خبر فوری

 
 
درپی احتمال عملیات نظامی ارتش در وزیرستان جنوبی، قبایل ساکن منطقه دستور تخلیه را رد کردند
کد خبر :1102856251

14:29 1401/02/19


برچسب ها : ارتش پاکستان, پاکستان, تحریک طالبان پاکستان, تروریست, تروریست های تحریک طالبان پاکستان, تروریسم, عملیات پاکسازی, عملیات نظامی, مذاکرات محرمانه, مناطق قبایلی, هیئت حاکمه نظامی پاکستان, وزیرستان جنوبی,

باتوجه به چند دور از مذاکرات ناموفق انجام شده میان گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان TTP و هیئت حاکمه نظامی پاکستان، قبیله بزرگ محسود ساکن وزیرستان جنوبی طی نشستی تصمیم به ایفای نقش میانجیگری برای مذاکرات با افزایش تعداد افراد کمیته مذاکراتی اتخاذ کرده و از طرفی درپی دستور تخلیه ارتش جهت عملیات پاکسازی در برخی مناطق از وزیرستان جنوبی، قبیله محسود اعلام کرده است که این مناطق را خالی نمی کند زیرا این عملیات ها چیزی جز تحت تاثیر قرار دادن زندگی مردم نمی باشد.


خیبر پختون خوا: به گزارش راز نیوز| باتوجه به چند دور از مذاکرات ناموفق انجام شده میان گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان TTP و هیئت حاکمه نظامی پاکستان،  و ازطرفی دستور تخلیه مناطقی از وزیرستان جنوبی به منظور احتمال عملیات نظامی ، قبیله بزرگ محسود ساکن وزیرستان جنوبی طی نشستی تصمیم به ایفای نقش میانجیگری برای دور جدید از مذاکرات میان پاکستان و گروه تروریستی نامبرده، گرفته است.

درهمین راستا نشست بزرگی شامل سران قبایل، علمای مذهبی و اعضای قبایل مختلف زیر مجموعه "قبیله محسود" مورخ 16 اردیبهشت 1401، در شهرستان تانک از وزیرستان جنوبی برگزار شد که این نشست با موافقت تمامی سران قبایل تصمیم گرفت تا در زمینه مذاکرات میان هیئت حاکمه نظامی پاکستان و گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان نقش میانجیگری ایفا کند و به همین منظور تعداد افراد کمیته ایفا کننده نقش میانجیگری را به 33 نفر افزایش داده است؛ هرچند این قبیله با نفوذ در این زمینه تصمیم گرفته است، اما با توجه به احتمال عملیات نظامی در این مناطق اظهار داشت که آماده خالی کردن مناطق نیست.

به گفته یکی از اعضای این نشست قبایل محسود، از قبل مذاکرات با تحریک طالبان پاکستان از طریق کمیته 6 نفری ادامه دارد و درحال حاضر تعداد افراد این کمیته به 33 نفر افزایش یافته است. به دلیل احتمال عملیات نظامی علیه تحریک طالبان، ارتش به مردم گفته است تا مناطق سکونت خود را تخلیه کنند که این امر باعث ایجاد نگرانی هایی در میان مردم شده است.

امجد معراج معاون کمیسر پلیس تانک، گفت: نیروی پلیس برای برقراری صلح و ثبات در منطقه درحال تلاش است بنابراین قبایل محسود نیز باید در همین راستا با دولت همکاری لازمه را داشته باشند.

گفتنی است طی ماه های اخیر میلادی شاهد افزایش قابل توجه عملیات های تروریستی از سوی تحریک طالبان پاکستان در مناطق قبایلی علیه نیروهای امنیتی و افراد وابسته به آنها بوده ایم که براساس اعداد و ارقام رسمی، از ماه ژانویه 2022 تاکنون بیش از 30 نیروی پلیس جان خود را از دست داده اند.

این درحالی است که براساس آمار و ارقام منتشر شده از سوی تحریک طالبان، تاکنون بیش از 200 تن از نیروهای امنیتی شامل ارتش، سپاه مرزی، پلیس، سازمان های امنیتی طی حملات متعدد هدف قرار داده و کشته یا زخمی شده اند.

سناتور اسبق صالح شاه و از اعضای حاضر در نشست روز جمعه (16 اردیبهشت) قبایل محسود، گفت: در زمینه روند مذاکرات با تحریک طالبان، تاکنون چهار مرتبه با فرماندهان این گروه شبه نظامی در خاک افغانستان دیدار هایی داشته است و روند مذاکرات بدون وقفه، ادامه دارد.

