خبر فوری

 
 
حمله مسلحانه مهاجران افغان به شیعیان پاراچنار
کد خبر :1568689729

20:04 1399/03/02


برچسب ها : افغانستان, حمله مسلحانه, درگیری, سنی, شیعه,

روز گذشته درگیری مسلحانه سنگینی بین قبایل مقبل از مهاجران افغانستانی و طوری در حوالی پاراچنار با یورش قبیله مقبل به طرف مقابل آغاز شد.


خیبر پختون خوا: به گزارش راز نیوز| روز گذشته درگیری مسلحانه سنگینی بین قبایل مقبل از مهاجران افغانستانی و طوری در حوالی پاراچنار با یورش قبیله مقبل به طرف مقابل آغاز شد. باتوجه به توطئه و دسیسه های برنامه ریزی شده برای حمله به قبائل طوری، سازمان های امنیتی پاکستان به همراه همسایگان این قبیله همچون مقبل درحال ایجاد دسیسه برای غارت زمین های قبایل طوری هستند. قابل ذکر است موضوع کنج علیزئی و مقابل نیز زنجیره ای از تداوم چنین مسائلی در پاراچنار است . قبل از این نیز عناصر مهاجم اشغالگر اراضی طوری طی دسیسه ای سعی در اشغال زمین های حوالی بالشیخل با مورد مناقشه خواندن کرده بودند و هم اکنون نیز در ادامه این دسیسه ها علیه قبیله طوری (شیعه)، با تصرف بلندی های کنج علیزئی و با پشتیبانی سازمان های امنیتی پاکستان حمله ای توسط قبایل مقبل صورت گرفته است.

گفتنی است جنگ قبیله ای به تنهایی انجام نمی شود و برای این امر چند قبیله با ایجاد ائتلاف با دشمنان طرف مقابل حمله را آغاز می‌کنند.  مردم محلی طی درخواستی از دولت ابراز داشتند قبل از آنکه مسئله شدت یابد، نهاد های دولتی باید درصدد حل این مسئله و درگیری پیش آمده برآیند و همچنین براساس اسناد زمین، اراضی اشغالی را به صاحبان اصلی شان (طوری ها) برگردانند‌.

طبق گزارش منابع محلی، قوم مقبل که از اعضای مذهب سنی هستند علاوه بر آنکه فاقد هویت پاکستانی هستند، از خاک افغانستان وارد پاکستان شده و تاکنون چندین حمله مسلحانه برای تخریب مناطق مسکونی شیعیان پاراچنار انجام داده اند؛ قوم طوری و کنج علیزئی نیز که شیعیان پاکستانی هستند، چندین مرتبه با مراجعه به نهادهای مربوطه شکایت خود را از این حوادث و اشغال زمین هایشان توسط افراد بیگانه اعلام کرده اند که با پاسخ عجز و ناتوانی دولت در این زمینه و برای باز پس گیری زمین های خود با در دست داشتن اسناد و مدارک مواجه شده اند. منابع محلی در ادامه خاطر نشان کردند که دولت نسبت به این موضوع بی توجه بوده و درصدد حل این مشکل نیست.

ناگفته نماند علاوه بر منابع محلی، شخصیت های برجسته نیز بر این باورند که این حملات با پشتیبانی سازمان های امنیتی پاکستان برای اهداف از پیش تعیین شده صورت گرفته اند. تمامی مهاجرت این گروه از افغانستان به پاکستان زیر نظر سازمان اطلاعاتی پاکستان (ISI) طی برنامه ای از پیش تعیین شده صورت می گیرد تا در زمان نیاز از آنها علیه شیعیان استفاده شود.

شیعیان چند منزل در منطقه ای که متعلق به شیعیان بود و سنی های افغان آن را اشعال کرده بودند بنا نموند و شب گذشته سنی های افغانستان آن خانه ها را تیرباران کردند. هدف از این حمله تخریب کامل این خانه ها گزارش شده است. طی این درگیری 4 تن از افراد مهاجم هلاک شده و 5 الی 6 نفر از افراد شیعه نیز زخمی شدند. درگیری پس از تجمع شیعیان در این منطقه شدت گرفته و تا نیمه های شب گذشته به طول انجامید که پس از دخالت دولت، تنش پایان یافت. درگیری، مجددا عصر روز بعد آغاز شد که علت آن قطع درخت های گرانبها و فروش آن توسط شهروندان افغان از اراضی شیعیان پاکستان اعلام شده است.

ناگفته نماند این منطقه که از مناطق مرزی مشترک پاکستان_افغانستان است، تاکنون توسط ارتش پاکستان حصار کشی نشده که این امر موجب تردد و داخل شدن طرف های افغان به خاک پاکستان برای هدف قرار دادن شیعیان پاراچنار و اشغال اراضی آنها شده است.

ارسال نظر

 
1