خبر فوری

 
 
دستگیری منظور پشتین رهبر جنبش حفاظت از پشتون
کد خبر :345130049

13:27 1398/11/07


برچسب ها : PTM, ارتش پاکستان, پلیس, جنبش تحفظ پشتون,

نیروی پلیس، ساعت 1 بامداد شب گذشته طی عملیاتی در منطقه تهکال استان پیشاور، منظور پشتین رهبر جنبش حفاظت از پشتون به همراه پنج فرد دیگر را دستگیر کرد.


پیشاور: به گزارش راز نیوز | نیروی پلیس، ساعت 1 بامداد شب گذشته طی عملیاتی در منطقه تهکال استان پیشاور، منظور پشتین رهبر جنبش حفاظت از پشتون به همراه پنج فرد دیگر را دستگیر کرد.

غلام نبی نیروی پلیس تهکال طی گفتگوی خبری، با تایید خبر فوق ابراز داشت که منظور پشتین به جرم انکار از قبول قانون کشور پاکستان و استفاده از کلمات توهین آمیز علیه دولت، طی سخنرانی در اجتماعی در تاریخ 28 دی، دستگیر شده است.

از طرفی محسن داور یکی دیگر از رهبران این جنبش ابراز داشت که جنبش حفاظت از پشتون PTM، در حال کار در زمینه تاسیس یکی دیگر از دفاتر خود بود، که منظور پشتین دستگیر شد. وی همچنین ابراز داشت که علت اصلی دستگیری منظور پشتین مطالبات حقوقی این جنبش به صورت مسالمت آميز و دموکراتیک است، باید هرچه زودتر او را آزاد کنند.

همچنین گروه حقوق بشر عوف بین المللی نیز در پیام تویتری خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط منظور پشتین، شده است.

 

لازم به ذکر است جنبش حفاظت از پشتون ائتلافی است که خواستار نابودی مین های کارگزاری شده در مناطق سابق قبیله ای، خاتمه قتل های غیر قانونی، ناپدید یا ربوده شدن های اجباری و دستگیری های غیرقانونی، بوده و می‌خواهد با افراد یا نهادهای دولتی که مرتکب چنین اقداماتی می‌شوند، براساس قانون و تحت چارچوب خاصی با آنها برخورد شود. این جنبش همچنین نقد کننده سیاست های ارتش پاکستان در مناطق قبیله ای است و خواستار آزادی افراد بیگناه دستگیر و ربوده شده توسط ارتش است. اما این درحالی است که ارتش پاکستان بر این باور است که جنبش PTM در حال کار بر روی دستور کار دشمنان بوده و بازیچه دست دشمنان نظام پاکستان است.

 

منظور پشتین

 

منظور احمد پشتین بزرگ شده در یک خانواده فرهیخته از مناطق قبیله ای وزیرستان جنوبی است که تحت تاثیر نا آرامی ها قرار گرفته اند. وی طی مصاحبه خبری در سال 2018 ابراز داشت که آموزش ابتدایی را در منطقه اجدادی خود گذرانده و سپس برای ادامه آن در مدرسه و دبیرستان ارتش در بنون، به تحصیلات خود ادامه داده است. طبق گفته های او، وی تنها نوجوانی از میان 52 دانش آموز مدرسه خود است که مدرک کارشناسی ارشد را اخذ کرده است. او همچنین در دانشگاه گومال علوم دامپزشکی تحصیل کرده بود.

منظور پشتین فعالیت جنبش خود را ابتدا از سال 2014 میلادی و با شرح تفکرات خود در گروه های کوچک، کار خود را آغاز نمود.

براساس اظهارات منظور، آنها، نخست علیه بمباران، انفجار مین و در برابر آزار و اذیت مردم محلی در ایست بازرسی ها، تظاهرات می‌کردند و بزرگترین تظاهرات آنان در 25 آبان 1395 در منطقه تانک برگزار شد که در آن شعارهایی علیه سازمان های امنیتی پاکستان سر داده بودند. بعدها با کمک جلسات عمومی، دامنه حرکت خود را از مناطق قبیله ای به سوی بلوچستان و کراچی گسترش دادند.

ارسال نظر

 
1