خبر فوری

 
 
حکومت عمران خان را کدام افسران بازنشسته ارتش پاکستان اداره میکنند؟
کد خبر :1824410132

16:48 1399/11/20


برچسب ها : ارتش, ارتش پاکستان, افسر دولتی, باجوا, بازنشسته ارتش, پاکستان, حکومت, حکومت نظامی, دولت, دولت پاکستان, ژنرال عاصم سلیم باجوا, ژنرال قمر جاوید باجوا, سرلشکر, سرلشکر بازنشسته, عمران خان, فرمانده ارتش پاکستان,

دولت عمران خان (PTI) افسران نظامی در حال خدمت و بازنشسته را در چندین بخش اصلی منصوب کرده است. این افسران از سپهبد و سرلشکرهای بازنشسته گرفته تا سروان هستند. افسران نیروی هوایی سابق نیز در برخی سمت های کلیدی حضور دارند.


 

اسلام آباد: به گزارش راز نیوز | ده ها افسر بازنشسته ارتش پاکستان فعال در دولت فدرال عمران خان تا کابینه پنجاب و دارای سمت های مهم دولتی این تصور را ایجاد می کند که نهاد نظامی مهمترین نقش را در تصمیم گیری دولت عمران خان دارند. در این شرایط اگر احزاب اپوزیسیون ادعا کنند که عمران خان روی شانه های تشکیلات نظامی نشسته است و به قدرت رسیده است چندان ادعای اشتباهی نخواهد بود.

 فرهنگ جذب افسران ارشد ارتش در نهادهای دولتی و غیر نظامی از زمان پرویز مشرف فرمانده سابق ارتش پاکستان  شروع شده بود هنوز پایان نیافته است. هنگامی که پرویز مشرف در سال 1999 دولت نواز شریف و حزب PML-N را سرنگون کرد و قدرت را به دست گرفت، وی بیش از 70 افسر بازنشسته ارتش را به سمتهای ارشد مدنی در 23 بخش از 28 بخش دولت ایالت پنجاب منصوب کرد.

امروز با ادامه همین سنت، دولت عمران خان (PTI) افسران نظامی در حال خدمت و بازنشسته را در چندین بخش اصلی منصوب کرده است. این افسران از سپهبد و سرلشکرهای بازنشسته تا سمت های پایین همچون سروان را شامل میشوند.  افسران نیروی هوایی سابق نیز در برخی سمت های کلیدی حضور دارند.

رئیس سابق بخش پنجاب سازمان اطلاعات پاکستان ISI و رئیس سابق اداره اطلاعات (IB)، وزیر سابق کشور در دولت عمران خان، سرتیپ اعجاز احمد شاه  بعنوان نامزد و نماینده  PTI به مجلس ملی رسید.  عمران خان نخست وزیر پاکستان وزارت کشور را برای چندین ماه در اختیار داشت و سپس این وزارتخانه مهم را به دستور افراد ناشناس به سرتیپ اعجاز احمد شاه تحویل داد. بعد از اینکه وزارت کشور پاکستان به شیخ رشید احمد واگذار شد، اعجاز احمد شاه ریاست وزارت مبارزه با مواد مخدر پاکستان را عهده دار شد.

سرگرد اعظم سلیمان وزیر سابق کشور ابتدا به عنوان وزیر ارشد پنجاب منصوب شد. و پس از بازنشستگی به عنوان دادستان ایالت پنجاب منصوب شد. گفته می شود که اعظم سلیمان و ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده ارتش پاکستان هم دوره هستند و به توصیه ژنرال باجوا بود که وی به عنوان دبیر ارشد پنجاب بلکه عملا به عنوان وزیر ارشد ایالت پنجاب منصوب شد.

انور منصور خان دادستان سابق پاکستان که از طرف عمران خان منصوب شده بود نیز وابسته به ارتش پاکستان میباشد. او که با درجه سروانی، بازنشسته ارتش شده بود به پیچیدگی های قانون و سیاست تسلط یافت و سپس با ارائه مشاوره های حقوقی ارزشمند به عمران خان بخشی از دولت فدرال حزب حاکم PTI شد.

