعه یابد، اما مجبور شدند خودشان این گام را خنثی سازند. در ایالت پنجاب جنوبی تلاش شد حزب ملی گرا تشکیل شود، اما در نهایت مجبور شدند آن را با مهره دیگر خود الحاق سازند. گروه های مذهبی مانند طاهر القادری و تحریک لبیک برای تضعیف احزاب سیاسی مسلمان سازمان یافته بودند و نتیجه آن بی آبرویی در سراسر جهان بود که در نتیجه مجبور به محدود کردن آنها شدند.

مقتدران باید درک کنند که با استفاده از قدرت و ظلم نمی توان رهبران اصلی مردمی و احزاب سیاسی را نابود کرد، دیگر تلاش هایی چون مداخلت برای انتصاب مهره هایی در سیاست مخفی نمی مانند. خروج هرچه سریعتر مقتدران (ارتش پاکستان) از سیاست، به نفع کشور خواهد بود.  

ارسال نظر

 
1