خبر فوری

 
 
درج نام ارتش آزادی بخش بلوچستان BLA در فهرست تروریسم از سوی آمریکا
کد خبر :883510345

17:40 1398/04/12


برچسب ها : BLA, آمریکا, ارتش, ارتش آزادی بخش بلوج, بلوچستان, پاکستان, تروریست, تروریسم,

آمریکا، نام ارتش آزادی بخش بلوچستان BLA را وارد فهرست جهانی تروریستم کرد. به گفته منابع خبری، این اقدام آمریکا، پس از آنکه گروه شبه نظامی نامبرده اقدامات مسلحانه بسیاری در داخل کشور پاکستان همچون حمله به کنسولگری چین انجام داد، صورت گرفته است.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز، آمریکا، نام ارتش آزادی بخش بلوچستان BLA را وارد فهرست جهانی تروریستم کرد.
به گفته منابع خبری، این اقدام آمریکا، پس از آنکه گروه شبه نظامی نامبرده اقدامات مسلحانه بسیاری در داخل کشور پاکستان همچون حمله به کنسولگری چین انجام داد، صورت گرفته است. پس از تحریم واشنگتن علیه BLA، درصورت مشاهده شخصی برای جمع آوری کمک های مالی دستگیر و دارایی های این گروه نیز ضبط خواهند شد.
وزارت امور خارجه آمریکا گفت: ارتش آزادی بخش بلوچستان تحریم شده، گروه مسلحی است که نیروهای ارتش پاکستان و شهروندان را در ایالت بلوچستان هدف حملات خود قرار می‌دهد.
اما این درحالی است که گروه های مختلف شبه نظامی بلوچ به طور مداوم پس از پذیرش مسئولیت حملات علیه نیروهای ارتش پاکستان در جای جای ایالت بلوچستان، در پیام هایی هشدار آمیز مردم معمولی را از نزدیک شدن به نیروهای امنیتی یا تجهیزات آنان بر حذر داشته اند.
طبق اعلام خبرگزاری های پاکستان، خبر تروریست قرار داده شدن گروه های ارتش آزادی بخش بلوچستان BLA و جیش العدل از سایت خزانه داری آمریکا منتشر شده است؛ طبق این خبر، از این پس گروه های نامبرده در دایره فهرست تروریسم قرار دارند و تمامی دارایی های آنان ضبط خواهد شد.
گفتنی است کشور پاکستان از سال 2004 میلادی درحال مبارزه با تروریسم است و شبه نظامیان بلوچ نیز تاکنون طی دفعات زیادی در حملات به پروژه سی پیک، مهندسان چینی حاضر در پاکستان، وارد آوردن خسارت به تجهیزات بکار گرفته شده در پروژه سی پیک، حمله به شرکت ها در بلوچستان نقش دارند.
قابل ذکر است آمریکا علیه پروژه "یک جاده و یک مسیر" چین ابراز نگرانی کرده و پکن را متهم به گرفتار کردن کشورهای درحال پیشرفت از طریق بدهی ها تحت این پروژه کرده است.

استقبال پاکستان از این خبر

طبق بیانیه وزارت امور خارجه پاکستان، پاکستان از این اقدام ایالات متحده آمریکا استقبال کرده است. دکتر محمد فیصل سخنگوی دفتر وزارت امورخارجه پاکستان اظهار داشت: ارتش آزادی بخش بلوچستان در حملات تروریستی سال های اخیر نقش داشته است و پاکستان از سال 2006 این گروه را در فهرست گروه های ممنوعه قرار داده است. امیدواریم با قرار دادن بی ال ای به عنوان گروه تروریستی، شاهد کاهش حملات آن خواهیم بود. از این پس عناصر و عوامل گسترش دهنده تروریسم، رهبران و مدیران آنها، تامین کننده های مالی این گروه ها نیز تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