زوج دادستان پاکستان انور منصورخان و فروغ نسیم وکیل دادگستری تمام تلاش خود را برای نجات رئیس جمهور سابق پاکستان یعنی پرویز مشرف به کار بردند، اما دولت پاکستان دادگستر وقار احمد شیث رئیس دادگاه خصوصی را که به جرم خیانت سه بار پرویز مشرف را به اعدام محکوم کرده بود را مورد انتقاد قرار داد و سپس او را راهی خانه کرد.

سرلشکر بابر افتخار رئیس جدید روابط عمومی ارتش پاکستان (DG ISPR) بخشی از هیئت مدیره تلویزیون دولتی است. به همین ترتیب، سرلشکر عاصم سلیم باجوا رئیس سابق روابط عمومی ارتش پاکستان (DG ISPR) و فرمانده سابق سپاه کویته به عنوان رئیس پروژه سی پیک (CPEC) و همچنین به عنوان دستیار ویژه نخست وزیر پاکستان منصوب شده است. عاصم باجوا پس از رسوایی دارایی های خانواده خود که خارج از پاکستان سر میبردند از عنوان دستیار ویژه نخست وزیر پاکستان استعفا داد. با این حال، او همچنان به طور غیرقانونی هدایت پروژه سی پیک (CPEC) را بر عهده دارد. لازم به ذکر است که ژنرال عاصم سلیم یکی از نزدیکان ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده ارتش پاکستان است.

بسیاری از افسران ارشد نظامی پاکستان پس از بازنشستگی به عنوان سفیر در کشورهای مختلف منصوب شده اند.

عطار مختار معاون دریادار بازنشسته نمایندگی پاکستان در مالدیو را برعهده دارد. سرلشکر سابق بلال اکبر اخیراً به عنوان سفیر پاکستان در عربستان سعودی منصوب شده است. سرلشکر عمر فاروق برکی در اردن، سرلشکر عبدالعزیز طارق دز دارالسلام تانزانیا، سرلشکر محمد خالد راو در بوسنی به عنوان سفیر خدمت می کنند.

بسیاری از ژنرال های سابق پاکستان نیز در موسسات آموزشی مشغول خدمت هستند. سرلشکر (بازپرس) محسن کمال هم معاون دانشگاه کشمیر است. سرلشکر جاوید محمود بخاری رئیس دانشگاه و معاون دانشگاه ملی علم و صنعت پاکستان است.

رئیس ارگان بزرگی مانند اداره مخابرات پاکستان نیز یک ژنرال بازنشسته ارتش است. سرلشکر عامر عظیم در حال حاضر به عنوان رئیس سازمان ارتباطات پاکستان (PTA) مشغول به کار است، سمت رئیس هواپیمایی ملی پاکستان (PIA) توسط ارشد محمود ملک مارشال هوایی بازنشسته از نیروی هوایی پاکستان انجام می شود. منتقدان می گویند شرکت هواپیمایی ملی در دوره تصدی ارشد محمود ملک خسارات جبران ناپذیری دیده است. شاه رخ نصرت فرمانده اسکادران نیروی هوایی بازنشسته پاکستان نیز سمت مدیر اداره هواپیمایی کشوری (CAA) را بر عهده دارد.

تنویر اشرف بهتی، مدیرکل دوم نیروی هوایی ارتش پاکستان به عنوان معاون مارشال هوایی در نیروی هوایی پاکستان مشغول خدمت است، در حالی که معاون مدیر کل  سید ناصر رضا همدانی کماندو نیروی هوایی ارتش پاکستان است.

ستوان بازنشسته پرواز خاقان مرتضی مدیر سازمان هواپیمایی کشوری است. سرلشکر سید امیررضا رئیس مجتمع صنایع سنگین تاکسیلا و سرهنگ عقیل احمد به عنوان هیئت دبیر مجتمع صنایع سنگین تاکسیلا مشغول به کار است. همینطور سرلشکر آصف ممتاز پست ریاست کمیسیون پزشکی پاکستان را بر عهده دارد. سرلشکر سابق مزمل حسین در حال حاضر رئیس اداره برق (WAPDA) است.

