خبر فوری

 
 
جنبش حفاظت از پشتون: آماده مذاکرات در صورت جدی بودن دولت هستیم
کد خبر :1469926775

19:31 1399/04/01


برچسب ها : PTM, ارتش پاکستان, پرویز ختک, جنبش حفاظت پشتون, دولت فدرال,

منظور پشتین رهبر جنبش حفاظت از پشتون در واکنش به پیام دولت از طریق پرویز ختک وزیر دفاع پاکستان در زمینه مذاکرات، گفت: سازمان هر آن برای مذاکرات در زمینه حل و فصل شدن مشکلات مردم پشتون آماده است، اما این مذاکرات باید هدفمند و معنی دار باشند.


خیبر پختون خوا: به گزارش راز نیوز| منظور پشتین رهبر جنبش حفاظت از پشتون در واکنش به پیام دولت از طریق پرویز ختک وزیر دفاع پاکستان در زمینه مذاکرات، گفت: سازمان هر آن برای مذاکرات در زمینه حل و فصل شدن مشکلات مردم پشتون آماده است، اما این مذاکرات باید هدفمند و معنی دار باشند. گفتنی است پرویز ختک وزیر دفاع پاکستان در تاریخ 25 خرداد برابر 14 ژوئن طی پیامی پیشنهاد مذاکرات را به جنبش داده و ابراز داشت: درصورتی که جنبش حفاظت از پشتون آماده نشستن بر میز مذاکرات باشد، دولت نیز آماده است.

منظور پشتین در ادامه سخنان خود، گفت: در گذشته نیز با دولت مذاکرات انجام دادیم که با شکست مواجه شدند. دولت در مذاکرات قبلی جدی نبود که نمونه های آن موجود هستند؛ وی خاطر نشان کرد: در سال 2018 که با دولت در حال مذاکرات بودیم، در این بین افراد ما را به قتل رسانده و علیه آنان پرونده سازی کردند. همچنین در سال 2019 میلادی که بر میز مذاکرات نشستیم، حادثه ایست بازرسی ارتش در منطقه خر قمر رخ داد که تاکنون عاملان این حادثه مجازات نشدند. یکی دیگر از علل عدم جدی بودن دولت برای مذاکرات این بود که در مذاکرات قبلی نه تنها یک گروه نبود، بلکه گروه های مختلف برای مذاکرات نزد ما می آمدند و به دلیل تعدد گروه ها، ما نمی دانستیم که از این بین کدام گروه از طرف دولت است، و نقش آنها در عملی کردن تصمیمات گرفته شده در مذاکرات به چه مقدار است.

وی افزود: در صورتی که بین دو طرف مذاکرات انجام می شوند، نخست باید جلب اعتماد صورت گیرد و در این زمینه فضا سازی شود، که باتوجه به این موضوع، دولت اگر حقیقتا در این زمینه مصمم است، ابتدا باید اعتماد اعضا و هواداران سازمان را جلب کند. دولت در گام دوم باید شفاف سازی کند که با چه نگاهی به این جنبش می نگرد، با نگاه یک جنبشی که برای احیای حقوق مردم خود تشکیل شده یا اینکه سازمانی که نماینده کشورهای دیگر است؟ درصورتی که فضای اعتماد ایجاد شود، مذاکرات نیز نتیجه بخش خواهند بود.

منظور پشتین در پاسخ به سوال دایره کار ، گفت: در گذشته این جنبش با عنوان جنبش حفاظت از محسود و محدود به وزیرستان بود، اما اکنون دایره کار ما گسترش یافته و درباره احقاق حقوق قانونی تمامی پشتون های پاکستان صحبت می کنیم. این حق ما است که درباره حق هر یک از پشتون هایی که قربانی تروریستم قرار گرفته اند صحبت کنیم. در گذشته قتل های غیر قانونی به یک منطقه خاص محدود می شد، اما اکنون افراد بی گناه در سر تا سر ایالت خیبر پختون خوا به طور غیر قانونی کشته می شوند. به همین دلیل اکنون ما درباره حقوق تمامی پشتون ها صحبت خواهیم کرد و درخواست ما احقاق حقوق پشتون است.

رهبر پی تی ام در پاسخ به این سوال که اگر دولت خواستار ورود سازمان به سیاست پارلمانی شود، موضع آن چیست؟ گفت: ورود یا عدم ورود، این به تصمیم سازمان بستگی دارد، اما اگر دولت برای دادن حقوق به شهروندان پشتون چنین درخواستی کند، این سخنی بیهوده است. چون همه شهروندان از حقوق مساوی بر خوردار هستند. این که نشد حرف که هرکس درخواست رسیدن به حقوق خود را داشته باشد باید به سیاست پارلمانی ورود پیدا کند. وی افزود: در منطقه ای که ما بودیم هیچگونه سیگنالی نبود، بنا براین طی روز های آتی پس از نشست با همراهان، لایحه ای در مورد پیشنهاد مذاکرات دولت ایجاد خواهیم کرد.

پشتین در مورد رسیدگی دولت به درخواست های جنبش تصریح داشت: پشتون در زمینه ایست بازرسی ها با مشکلات زیادی روبرو بودند که تا حدودی این مشکلات کاهش یافته و حل شده اند. دولت تا حدودی به مسئله افراد ربوده شده پشتون نیز رسیدگی کرده و بسیاری از این افراد را آزاد کرده است اما نه از مسیر قانونی؛ ما گفته بودیم که اگر افراد ربوده شده مرتکب جرم و جنایتی شده اند باید پس از ارائه به دادگاه، در مورد جرم آنها شفاف سازی شود. و اگر هم بیگناه هستند آنها را آزاد کنند. یکی از درخواست های ما انهدام تمامی مین های نصب شده در اکثر نقاط بود، دولت مدعی است که در این زمینه درحال کار کردن است اما همچنان شاهد مین در بسیاری از نقاط هستیم که این ها خطری جدی برای ساکنان منطقه محسوب می شوند.

 

بخوانید: واکنش رسانه های پاکستانی به تظاهرات صبح امروز جنبش حفاظت از پشتون PTM در وزيرستان شمالی

ارسال نظر

 
1