خبر فوری

 
حامد میر: پاکستان از طالبان افغانستان راضی نیست! امروز یک مقام امنیتی پاکستان با طالبان دیدار خواهد داشت
کد خبر :1736592462

15:04 1400/02/08


برچسب ها : استانبول, پاکستان و طالبان, حامد میر, روند صلح افغانستان, طالبان افغانستان, قطر, ماموریت صلح, هند,

حامد میر تحلیل گر و روزنامه نگار ارشد پاکستانی در گزارشی اظهار داشت که پاکستان روند تلاش های جدید برای متقاعد کردن طالبان افغانستان جهت عضویت مجدد در ماموریت صلح افغانستان را آغاز کرده است که در غیراین صورت طالبان از سوی پاکستان شاهد اقدامات سختی خواهد بود.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| حامد میر تحلیل گر و روزنامه نگار ارشد پاکستانی در گزارشی اظهار داشت که پاکستان روند تلاش های جدید برای متقاعد کردن طالبان افغانستان جهت عضویت مجدد در ماموریت صلح افغانستان را آغاز کرده است که در غیراین صورت طالبان از سوی پاکستان شاهد اقدامات سختی خواهد بود.

وی افزود: مقامات ارشد امنیتی پاکستان طی ارتباطی که با رهبری طالبان در دوحه برقرار کردند، اظهار داشتند که انکار طالبان از شرکت در کنفرانس استانبول شوک بزرگی برای ماموریت صلح بود و اگر طالبان انعطاف از خود نشان ندهند، با عواقب ربرو خواهند شد.

گفتنی است کنفرانس صلح افغانستان با حمایت آمریکا مورخ 24آوریل-4اردیبهشت در استانبول و به میزبانی ترکیه، قطر و سازمان ملل متحد قرار بود برگزار شود اما به دلیل انکار طالبان از شرکت، کنفرانس به تعویق افتاد. هدف این کنفرانس سرعت بخشیدن به ماموریت صلح بود اما ریاست جدید واشنگتن تاریخ خروج آمریکا را از یک مه به 11 سپتامبر 2021 میلادی تغییر داد. این امر باعث رد کردن این تاریخ از سوی طالبان شد، طالبان این اقدام را نقض توافق صلح خوانده و از شرکت در کنفرانس استانبول انکار کرد.

هفته گذشته وزرای امور خارجه ترکیه، پاکستان و افغانستان در استانبول نشست سه جانبه برگزار کردند و از طالبان خواستند تا به تعهد خود درخصوص اجرای توافق برای دستیابی به صلح پایدار در افغانستان احترام گذارد.

حامد میر در ادامه گزارش خود نوشت: معلوم شده است که یک مقام امنیتی یک بار دیگر با رهبری طالبان مورخ چهارشنبه 28 آوریل-8اردیبهشت در دوحه ملاقات خواهد داشت و او به طالبان در کلماتی شفاف خواهد گفت که "بس است دیگر، این بازی". پاکستان و دیگر ذینفعان بین المللی در روند صلح افغانستان در تلاشند طالبان افغانستان را برای پیوستن به دولت ائتلاف موقت ترغیب دهند، اما طالبان تمایلی نشان نمی دهد. منابع بسیار معتبر می گویند که سازمان های امنیتی پاکستان ارتباطات بین طالبان افغانستان و گروه های مرتبط با تحریک طالبان پاکستان TTP را کشف کرده اند. یک منبع ارشد در این رابطه گفت: اینها دو روی یک سکه هستند، اما طالبان افغانستان این اتهام را رد می کند. یک مقام ارشد پاکستانی گفته است که گفتگو با اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان آسان اما با طالبان دشوار است.

براساس گزارش، برخی مقامات اسلام آباد دولت افغانستان را به حمایت از جنبش حفاظت از پشتون PTM متهم کرده اند و مقامات پاکستانی نگرانی خود را مستقیما به اشرف غنی رسانده اند که از آن به بعد غنی به طور آشکار از پی تی ام حمایت نکرده است. اشرف غنی اخیرا سفرهایی در سکوت به پاکستان داشته است تا بتوان دوری میان دو کشور را پایان داد. معلوم شده است که مقامات هند نیز اخیر سعی داشته اند با طالبان افغانستان ارتباط گیرند، اما رهبران طالبان از ملاقات مستقیم با هند خودداری کرده اند.

یک منبع ارشد طالبان اظهار داشت هند درحال آماده سازی برای اعزام نیرو به افغانستان در صورت احتمال خروج آمریکا است. طالبان در خصوص ارتباط گیری های آغاز شده میان هند و پاکستان بر این باور است که هند برای آن این اقدامات را شروع کرده است زیرا نمی خواهد پاکستان در خصوص عملکرد جدید او در افغانستان اعتراضی داشته باشد. هند می خواهد طالبان به نیروهای آنها حمله نکنند، درحالیکه نمی دانند طالبان هیچگاه نیروی خارجی را در کشور شان تحمل نخواهد کرد.  

ارسال نظر

 
1