خبر فوری

 
 
دعوت رسمی پاکستان از طالبان افغانستان برای آغاز مذاکرات دوجانبه
کد خبر :1068911442

09:12 1398/05/08


برچسب ها : آمریکا, پاکستان و افغانستان, دولت افغانستان, دولت پاکستان, طالبان افغانستان, مذاکرات افغانستان, مذاکرات صلح,

منابع آگاه خبر داده اند پاکستان دعوت نامه رسمی خود را برای ملا عبدالغنی برادر معاون فرمانده طالبان و شیر عباس استنگزئی در دوحه، دو نماینده اصلی طالبان که در حال مذاکره با آمریکا هستند ارسال خواهد نمود.


 

اسلام آباد: به گزارش راز نیوز دولت پاکستان به منظور نهایی نمودن مذاکرات صلح طالبان و آمریکا برای پایان دادن به جنگ 18 ساله افغانستان، مراحل رسمی دعوت از طالبان برای حضور پای میز مذاکرات را آغاز نموده است.

بر اساس جزئیات منتشر شده از سوی یکی از رسانه های محلی پاکستان، دولت پاکستان به طور رسمی مراحل دعوت از طالبان افغانستان را آغاز کرده است، اما با توجه به حساسیت این موضوع دولت پاکستان تمامی وزرا و اعضای هیئت دولت را از انتشار هرگونه بیانیه سیاسی در این باره منع نموده است.

طبق اعلام این رسانه، منابع آگاه خبر داده اند پاکستان دعوت نامه رسمی خود را برای ملا عبدالغنی برادر معاون فرمانده طالبان و شیر عباس استنگزئی در دوحه،  دو نماینده اصلی طالبان که در حال مذاکره با آمریکا هستند ارسال خواهد نمود.

با این وجود دولت پاکستان تصمیم گرفته است پیش از ارسال هرگونه دعوتنامه به نمایندگان طالبان، اعتماد دولت افغانستان به ویژه اشرف غنی را جلب نماید،  زیرا پیش از این نیز علی رغم نهایی شدن تمامی مراحل و تاریخ مذاکرات میان پاکستان و طالبان، با توجه به انتقادات اشرف غنی مبنی بر عدم آگاه سازی افغانستان و جلب اعتماد دولت در این زمینه، دولت پاکستان تصمیم به لغو نشست مذاکرات صلح در روزهای پایانی منتهی به مذاکرات گرفت.

پس از سفر رسمی اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان به اسلام آباد و دیدار با مقامات مختلف پاکستان، دولت اسلام آباد اظهار امیدواری نمود کابل هیچگونه اعتراضی به حضور طالبان در پاکستان و مذاکره با مقامات این کشور نخواهد داشت.

ناگفته نماند آغاز روند رسمی دعوت پاکستان از طالبان برای مذاکرات دوجانبه، پس از سفر عمران خان نخست وزیر پاکستان به آمریکا و دیدار با رئیس جمهوری این کشور صورت گرفته است، در جریان سفر نخست وزیر پاکستان و هیئت سیاسی همراه به واشنگتن، دولت ایالات متحده با اذعان به نقش اساسی دولت پاکستان در روند صلح افغانستان از مقامات این کشور درخواست همکاری جهت ایجاد صلح در افغانستان را نموده است.

ملا عبدالغنی برادر جانشین فرمانده طالبان که از سالهای متمادی در بند سرویس های اطلاعاتی پاکستان بود سال گذشته با درخواست دولت های افغانستان و آمریکا و به منظور پیشبرد روند مذاکرات صلح آزاد شد، پس از آزادی وی روند مذاکرات صلح میان طالبان و آمریکا مسیر جدید خود را آغاز نمود و در حال طی مراحل آخر برای امضای توافقنامه میان دو طرف است.

همچنین یک خبرگزاری بریتانیایی به نقل از دو منبع آگاه از روند مذاکرات صلح افغانستان اعلام نموده قرار است طی هفته جاری یادداشت تفاهم خروج نیروهای نظامی آمریکایی از افغانستان میان طالبان و آمریکا به امضاء برسد.

ارسال نظر

 
1