خبر فوری

 
 
جیمز متیس: پاکستان و آمریکا باید روابط دقیق خود را حفظ کنند
کد خبر :415190543

14:30 1398/06/14


برچسب ها : آمریکا, افغانستان, پاکستان, جیمز متیس, هند,

جیمز متیس وزیر دفاع اسبق ایالت متحده آمریکا در کتاب "کال سائن چاوس" سوانح حیات خود نوشت: روابط پیچیده با دهلی نو، اسلام آباد را مجبور به خواستن دولت دوستانه در کابل کرد. پاکستان و آمریکا باید روابط دقیق خود را حفظ کنند


به گزارش راز نیوز، جیمز متیس وزیر دفاع اسبق ایالت متحده آمریکا در کتاب "کال سائن چاوس" سوانح حیات خود نوشت: روابط پیچیده با دهلی نو، اسلام آباد را مجبور به خواستن دولت دوستانه در کابل کرد.
وی با تشریح روابط میان پاکستان و آمریکا، گفت: در نهایت، منافع مشترک ما این است که ما به همراه توقعات معمولی همکاری، روابط دقیق خود را نیز حفظ کنیم. ما می توانیم مشکلات خود با پاکستان را حل کنیم، اما برای حل کردن آنها، اختلافات فی ما بین عمیق و اعتماد بسیار کم است، و این وضعیت روابط امروز ما است.
جیمز متیس هنگام رونمایی از کتاب خود، همچنین در بحث شورای امور خارجه ایالات متحده شرکت کرد، در این میان از وی پرسیده شد که چرا شما در کتاب تان پاکستان را به عنوان خطرناکترین کشورها نوشته اید؟
وی در پاسخ رادیکالیسم در پاکستان را از علت های مهم این عنوان برشمرد و افزود: بنیادگرایی در پاکستان وجود دارد، و دیدگاه برخی از اعضای ارتش آنها نیز چنین است، آنها می‌دانند که در آنجا چه اتفاقی می افتد و آنها این امر را تصدیق نیز می‌کنند.
وی خاطر نشان کرد، روابط ما بین آمریکا و پاکستان، روابطی پیچیده بوده اند.
جیمز متیس در کتاب خود چندین بار روابط نظامی میان آمریکا و پاکستان را برجسته کرده است، اما وی درباره رهبری سیاسی دو کشور اظهار نظر چندانی نکرده است.
وی در مورد پاکستان همچنین نوشته است که پاکستان کشوری است که از بدو تولد تاکنون هیچ عشقی به خود نداشته و در سیاست نابودی خود قرار داشته است. پاکستان چنین رهبران یا حاکمانی ندارد که به آینده ملت فکر کنند. پاکستان تمام سیاست های ژئوپلیتیک (سیاست جغرافیایی) را مبتنی بر دشمنی با همسایه خود هند می‌داند و این کشور سیاست خود در رابطه با افغانستان را نیز به این ترتیب تنظیم کرده است، و اسلام آباد خواهان یک دولت طرفدار در کابل است که در برابر نفوذ هند در افغانستان مقاومت کند.
وزیر اسبق دفاع آمریکا اذعان داشت، سربازان پاکستانی موجود در مرزهای غربی بیش از تعداد سربازان ناتو در افغانستان در جریان جنگ با تروریسم جان باخته اند. پاکستان فکر می‌کند که می‌تواند تروریسم را کنترل و یا دستکاری کند، اما تروریسم بذری است که پس از کاشت، تنها شکوفا می‌شود و رشد می‌کند، نه تنها سرویس های مخفی پاکستان بلکه هیچ قدرتی در جهان نمی تواند آنها را متوقف سازد.

ارسال نظر

 
1