خبر فوری

 
 
خروج نظامیان خارجی از افغانستان، خواسته اصلی طالبان
کد خبر :1690126492

10:08 1397/09/29


برچسب ها : آمریکا, افغانستان, شبکه حقانی, طالبان افغانستان, مذاکرات صلح,

در دور جدید مذاکرات میان دولت ایالات متحده و طالبان افغانستان، بر خروج نیروهای نظامی ناتو از افغانستان، آزادی زندانیان طالبان و توقف حملات نیروهای دولتی افغانستان علیه شهروندان تاکید گردیده است.


 

در دور جدید مذاکرات میان دولت ایالات متحده و طالبان افغانستان، بر خروج نیروهای نظامی ناتو از افغانستان، آزادی زندانیان طالبان و توقف حملات نیروهای دولتی افغانستان علیه شهروندان تاکید گردیده است.

زلمی خلیل زاد نماینده خصوصی آمریکا در امور افغانستان این مذاکرات را مثبت ارزیابی کرد.

طالبان از دیدار با نمایندگان دولت افغانستان امتناع ورزیده است، زیرا طالبان، دولت افغانستان را به عنوان مزدور آمریکا میشناسد.

طالبان بیش از 50 درصد افغانستان را تحت کنترل خود دارد و پس از حمله سال 2001 میلادی نیروهای آمریکایی به افغانستان،نخستین مرتبه است طالبان از بالاترین قدرت در افغانستان برخوردار است.

نکته بسیار قابل توجه و تامل برانگیز مذاکرات آمریکا و طالبان حضور نمایندگانی از شبکه تروریستی حقانی در این نشست بود،  حافظ یحیی، سعدالله حماس و دکتر فقیر سه نماینده شبکه تروریستی حقانی بودند که در مذاکرات میان آمریکا و طالبان حضور داشتند.

پس از درج نام شبکه حقانی در لیست گروههای تروریستی از سوی آمریکا، این اولین بار است که نمایندگانی از شبکه تروریستی حقانی با نمایندگان آمریکا دیدار میکنند، در حالی که آمریکا، این گروه تروریستی را به عنوان خطرناک ترین گروه موجود در افغانستان میداند.

همانگونه که طالبان از قدرت و نفوذ در افغانستان برخوردار است، شبکه تروریستی حقانی نیز دارای نفوذ و قدرت در افغانستان است و با توجه به قدرت و نفوذ این شبکه در افغانستان، نتیجه بخش بودن مذاکرات صلح بدون همکاری این گروه، بسیار دشوار خواهد بود.

سراج الدین حقانی سرکرده شبکه حقانی، معاونت فرماندهی طالبان را نیز بر عهده دارد.

زلمی خلیل زاد در نشست مذاکرات صلح افغانستان، خواستار آزادی دو تن از پروفسورهای دانشگاه آمریکا در افغانستان به نامهای کِوین کینگ و تیموتی ویکس شد.

کِوین کینگ تبعه آمریکا و تیموتی ویکس تبعه استرالیا دو پروفسور دانشگاه آمریکا در افغانستان هستند که در سال 2016 ربوده شدند و بر اساس کلیپ منتشر شده در سال 2017، وضعیت جسمانی کینگ بسیار نامساعد مشاهده شده است.
گفته میشود این دو پروفسور دانشگاه آمریکا، توسط شبکه حقانی ربوده شده اند و اکنون نیز در اختیار این گروه قرار دارند.
شبکه تروریستی حقانی، خواستار آزادی انس حقانی برادر سراج الدین حقانی است که در سال 2014 میلادی توسط سازمان اطلاعات افغانستان، بازداشت شده است.
به نظر میرسد حضور نمایندگان شبکه تروریستی حقانی، بر اساس خواسته هیبت الله آخوندزاده رهبر طالبان صورت پذیرفته است.
طبق گفته نماینده طالبان افغانستان، طالبان خواستار توقف حملات آمریکا شده است و آمریکا نیز آزادی دو پروفسور دانشگاه آمریکا را در قبال توقف حملات، مطالبه نموده است.
در مذاکرات آمریکا و طالبان، تاکنون سخنی در خصوص آتش بس از سوی دو طرف مطرح نگردیده است و نماینده طالبان میگوید در خصوص موضوعات داخلی افغانستان گفتگو نخواهد کرد و در این زمینه از کسی مشاوره نمیخواهد.
در این مذاکرات دو زندانی سابق زندان گوانتاناموی آمریکا به نام های محمد فضلی فرمانده سابق طالبان و خیرالله خیرخواه فرماندار سابق ولایت هرات افغانستان نیز حضور داشتند.

ارسال نظر

 
1