خبر فوری

 
 
خروج آمریکا و روسیه از توافقنامه منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد
کد خبر :1716695154

20:06 1397/11/13


برچسب ها : آمریکا, پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد, توافقنامه, روسیه, قرارداد, نقض پیمان,

کشورهای آمریکا و روسیه از خروج خود از پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای میان برد خبر داده اند .


 

به گزارش راز نیوز، آمریکا از تصمیم به خروج از توافقنامه خود با روسیه در رابطه با پیمان منع موشک های هسته ای میان برد خبر داده است.

براساس گزارش خبرگزاری AP آمریکایی، رئیس جمهور این کشور دونالد ترامپ طی بیانیه ای با اشاره به پیمان منع موشک های هسته ای میان برد گفت : " روسیه با نقض این پیمان در زمان طولانی مدت دست به ساخت موشک هایی به طور مخفیانه زده است که به طور مستقیم برای اتحادیه و نظامیان ما در جهان خطرناک است."

وی با اظهار این موضوع که کشور آمریکا طی 30 سال گذشته بر توافقنامه INF متعهد بوده است، از نقض این قرار داد توسط روسیه گفته و ابراز داشت که ما نیز دیگر بر این توافقنامه عمل نخواهیم کرد و از آن خارج می شویم.
وی افزود :" ما نمی توانیم تنها کشور جهانی باشیم که به این توافقنامه عمل می کند.".

ناتو طی بیانیه ای گفته است، در صورتیکه روسیه با اصرار واشنگتن سیستم موشکی خود را نابود نکند، روسیه عامل نقض این توافقنامه خواهد شد.
به دلیل نقض این قرار داد توسط روسیه طی چند ماه گذشته احتمال خروج آمریکا از این قرارداد وجود داشت. این در حالی است که روسیه خبرهای نقض این توافقنامه را تکذیب کرده است.

مقامات آمریکایی با اظهار نگرانی خود و با بیان این موضوع که کشور چین عضو این قرار داد نیست، اما او با ساخت موشک هایی با برد بیش تر از آنچه در این قرار داد ذکر شده است در حال کسب منافع نظامی در آسیا است.
گفتنی است آمریکا می تواند پس از خروج از این پیمان با کشور چین در این زمینه مبارزه کند، اما چگونگی این موضوع بیان نشده است.

قابل ذکر است که مائیک پومپیو در بیانیه خود در آذر ماه سال جاری گفته بود که آمریکا قبل از خروج خود از توافقنامه INF  به روسیه مهلت 60 روزه می دهد، 6 ماه پس از گذشت 60 روز، آمریکا به طور جدی از این قرارداد خارج خواهد شد.
مهلت 60 روزه در اواخر بهمن ماه سال جاری به پایان می رسد که پس از آن درصورت عدم بازگشت روسیه به این توافقنامه، آمریکا به بهانه نقض قرارداد توسط روسیه از آن خارج خواهد شد. پس از پایان مهلت تعیین شده و خروج آمریکا از این قرارداد، بازگشت دو طرف برای اجرای مجدد آن توسط دو طرف با مشکلات جدی مواجه می شود.

براساس اظهارات خبرگزاری طاس روسیه، معاون وزیر امور خارجه این کشور سرگئی ریابکو در سخنان خود با اشاره به اتمام مذاکرات در پکن گفت : " متاسفانه هیچ گونه پیشرفتی در مذاکرات انجام نشد، آمریکا بر موضع خود پافشاری می کند."
وی افزود : امکان خروج آمریکا از این توافقنامه وجود دارد. روسیه در تلاش برای دستیابی به راه حلی است تا بتوان در این توافقنامه ماند.

کارشناسان، در این زمینه ابراز داشته بودند که نقض پیمان INF توسط روسیه مسئله بزرگی است، و در چنین شرایطی آمریکا می تواند از آن خارج شود. پس از خروج آمریکا از این توافقنامه، مسابقه چشم‌گیری در زمینه ساخت موشک میان آمریکا و روسیه بوجود خواهد آمد.

کنگستن ریف در این زمینه ابراز داشت که دولت ترامپ برای نجات این توافقنامه از جهت سفارتی شکست خورده است. آمریکا در غیاب روسیه دیگر هیچ استراتژی برای محدودیت برد ساخت موشک ها ندارد.


خروج روسیه

لازم به ذکر است که روسیه نیز طی تصمیمی از خروج خود همچون آمریکا از این توافقنامه خبر داده است. این خبر طی دیدار رئیس جمهور روسیه با وزرای خارجه و دفاع این کشور توسط یکی از شبکه های آن منتشر شده است.
رئیس جمهور ولادیمیر پوتین طی این دیدار گفت : " شرکای آمریکایی ما از خروج خود از این قرارداد خبر داده اند، بنابراین ما نیز این توافقنامه را لغو می کنیم. "
وی همچنین از آغاز فعالیت روسیه برای ساخت سامانه های جدید موشکی به همراه ' هایپر سونک ' خبر داد. وی گفت : اما تا زمانی که آمریکا سامانه های سلاح های موشکی و هسته ای خود را در اروپا و دیگر مناطق نصب نکند، روسیه نیز از چنین اقدامی خودداری خواهد کرد.

رئیس جمهور روسیه با صدور دستوری خطاب به وزیر امور خارجه و دفاع این کشور گفت ،که آنها در رابطه با عدم گسترش سلاح ها با واشنگتن مذاکره نکنند. وی همچنین آمریکا را متهم به دیر پاسخ دادن پیشنهاد های تفاهمی روسیه نیز کرد.
وی در ادامه خاطر نشان کرد که در دفعات متعدد خواستار مذاکرات با طرف مقابل خود در رابطه با عدم گسترش سلاح ها شدیم، اما آمریکا نظر مثبتی در این زمینه اظهار نکرد.

وزیر امور خارجه روسیه در بیانیه ای گفته است که خود آمریکا نیز طی سالیان متمادی توافقنامه را نقض کرده است .  روسیه در دفعات متعدد تلاش های خود برای نجات این توافقنامه را انجام داده است.

ارسال نظر

 
1