خبر فوری

 
 
جذب نیرو برای طالبان افغان در پاکستان و اظهارات برخی کارشناسان در این زمینه
کد خبر :1665318158

15:52 1400/03/13


برچسب ها : پاکستان و افغانستان, پیشاور, تامین مالی تروریسم, جذب نیرو, خیبر پختون خوا, طالبان افغانستان, کمک مالی,

یکی از خبرگزاری های داخلی پاکستان در گزارشی به این سوال پرداخته است که حقیقت جذب نیروی طالبان افغانستان در پاکستان چیست؟ براساس این گزارش، در چند ویدیویی که اخیرا در رسانه ها منتشر شده است می توان دید که احتمالا طالبان افغانستان به اسم "جهاد" درحال جمع آوری کمک های مالی در خاک پاکستان است...


خیبر پختون خوا: به گزارش راز نیوز| یکی از خبرگزاری های داخلی پاکستان در گزارشی به این سوال پرداخته است که حقیقت جذب نیروی طالبان افغانستان در پاکستان چیست؟

براساس این گزارش، در چند ویدیویی که اخیرا در رسانه ها منتشر شده است می توان دید که احتمالا طالبان افغانستان به اسم "جهاد" درحال جمع آوری کمک های مالی است. طی ارتباط با دولت ایالتی خیبر پختون خوا در این زمینه اظهار داشت که اطلاعی از عضویت ها و جمع آوری کمک های مالی به اسم طالبان افغانستان در ایالت خیبر پختون خوا و سرزمین پاکستان ، ندارند. کامران بنگش مشاور محمود خان وزیر ارشد ایالت خیبر پختون خوا گفت: "دولت ایالتی هیچگونه اطلاعاتی از این چنین اقدامات ندارد، اما ما حکم انجام تحقیقات با جزئیات را به سازمان های امنیتی و وزارت کشور داده ایم. "

گفتنی است مورخ 18 مه-28 اردیبهشت یکی از کاربران در تویتر ویدیویی را منتشر کرد و نوشت: این ویدیو از روستای سندری منطقه گوادلئی شهرستان دیربالا است. در این فیلم که ظاهرا به صورت مخفی ضبط شده است، یک طالب افغان دیده می شود که درحال سخنرانی در برابر جمعیتی است و در آن وی جنگ جاری در افغانستان علیه ائتلاف را با خواندن "جهاد"، درحال اثبات آن به عنوان یک وظیفه الهی است و در این زمینه دلایل نیز ارائه می دهد. علاوه بر این ویدیو های مختلفی درحال گردش در فضای مجازی هستند، اما نمی توان تمامی آنها را تایید کرد که برای کدام منطقه هستند. علاوه بر آن دیگر ویدیو ها نیز در فضای مجازی درحال گردش هستند، اما نمی توان از لحاظ محتوا و زمان و مکان آنها را تایید کرد که آیا برای زمان حال هستند یا نه. چنین تلاش هایی برای جذب نیرو در خاک پاکستان هر از گاهی در رسانه های غربی و رسانه های اجتماعی منتشر می شوند. علاوه بر آن برخی از تحلیلگران و ناقدان بومی و خارجی این امر را ترویج می دهند که افراط گرایان اقداماتی جهت جذب نیرو و جمع آوری کمک های مالی در پاکستان انجام می دهند. علاوه بر آن برخی از خبرنگاران محلی خیبر پختون خوا نیز مدعی می شوند که روند انتقال اجساد اتباع پاکستانی در صفوف طالبان به داخل پاکستان ادامه دارد.

براساس این گزارش، یکی از وبسایت های آلمانی جمعه هفته قبل در خبری که منتشر کرد آورده است برخی از ویدیوهایی در فضای مجازی منتشر شده اند که می توان دید ائمه و سخنرانان برخی از مناطق پاکستان درحال فعالیت برای جمع آوری کمک های مالی و جذب نیرو برای طالبان هستند. در این خبر وبسایت آلمانی به نقل از پروفسور محمد سرفراز خان مدیر سابق مرکز مطالعات منطقه ای دانشگاه پیشاور نوشته است: در پاکستان، از وزیرستان شمالی و جنوبی تا کرم و خیبر، علمای (سنی مذهب) مردم را برای پیوستن به امارت اسلامی افغانستان فریب می دهند و نهاد های دولتی چشم خود را بر این واقعیت بسته اند.

