خبر فوری

 
 
بدترین کابوس ارتش پاکستان در حال بازگشت است
کد خبر :1488670494

14:47 1398/02/24


برچسب ها : PTM, ارتش, پاکستان, جنبش حفاظت پشتون, سیاست, قدرت,

بازگردانده شدن کابوس ارتش پاکستان مبنی بر اعتراضات گسترده مردمی علیه قدرت بی نهایت این سازمان، دخالت های آن در امور سیاسی ، سوء استفاده از قدرت خود در کشور و جلوگیری از خودکامگی ارتش پاکستان توسط جنبش حفاظت از پشتون PTM .


 

 

به گزارش راز نيوز، ارتش پاکستان از سال های سال از طریق قدرت خود به طور مستقیم یا غیر مستقیم و از طریق سوء استفاده از قدرت خود، بر دولت های مردمی دهه 70 و 90 و پس از سال 2008 میلادی بر کشور پاکستان حکومت کرده و می‌کند. برخی از سیاستمداران پاکستانی که در تلاش برای مبارزه با ارتش و کاهش قدرت بی انتهای آن در کشور بودند، در این درگیری یا شکست را قبول کردند و یا از سمت هایشان برکنار شدند. به دلیل قدرت بی نهایت ارتش پاکستان در این کشور، برخی از تحلیل گران در رابطه با گفتگو و درگیری برای کاهش قدرت آن بر این باورند که ارزش درگیری ندارد. اما اوج گرفتن جوانی به نام منظور پشتین و سخنان ضد ارتش و قدرت های حاکم وی، نشان از بازگشت بدترین کابوس ارتش پاکستان دارد. با قدرت گرفتن جنبش حفاظت از پشتون PTM منظور پشتین جوان 26 ساله پس از سال 2018 میلادی و مطرح شدن این جنبش از منطقه ای در نزدیکی مرزهای مشترک پاکستان_افغانستان، درخواست های قدیمی مردمی همچون جنایات طالبان، قدرت بی نهایت ارتش و دیگر موارد مجددا پدیدار گشته، و از طرفی قتل یکی از جوانان این نهضت توسط نیروهای پلیس موجب سکوت رسانه های پاکستان درخصوص انتشار صدای این جنبش شد. باوجود سازمان های اطلاعاتی پاکستان و ربودن افراد این جنبش و سکوت رسانه ها در رابطه با پخش خبرها و اجتماعات  PTM، این جنبش همچنان پا برجا مانده است. جنبش حفاظت از پشتون در فوریه سال 2018 میلادی در پایتخت پاکستان اسلام آباد تحصنی علیه ارتش پاکستان انجام داد که این تحصن به تدریج در سرتاسر کشور گسترش پیدا کرد. طرفداران این جنبش مجددا در فوریه سال جاری میلادی نیز با تظاهرات در شهر لاهور از دولت این کشور خواهان آزادی بیان و اجرای حقوق مساوی شهروندی برای تمام اقشار جامعه شدند. از طرفی نیز این جنبش اعتراضاتی علیه ارتش در اجتماع 10 آوریل انجام داد که در تمامی اجتماعات آن یک شعار بطور مشترک مورد استفاده قرار می‌گیرد :" پشت تمامی اقدامات تروریستی، ارتش است"
سیاستمداراران و دولتمردان پاکستان طی سال های متمادی از ارائه پاسخی در رابطه با این شعار گریزان بودند و علت آن آشنایی با اقدامات ارتش در کشور و سیاست بود. درخصوص عمران خان نخست وزیر فعلی پاکستان برخی براین باورند که وی نیز با حمایت و پشتیبانی غیر مستقیم ارتش برروی کار آمده و در انتخابات پیروز شده است. بلاول بوتو رئیس حزب پیپلزپارتی در سخنرانی خود پس از نخست وزیری عمران خان وی را فرد منتخب شده توسط ارتش خواند که این امر موجب مشهور شدن عمران خان به عنوان شخص ارتشی شد.
قابل ذکر است با گسترش فضای مجازی و مواضع جنبش های گوناگون من جمله PTM ، آگاهی مردم با جنایات ارتش پاکستان و میزان نفوذ آن در سیاست افزایش یافته است، این امر همچنین موجب اعتراضات گسترده مردم و سوالات آنان علیه ارتش و اقدامات آن شده است.

ارسال نظر

 
1