خبر فوری

 
خبرگزاری کانادایی: حمایت پاکستان از "خالصتان" می تواند تبعات سنگینی به همراه داشته باشد
کد خبر :1045542426

15:31 1401/01/15


برچسب ها : اسلام آباد, پاکستان و هند, پنجاب, پیروان مذهب سیک, تجزیه طلب, خالصتان, شورش,

خبرگزاری کانادایی در گزارشی در خصوص حمایت پاکستان از گروه تجزیه طلب هندی از مذهب سینگ موسوم به"خالصتان" نوشت: پس از انتخابات مجلس پنجاب هند در سال 1992 میلادی تا مقدار زیادی شورش گروه تجزیه طلب خالصتان پایان یافته بود اما ..


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| خبرگزاری کانادایی در گزارشی در خصوص حمایت پاکستان از گروه تجزیه طلب هندی از مذهب سینگ موسوم به"خالصتان" نوشت: پس از انتخابات مجلس پنجاب هند در سال 1992 میلادی تا مقدار زیادی شورش گروه تجزیه طلب خالصتان پایان یافته بود اما در حال حاضر سعی می شود مشروعیت سیاسی ژنرال تروریست "سینگ بندر انوالِ" سرکرده و رهبر این جنبش افراط گرای تجزیه طلب از طریق پشتیبانی پاکستان احیا شود. پاکستان تنها سه روز قبل از 550 مین سالگرد گرونانک رهبر بزرگ مذهب سینگ، مسیر کرتاپور محل دفن این رهبر بزرگ مذهب سینگ در پاکستان را 18 آبان 1398 باز کرده و از زائران این رهبر بزرگ سینگ استقبال کرد، که این امر باعث ایجاد شادمانی و سرور و محبت ویژه مردم سینگ (آیین سیک) نسبت به پاکستان شد.

هرچند این اقدام پاکستان یعنی باز کردن ضریح باعث دسترسی پیروان آیین سیک به یک عبادتگاه مقدس شده است، اما این امر باعث بروز خطرات امنیت ملی برای کشور هند نیز شده است، زیرا پاکستان طبل تشکیل خالصتان را به صدا در آورده و پس از تلاش های فراوان جنبش های تجزیه طلبانه نمی توان گفت که این ترس ها و نگرانی هند کاملا بی اساس است. دلیل دیگری که این وضعیت را نگران کننده می کند، اظهارات مقامات پاکستانی است که گفته اند کریدور کرتاپور ایجاد شده تفکر ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده ستاد ارتش پاکستان بوده است.

به گفته گزارش، این واقعیت را نمی توان انکار کرد که مقامات پاکستانی هیچ اقدامی انجام نمی دهند مگر اینکه منافع استراتژیک آنها را در بر گیرد و خالصتان هم که از دیرباز ریشه مشکلات فرامرزی بوده است. زمانیکه پاکستان نتوانست سیک های هند را تحریک کند، جنبش خالصتان را تا محدوده ی سیک های خارج از کشور به ویژه سیک های مقیم ایالات متحده، کانادا و انگلیس گسترش داد تا آنها بتوانند بیشتر بیشتر شرکت کنند. تبدیل کردن خالصتان به یک ایالت سیک جداگانه به منزله تجزیه پاکستان نیز خواهد بود، زیرا این کشور شامل بسیاری از شهر های پنجابی از جمله لاهور پایتخت خالصتان است، اما این برای پاکستان اهمیتی ندارد، زیرا این کشور تنها به گسترش افراط گرایی معتاد است. پاکستان که درحال پشتیبانی و کمک به برخی جنبش های جدایی طلب در هند است، قطعا بی اطلاع نیست که همین ها در پاکستان به عنوان اقلیت شمرده می شوند، حقیقت این است پاکستان و عمران خانی که درحال صحبت کردن و دفاع از حقوق اقلیت های دینی در سراسر جهان می باشند، از اوضاع اقلیت ها در کشور خودشان حرفی نمی زنند.

این گزارش در ادامه متن خود، ضمن انتقاد تند از پاکستان در خصوص حقوق اقلیت ها، آورده است که جامعه سیک در پاکستان حتی به عنوان یک نهاد مجزا از هندو ها نیز در نظر گرفته نمی شود و اعضای آن در آمار های رسمی باهم شمرده می شوند، پاکستان میلیون ها سیک را به اسم اسلام هدف قرار داد، درجایی که اعضای جامعه سیک با حملاتی علیه زندگی و تجارت خود مواجه شده اند، دختران آنها همچنان به زور ربوده شده و به اسلام تغییر دین می دهند. از یک سو پاکستان این کار را با اقلیت های مذهبی خود انجام می دهد و از طرفی با خالصتانی ها در مورد میهن پرستی صحبت می کند، آیا این میهن پرستی است؟ اگر چنین است هیچ کس آن را نمی خواهد. این اصل نفاق و دورویی پاکستان است، چیزی که خارج از درک ذهن انسان است.

تیری میلوسکی در گزارشی با عنوان "خالصتان، پروژه پاکستان" می نویسد: این شفاف و واضح است که هدایت اتوبوس خالصتان در دست چه کسانی است، پاکستان؛ همان پاکستانی که در آن تعداد زیادی از سیک ها را در 1947 میلادی به اسم اسلام کشتند و حالا پیروان این آیین را برای تشکیل یک ایالت جداگانه می شوراند.

پاکستان همواره خواستار احیای حمایت از جنبش خالصتان بوده است. پاکستان مواد مخدر و اسلحه ر ا از طریق مرزها قاچاق می کرد، از مسیر های سنتی برای قاچاق و پهپادها استفاده کرد، پناهگاه های امنی را برای افراط گرایان فراهم می کرد، تروریست ها را آموزش می داد و غیره، حتی سازمان اطلاعات پاکستان ISI نیز نقش فعالی در این روند ایفا کرده است. تلویندر سینگ شهروند کانادایی و طراح عملیات تروریستی 1985 میلادی در هند، به پاکستان فرار کرده بود. بالفرض هم که پاکستان این فعالیت های ضد بشری را پشتیبانی نکرده باشد اما به این چنین عناصر پناهگاه امن فراهم کرده است.

شواهد و اسناد کافی و مستند در زمینه حمایت پاکستان از خالصتان وجود دارد و پاکستان نباید فراموش کند که در حال حاضر در فهرست خاکستری گروه ویژه اقدام مالی قرار دارد، دور نیست آن روزی که پاکستان به دلیل حمایت، تشکیل و پشتیبانی از گروه های تروریستی و افراط گرا در خارج از مرزهای خود وارد لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی شود.

ارسال نظر

 
1