خبر فوری

 
 
حزب ملی پختونخوا: ربودن افراد توسط سازمان های اطلاعاتی پاکستان، بر خلاف منشور حقوق بشر است
کد خبر :158448092

11:49 1397/09/19


برچسب ها : PMAP, افراد ربوده شده, حزب ملی پختونخوا, عثمان کاکر, کویته,

چند تن از مقامات ارشد حزب ملی پختونخوا(PMAP) با حضور در کمپ اعتراضی خانواده های افراد ربوده شده بلوچ در شهر کویته، مراتب اعتراض خود را به سازمان های اطلاعاتی و حکومتی پاکستان اعلام نمودند.


 

کویته: به گزارش راز نیوز به نقل از خبرگزاری بلوچستان پست، چند تن از مقامات ارشد حزب ملی پختونخوا(PMAP) با حضور در کمپ اعتراضی خانواده های افراد ربوده شده بلوچ در شهر کویته، مراتب اعتراض خود را به سازمان های اطلاعاتی و حکومتی پاکستان اعلام نمودند.

بر اساس گزارش منتشر شده،  سناتور عثمان خان کاکر رئیس ایالتی حزب ملی پختونخوا،دکتر حامد خان اچکزئی معاون دبیر ایالتی، وکیل سید عبدالقادرآقا، نصرالله خان زیره عضو مجلس ایالتی بلوچستان، خوشحال خان کاسی، الله نور، اکبر کاکر، اعظم اچکزئی، کبیر افغان و دیگر مقامات و کارمندان حزب ملی پختونخوا(PMAP) با حضور در کمپ اعتراضی خانواده های افراد ربوده شده بلوچ با آنان اظهار همدردی نمودند.

سناتور عثمان کاکر خطاب به اعضای خانواده افراد ربوده شده حاضر در کمپ گفت: در تمامی مواد قانون مرتبط با حقوق انسانی پاکستان به طور صریح و واضح ذکر گردیده است که هیچ کس حق ربودن شهروند پاکستانی و انتقال وی به مکان نامشخص را ندارد، اما امروز با اظهار تاسف باید اعتراف نمود که هزاران تن از شهروندان بیگناه پاکستانی اعم از بلوچ، پشتون و ... توسط سازمان های اطلاعاتی و امنیتی پاکستان ربوده شده اند که بر خلاف منشور حقوق انسانی سازمان ملل و قانون اساسی پاکستان است و اکنون باید طبق قانون، تمامی افراد ربوده شده توسط سازمان های اطلاعاتی، به انظار عمومی آورده شوند.

وی افزود: حزب ملی پختونخوا(PMAP) همیشه و همه جا به حمایت از شهروندان مظلوم از قومیت های مختلف پاکستان پرداخته است و برای احقاق حقوق قانونی و انسانی شهروندان مظلوم پاکستانی تلاش نموده است، اکنون لازم است کمیته ای با حضور تمامی اعضای پارلمان و احزاب مختلف سیاسی برای جستجوی افراد ربوده شده تشکیل گردد.

بیانیه مطبوعاتی حزب ملی پختونخوا(PMAP)

همچنین دبیرخانه ایالتی حزب ملی پختونخوا(PMAP) با انتشار بیانیه مطبوعاتی با اعلام همبستگی به مناسبت روز جهانی حقوق بشر اظهار داشت: اقوام مختلف پاکستان به خصوص قوم پشتون تحت فشار و ستم های نظام  پاکستان قرار دارند، موضوع ناپدید شدن افراد از قومیت های مختلف به خصوص قوم پشتون، از مهمترین مسائل پیش روی این قومیتها میباشد.

در این بیانیه آمده است بیش از 7 هزار شهروند پشتون از مناطق مختلف خیبر پختون خواه ناپدید شده اند و بیش از 60 هزار نیز قربانی حوادث تروریستی شده اند، همین نوع از ظلم و ستم نیز در حق برادران بلوچ روا داشته شده است و بسیاری از شهروندان بلوچ از سالهای متمادی ناپدید شده اند.

حزب ملی پختونخوا(PMAP) معتقد است هیچ سازمان حکومتی پاکستان حق ندارد بر خلاف قانون و آیین پاکستان، شهروندی را ربوده و به مکانی نامشخص انتقال دهند، اگر شخصی مرتکب جرم شده است وی را با ارائه به سازمان های عدالتی پاکستان، تحت مجازات قرار دهند.

در ادامه این بیانیه آمده است: مواد 8 الی 28 قانون اساسی مرتبط به حقوق بشر است و در آن آزادی حق اظهار رای از طریق نوشتاری و گفتاری به طور واضح اعلام گردیده است، اما متاسفانه شاهد آن هستیم که دولتمردان بر اساس نظریات شخصی و منافع خود، اقدام به سانسور رسانه ای می نمایند، صدای اقوام مظلوم پاکستان در رسانه ها بازتاب داده نمیشود و این بدترین نوع زیر پا گذاشتن حقوق انسانی است.

حزب ملی پختونخوا(PMAP) در ادامه بیانیه خود اظهار داشت: فعالیت انجمن های دانشجویی جمهوری خواه از مدت های مدیدی توسط سازمان های اطلاعاتی پاکستان ممنوع اعلام گردیده است در حالی که این سازمان های حکومتی نه تنها از گروه های مطابق با تفکرات خود حمایت میکنند بلکه ایجاد چنین گروه هایی را از وظایف خود میدانند و حمله به دانشجویان جمهوری خواه و به خاک و خون کشیدن آنان از فعالیت های روزمره سازمان های اطلاعاتی پاکستان به شمار میرود که نمونه واضح آن وضعیت دانشجویان بلوچ و پشتون در دانشگاه های پنجاب است.

چشم پوشی از حقوق اولیه زنان که مهم ترین و اکثریت بخش جامعه را تشکیل میدهند و تکفر عدم مساوات زن و مرد و زیر پا نهادن حقوق زنان به امری عادی در جامعه پاکستان تبدیل گردیده است و دولت و نظام پاکستان با علم به این موضوع، عامدانه باعث ترویج این تفکر و زیر پا نهادن حقوق زنان میشوند.

قومیت های مظلوم پاکستان از حقوق اولیه شهروند درجه 3 نیز برخوردار نیستند و تمامی امکانات و تسهیلات در دست افراد مرتبط با نظام و سازمان های دولتی قرار دارد.

در بخش آخر این بیانیه به موضوع آموزش و امکانات درمانی و بهداشتی اشاره شده و نوشته شده است: شهروندان پشتون و بلوچ از امکانات اولیه بهداشتی و درمانی و مراکز آموزشی محروم هستند، در جامعه ما نظام طبقاتی آموزش ایجاد گردیده است، درصد بسیار زیادی از کودکان پاکستانی تا امروز از امکانات اولیه آموزش محروم هستند.

در این وضعیت، شرایط امر میکند که سازمان ها و گروه های داخلی و بین المللی فعال در زمینه حقوق بشر با توجه به مسائل اساسی، باعث شوند که شهروندان محروم پاکستان، زندگی آسوده ای را به سر نمایند.

حزب ملی پختونخوا(PMAP) از روز نخست به عنوان پرچمدار مدافع حقوق بشر لازم میداند که به منظور احقاق حقوق شهروندان مظلوم پشتون و بلوچ، از تمامی گروههای جمهوری خواه و میهن دوست بهره گیرد.

ارسال نظر

 
1