پروفسور سرفراز پس از ارتباط گیری خبرگزاری پاکستان که این ادعاها را بر چه اساسی انجام داده است، گفت: من خودم به شخصه چنین ویدیو هایی را دیده ام که درآن می توان دید برخی از علما درحال فعالیت برای جذب نیرو و جمع آوری کمک های مالی برای افراط گرایان هستند. وی افزود: از دو ماه گذشته اجساد طالبان از افغانستان به پاکستان آورده می شوند، این اجساد برای ساکنان ایالت های خیبر پختون خوا، پنجاب و بلوچستان است. روند ورود این جنازه ها به مناطق دیر، پیشاور، دیره اسماعیل خان، خیبر ، لکی مروت، وزیرستان و دیگر مناطق از ایالت خیبر پختون خوا ادامه دارد.

پروفسور در ادامه اظهار داشت: اگر سازمان های امنیتی از اقدامات جذب نیرو و کمک های مالی مطلع هستند و با وجود اطلاع سکوت کرده اند، باعث بدنام شدن پاکستان می شود، و همچنین پاکستان در سطح دیپلماتیک نیز می تواند هدف مشکلاتی قرار گیرد. به گفته پروفسور سرفراز عملکرد پاکستان در جنگ با تروریسم همواره مشکوک بوده است.

به گفته وی: از طرفی پاکستان در این جنگ با پیوستن به ائتلاف بودجه پشتیبانی ائتلاف دریافت می کرد و از سوی دیگر اسامه بن لادن رهبر القاعده در پادگان شهر ایبت آباد پناه گرفته بود. برای همین سوالات مختلفی در رابطه با نهاد های امنیتی مطرح می شود.

گفتنی است اعجاز خان پروفسور اسبق بخش روابط بین المللی دانشگاه پیشاور در پاسخ به این سوال که آیا چنین گزارش هایی ادامه روند اتهامات علیه نیروهای امنیتی پاکستان یا اقدامی برای وارد کردن فشار بر پاکستان است، گفت: در گذشته رویدادهایی چون جمع آوری کمک های مالی برای طالبان  افغانستان و جذب نیرو اتفاق افتاده اند. من اطلاعی ازویدیوهایی که اخیرا منتشر شده و به آنها استناد می شود، ندارم و نمی دانم که مراکز جذب نیروی طالبان در کدام یک از مناطق پاکستان وجود دارند. با این حال، شایان ذکر است که باتوجه به تعداد زیاد سازمان های افراط گرا در پاکستان، جنگجوهای آنها از آسما نازل نشده اند! بدیهی است که در جایی از مسیر، در یک مسجد، صحرا ، خرابه یا اتاق نشیمن دعوت انجام می شود.

اما از طرفی رحیم الله یوسفزئی کارشناس امور افغانستان و تحلیلگر معروف در این رابطه با بیان اینکه اکنون اوضاع فرق کرده است و دولت نیز با قاطعیت برخورد می کند، افزود: دیگر به افراد اجازه عبور مرز و عضویت در طالبان برای جنگ داده نمی شود. البته امکان دارد که در برخی مناطق دور افتاده نزدیک مرز افغانستان که برخی از فراگیران علوم دینی افغان که در مدارس دینی پاکستانی درس می خوانند ، آنها با ورود به افغانستان به طالبان کمک کنند.

گفتنی است روند اتهامات افغانستان علیه پاکستان با روی کار آمدن دولت کرزئی و سرنگونی دولت طالبان از سال 2001 ادامه دارد. اخیرا نیز علاوه بر مشاور امنیت ملی افغانستان ضمن هشدار به طالبان افغانستان اظهار داشت که مراقب باشید که سازمان های امنیتی پاکستان از شما به عنوان قربانی در جنگ خود استفاده می کنند. همچنین رهبران سیاسی و رسانه های افغانستان نیز بر این باورند که پشتیبانی طالبان افغانستان از خاک پاکستان صورت می گیرد ، درحالیکه پاکستان نیز انگشت اتهام حمایت از تحریک طالبان پاکستان را به سمت افغانستان  بلند می کند و علاوه بر آن به گفته مقامات پاکستان، هند از خاک افغانستان گروه های شبه نظامی بلوچ ملی گرا را تامین و آموزش می دهد.

ناگفته نماند برخی از تحلیلگران نیز بر این باورند که چنین گزارش هایی اقدامی از سوی افغانستان برای وادار کردن پاکستان به امضای معاهده با دولت افغانستان و وارد آوردن فشار بر اسلام آباد است.

ارسال نظر

 
1