وی اظهار داشت که به منظور مذاکرات گاهی از گذرگاه های مرزی طورخم و گاهی از غلام خان به افغانستان سفر می کرده است. فرماندهی تیپ پیشاور سعی داشت قبایل وزیر و محسود را عضو کمیته مذاکرات کننده با تی تی پی کند اما قبایل محسود با این بیان که اعضای قبیله وزیر جزئی از تحریک طالبان پاکستان نیستند، از عضویت در چنین کمیته ای اجتناب کردند.

وی خاطر نشان ساخت که افراد قبیله وزیر، عضو گروه گل بهادر طالبان هستند درحالیکه اعضای قبایل محسود عضو تحریک طالبان پاکستان هستند، به همین منظور کمیته های مذاکراتی جداگانه ای تشکیل شد. مردم قبیله بزرگ محسود به طور اجماع تصمیم به خالی نکردن منطقه را اتخاذ کرده اند، آنها بین ارتش و تحریک طالبان نقش میانجیگری را ایفا خواهند کرد و مجددا نیز برای مذاکرات به طالبان نزد آنها خواهند رفت.

ملک عرفان الدین برکی از اعضای کمیته مذاکراتی گفت: پس از تصمیم ملت محسود، دیگر منطقه به هیچ وجه تخلیه نخواهد شد و جرگه موضع خود را به فرمانده محلی ارتش اعلام کرده است.

اما گفته می شود که تاکنون ارتش به این تصمیمات جرگه قبیله محسود واکنشی نشان نداده است. هرچند اخیرا ارتش پاکستان بیانیه جدیدی در رابطه با این مذاکرات صادر نکرده است اما در ماه مارس سال جاری میلادی ادامه داشتن روند مذاکرات با تحریک طالبان پاکستان را تایید کرده بود.

یکی از فرماندهان نظامی ارتش نیز حین گفتگو با خبرنگاران در وزیرستان شمالی گفته بود که هیئت هایی شامل علمای پاکستانی، رهبران قبایل و رهبران محلی با رهبران تحریک طالبان در افغانستان در زمینه مذاکرات دیدار هایی داشته اند.

عالمزیب محسود طی سخنرانی در جرگه روز جمعه، گفته است که نیروهای امنیتی در نشستی به قبایل محسود به صراحت گفته اند که درحال مذاکرات با تحریک طالبان هستند اما این گفتگو ها تنها پس از بازگشت تحریک طالبان پاکستان به مناطق قبایلی و پذیرش مسئولیت آن توسط قبایل محسود، موفقیت آمیز خواهد بود.

وی خاطر نشان ساخت که ارتش گفته است: اکثریت تحریک طالبان پاکستان متعلق به قبایل محسود است، تنها قبایل محسود می توانند از عهده آنها برآیند و مسئولیت رسیدگی به آنها برعهده قبایل محسود می باشد. در جرگه ای با مقامات نظامی، جوانان قبایل محسود از این موضوع که طالبان را کنترل خواهند کرد سر باز زده و گفته بودند که آنها می خواهند نیروهای امنیتی نظم و امنیت و قانون را در منطقه و قبایل محسود در وزیرستان برقرار کنند تا آنها زندگی مسالمت آمیزی را داشته باشند.

عالمزیب محسود اظهار داشت که مردم مناطقی که توسط ارتش به عنوان تخلیه  معرفی شده است، تصمیم گرفته اند تا تحت هیچ شرایطی این مناطق را تخلیه نخواهند کرد و افرادی هم که قصد تخلیه را داشته باشند آنها به پرداخت جریمه نقدی 500 هزار روپیه ای محکوم می شوند که این تصمیم درپی اجماع تمامی قبایل محسود اتخاذ شده است.

رحمت شاه محسود ضمن ابراز نگرانی درخصوص وضعیت ناامن عمومی، مدعی شد تاجران یا افراد قبایلی که از دبی بازگشته اند و به تامین مالی طالبان متهم می شوند، مورد آزار و اذیت قرار می گیرند.

شیرپاؤ محسود اظهار داشت: درحالیکه منطقه با عملیات های مختلف طی 12 سال گذشته پاکسازی نشده است، بنابراین عملیات های نظامی جدید نیز چیزی جز تحت تاثیر قرار دادن زندگی مردم ساکن این مناطق نخواهد بود.

ناگفته نماند که ارتش برای عملیات های نظامی علیه عناصر تروریستی در مناطق مندیچ، مکین و شول از وزیرستان جنوبی، به مردم دستور تخلیه را داده است و گفته می شود که ارتش به همین منظور درحالت آماده باش کامل می باشد.

ارسال نظر

 
1