واکنش بی ال ای نسبت به تروریست قرار دادن این گروه

جیئند بلوچ سخنگوی ارتش آزادی بخش بلوچستان در پیامی گفت: ارتش آزادی بخش بلوچستان یک گروه معتدل، سکولار و مسلح دفاعی است که در راستای جلوگیری از مهاجمان خارجی به داخل بلوچستان و دفاع از مردم بلوچ تلاش می‌کند. قوانین بین المللی حق دفاع را به هر قوم یا شخصی می‌دهند. قرار دادن ارتش آزادی بخش بلوچستان به عنوان گروهی تروریستی از سوی وزارت امور خارجه آمریکا عملی غیر منصفانه است.
وی در ادامه خاطر نشان کرد، دشمن مشترک آمریکا و بلوچ ها یکی است، نیروهای نظامی آمریکایی که به دست افراط گرایان مذهبی کشته می شوند و قدرت هایی که آنها را حمایت می‌کنند، نه تنها دشمن آمریکا، بلکه دشمن بلوچ نیز هستند. آمریکا در عوض شناخت متحدان فطری خود در منطقه، تحت فشارهای دیپلماتیک پاکستان قرار گرفته است. از حادثه سپتامبر سال 2011 تاکنون، پاکستان از گروه های افراطی مذهبی به عنوان مهره استفاده کرده است و با قلدری منافع خود را بدست آورده و تنها بخشی از منافع آمریکا را انجام داده است.
جیئند بلوچ در ادامه پیام خود بیان داشت: درصورتیکه مبارزه برای دفاع و آزادی قوم خود اقدامی تروریستی است، پس تمامی رهبرانی که جنگ آزادی آمریکا علیه بریتانیا را مدیریت می‌کردند نیز تروریست شمرده می شوند. آمریکا قبل از این نیز تحریم هایی علیه متحدان طبیعی و حقیقی خود اعمال کرده است اما گذشت زمان این امر را نشان داد که همان گروه ها در جنگ علیه تروریسم از متحدان اصلی آمریکا بودند. ارتش آزادی بخش بلوچستان با احترام به قوانین جنگی، در حال مبارزه با ارتش پاکستان و علیه اهداف گسترش اقتصادی و نظامی چین در حال مقاومت است. اگر سازمان های بین المللی براساس شواهد و مدارک اصلی به بررسی گروه های تروریستی بپردازند، سازمان اطلاعاتی پاکستان ISI که روز روشن شهروندان بلوج را هدف قرار می‌دهد از بزرگ ترین گروه های تروریستی قرار خواهد گرفت. این همان کشور و سازمانی است که اسامه بن لادن را پناه داده بود. جنگ بی ال ای، جنگ یک قوم است و نمی توان هیچ ملتی را تروریست قرار داد.

دکتر الله نذر بلوچ رهبر آزادی

دکتر الله نذر بلوچ رهبر آزادی در پیام تویتری خود با محکوم کردن اقدام آمریکا، از خارج از دسترس بودن فضای مجازی در بلوچستان و سانسورهای خبری در این ایالت خبر داد و افزود، این امر باعث شده است تا حقیقت به گوش جهانیان نرسد.

رسانه های پاکستان تنها یک سوی را نشر می‌دهند، پاکستان در ایالت بلوچستان مرتکب جنایات نقض حقوق بشری می‌شود. آمریکا نسبت به بلوچستان ناآگاه است، قرار دادن BLA به عنوان گروه تروریستی، بی انصافی در حق ملت بلوچ است. وی همچنین از سازمان های بین المللی خواستار انجام تحقیقات غیرجانبدار در بلوچستان برای دستیابی به حقیقت شد.

تاریخچه پیدایش ارتش آزادی بخش بلوچستان

ارتش آزادی بخش بلوچستان نخست همزمان با شورش نظامی برای براندازی دولت نخست وزیر ذوالفقار علی بوتو در دور نخست ریاست وی در سال 1970 تشکیل شد. اما پس از بر سر اقتدار آمدن ضیاء الحق فرمانده کل ستاد ارتش پاکستان، مذاکرات با این گروه و پایان شورش، BLA نیز مخفی شد.
با دستگیری نواب خیر بخش رهبر ملی گرا به اتهام قتل نواز مری قاضی دادگاه عالی بلوچستان در زمان اقتدار پرویز مشرف رئیس جمهور اسبق پاکستان، از سال 2000 میلادی حملات علیه نیروهای امنیتی و تجهیزات نظامی پاکستان در بلوچستان آغاز شدند. با گذشت زمان، تعداد حملات و دایره حملات نیز در سرتاسر بلوچستان افزایش یافتند. ارتش آزادی بخش بلوچستان مسئولیت بیشتر این حملات را قبول می‌کرد.
دولت پاکستان در سال 2006 میلادی این گروه را در فهرست تروریسم قرار داد و دولتمردان نوابزاده بالاچ مری فرزند نواب خیر بخش مری را به عنوان رهبر BLA دانستند. با کشته شدن بالاچ مری در سال 2007، گروه نامبرده در بیانیه ای اعلام کرد که وی طی درگیری با نیروهای امنیتی در نزدیکی منطقه مرزی افغانستان کشته شده است. پس از بالاچ مری، دولتمردان حیربیار مری مقیم بریتانیا برادر وی را به عنوان رهبر گروه دانستند اما نامبرده به طور مداوم این ادعای پاکستان را تکذیب و رد کرد. پس از کشته شدن بالاچ مری، نام اسلم بلوچ ظاهر شد و وی را به عنوان فرماندهان مرکزی گروه دانستند. پس از زخمی شدن اسلم بلوچ طی درگیری با نیروهای ارتش پاکستان و سفر به هندوستان برای معالجه، خبرهایی مبنی بر بروز اختلافات میان رهبران گروه منتشر شدند. اسلم بلوچ، پس از بهبودی در مناطقی از افغانستان و بلوچستان مقیم بود. در دوران ریاست اسلم بلوچ، گروه های ذیل ارتش آزادی بخش بلوچستان عملیات های انتحاری آغاز کردند که به آنها مهاجمان فدائی می گفتند.

ارسال نظر

 
1