سرلشکر عارف ملک که یک افسر ارتش که در حال خدمت است، سمت مدیرکل نیروی مبارزه با مواد مخدر، آژانس مبارزه با مواد مخدر کشور را دارد. فرماندهی نیروی امنیتی فرودگاه نیز با سرلشکر ظفرالحق افسر ارتش است. سروان بازنشسته زاهد سعید، رئیس کمیسیون خدمات عمومی فدرال بزرگترین ارگان غیرنظامی در سطح فدرال نیز با ارتش در ارتباط بوده است. علاوه بر این، سرلشکر سید عبید حسن یکی از اعضای این کمیسیون است. ریاست کمیسیون خدمات عمومی پنجاب به عهده سرلشکر بازنشسته مقصود احمد در حالی است که سرلشکر مصرت نواز ملک در حال حاضر عضو کمیسیون خدمات عمومی پنجاب است.

اداره ملی مدیریت حوادث توسط ژنرال سرلشکر اختر نواز هدایت می شود. سرتیپ وسیم الدین سمت عملیات، سرهنگ عبدالشكور  مدیر، و سرگرد نعمان الحق مدیر روابط عمومی این اداره هستند.

نه تنها این بلکه ریاست ساخت 5 میلیون خانه و پروژه مسکن جدید پاکستان که جزو وعده های بزرگ حزب حاکم (PTI) در بیانیه های انتخاباتی بود به یک افسر سابق ارتش سپهبد  سید انور علی حیدر تحویل داده شده است. سرلشکر امیر اسلم خان معاون رئیس، سرتیپ نصیر منظور ملک مدیر و سرهنگ دوم حافظ محمود سلطان مدیر هماهنگی هستند.

سرلشکر امیر ندیم فرمانده سرویس فعلی ژنرال ستارگان، مسئولیت نظارت بر امور اداری سازمان تحقیقات فضایی اسپارکو را بر عهده گرفته است. رئیس اجرایی مرجع ERA که برای توان بخشی به زلزله زدگان سال 2005 تأسیس شده است در حال حاضر زیر نظر سرلشکر سه ستاره عمر محمود حیات است، در حالی که ریاست کارخانه های فولاد برعهده سرتیپ سابق شجاع حسن است.

عارف نواز بازرس کل راه آهن پنجاب نیز فعالیت حرفه ای خود را با ارتش آغاز کرد و به عنوان سروان بازنشسته شد و در حالی که سرتیپ امجد علی به عنوان مدیرکل بازرسی راه آهن پاکستان کار می کرد، بخشی از نیروی پلیس پاکستان شد.

 

سرلشکر شهزاد سلیم مدیر کل NAB لاهور که در رسوایی درجه جعلی نقش داشت نیز وابسته به ارتش است. دو سرهنگ سابق ارتش پاکستان نیز در کابینه سردار عثمان بزدار وزیر ارشد پنجاب مشغول به کار هستند. هاشم دوگار مدیر رفاه جمعیت ایالت و  ملک محمد انور وزیر درآمد نیز دارای سابقه نظامی هستند.

تعداد زیادی از ژنرال های خدمت بازنشسته و حاضر و سایر مقامات ارشد نیز در ارگان های ورزشی دولت مشغول به کار هستند. سرپرستی تیم تیراندازی با کمان را سپهبد سید عارف حسن و کمیته دو و میدانی سرلشکر اکرم صاحی را بر عهده دارد. امور بسکتبال به سرتیپ افتخار منصور تحویل داده شده است. سرلشکر میا محمد هیلالا بر بازی گلف نظارت دارد. همینطور سرتیپ خالد سجاد کهوکهر رئیس ورزش ملی یعنی هاکی، دریاسالار ظفر محمود عباسی تیراندازی، دریادار محمد امجد خان نیازی کشتیرانی و مارشال هوایی عاصم ظهیر نیز مسئولیت نظارت بر اسکی را دارا است. مارشال مجاهد انور خان اسکواش ، سرگرد مجید وسیم شنا، سرهنگ دوم وسیم احمد تکواندو و سرلشکر مزمل حسین علاوه بر ریاست اداره برق در حال رسیدگی به امور فدراسیون بوکس نیز هستند.

در یک دولت غیرنظامی با دیدن بسیاری از افسران نظامی که منصب های مهمی دارند، احساس می شود که این دولت یک دولت نظامی است نه یک دولت مردمی.

ارسال نظر

 
1