خبر فوری

 
 
خزانه داری آمریکا: ارتباط میان القاعده و طالبان همچنان برقرار است
کد خبر :927775868

18:08 1399/11/12


برچسب ها : آمریکا, افغانستان, تروریست, تروریسم, شبکه حقانی, گروه القاعده,

به گفته وزارت خزانه داری آمریکا، شبکه حقانی وابسته به طالبان درباره ایجاد یک واحد مشترک با القاعده مذاکراتی انجام داده است.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| به گفته وزارت خزانه داری آمریکا، شبکه حقانی وابسته به طالبان درباره ایجاد یک واحد مشترک با القاعده مذاکراتی انجام داده است.

دولت بایدن از بازنگری مجدد توافقنامه دوحه خبر داد تا ببیند آیا طالبان افغانستان به قول خود در مورد کاهش خشونت پایبند هستند یا خیر. در پی اعلام این خبر، اخبار منتشر شده درباره اتحاد حقانی و القاعده از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود.

در این  گزارش که در تاریخ 4  ژانویه 2021 توسط وزارت خزانه داری آمریکا منتشر شده، ادعا شده است که روابط اقتصادی بین طالبان و سایر گروه های تروریستی از زمان توافقنامه طالبان-ایالات متحده تغییری نداشته است. براساس این گزارش ،القاعده  روابط نزدیک خود با طالبان را حفظ کرده است و علاوه بر مشاوره و راهنمایی به آنها پشتیبانی مالی نیز ارائه می کند. تا ماه مه سال 2020، روابط بین طالبان و القاعده حفظ شد و دوطرف جلسات خود را مطابق روال سابق و به طور منظم برگزار میکردند. در این گزارش به طور واضح گفته شده است که القاعده در افغانستان درحال قوی شدن است زیرا آنها زیر چتر طالبان با آنها همکاری میکنند.

لازم به ذکر است که شبکه حقانی توسط برخی عناصر داخلی ارتش پاکستان حمایت و در وزیرستان شمالی پاکستان پناهگاه های امنی دارد که سال گذشته مسئولیت حمله به عبادتگاه سیک ها در کابل پایتخت افغانستان را قبول کرده بود، در این حمله دست کم 30 نفر کشته شده بودند.

دولت آمریکا طی پاسخ به سوالات بازرس کل ارشد پنتگون در این گزارش، گفت: القاعده از طریق شبکه رهبران و مشاوران اصلی طالبان به آنها مشاوره، راهنمایی و پشتیبانی مالی می دهد و این گروه روابط خود با طالبان را حفظ کرده است. رهبران ارشد شبکه حقانی در مورد ایجاد یک واحد مشترک جدید از شبه نظامیان مسلح با حمایت و بودجه القاعده مذاکرات انجام داده اند.

یکی از رهبران طالبان با انکار این اتهامات به روزنامه انگلیسی تلگراف گفت که "حقیقت این است که من هیچ همکاری زمینی ، عملیات مشترک یا مشارکت بین القاعده و طالبان نمی بینم. با این حال  ممکن است تفکر ایدئولوژیکی وجود داشته باشد و وجود پیوند همدلی متقابل بین این دو قابل انکار نیست. "

لازم به ذکر است که شبکه حقانی سازمانی است که توسط جلال الدین حقانی تاسیس  و این گروه به هدف قرار دادن منافع هند در افغانستان بارها متهم شده است. این شبکه تروریستی در سال 2008 در یک حمله تروریستی که علیه سفارت هند در کابل انجام داد منجر به کشته شدن 58 نفر شد. همچنین سال گذشته ، هشت نفر از اعضای مشترک شبکه حقانی و تیم دولت اسلامی در کابل توسط نیروهای امنیتی افغانستان به جرم حمله به گروهی از سیک ها دستگیر شدند.

 

ارسال نظر

 
1