خبر فوری

 
 
تیم تحقیقاتی مشترک: عذیر بلوچ رئیس باند تبهکاری لیاری کراچی به همکاری با سازمان اطلاعاتی ایران اعتراف کرده است
کد خبر :929545183

19:42 1399/04/14


برچسب ها : ایران, باند, پاکستان و ایران, عذیر بلوچ,

براساس گزارش تیم تحقیقاتی مشترک JIT پرونده عذیر بلوچ رئیس باند تبهکاری لیاری که برای نخستین بار منتشر شده است، وی در اظهارات خود در سال 2016 میلادی، به داشتن تابعیت ایرانی و روابط با سازمان اطلاعاتی ایران اعتراف کرده است.


کراچی: به گزارش راز نیوز| براساس گزارش تیم تحقیقاتی مشترک و اعترافات ضبط شده عذیر بلوچ فرمانده باند تبهکاری جنگی لیاری نزد دادستان قضایی مورخ 10 اردیبهشت 1395 پس از دستگیری وی، متهم به همکاری با حزب ملی مردمی پاکستان PPP و سازمان امنیتی ایران اعتراف کرد و گفت: من برای این دو سازمان کار می کردم. وی افزود: به همراه شخصی به اسم حاجی ناصر، پس از عبور از مرز، با افسران سازمان های امنیتی ایران دیدار کردم.

 

تابعیت ایرانی و همکاری با سازمان اطلاعاتی ایران

براساس گزارش تیم تحقیقاتی این پرونده که برای نخستین بار منتشر شده است، عذیر بلوچ در اعترافات خود گفته است که:  خانمی به اسم عایشه که از اعضای خانواده او است، دارای مدارک هویتی دو کشور پاکستان و ایران است که در ایران زندگی می کند. وی از طریق این خانم که فرزندش در سن 14 سالگی فوت کرده بود، در سال 1987 میلادی توانست گواهی ولادت جعلی برای خود دریافت کند. او به دلیل عملیات 2006 نیروهای امنیتی در لیاری، به همراه پسر عموی خود به ایران آمد و توانست کارت ملی و پاسپورت ایرانی نیز برای خود تهیه کند. عذیر بلوچ به تیم تحقیقاتی مشترک JIT گفت که در سال 2014 در شهر چابهار ایران یک آشنایی به اسم حاجی نصیر به وی پیشنهاد داد که او با اطلاعات ایران روابط خوبی دارد و می تواند جلسه ای با آنها ترتیب دهد؛ که پس از آن، این نشست با رضایت عذیر انجام شد. در این دیدار، افسران سازمان اطلاعاتی ایران از وی خواستند تا اطلاعاتی در مورد افسران و تاسیسات ارتش پاکستان را به آنها دهد.

براساس گزارش جی آی تی، عذیر بلوچ در تهیه اطلاعات و نقشه های تاسیسات نظامی و مامورین به افسران آژانس های خارجی مشارکت داشته است، بنابراین توصیه می شود تا طبق قانون ارتش تحت پیگرد قانونی قرار گیرد. پس از این توصیه، پرونده متهم در دادگاه نظامی جریان پیدا کرد و درپی آن، او محکوم به 12 سال حبس شد.

به گفته تیم تحقیقاتی مشترک جی آی تی، عذیر بلوچ اعتراف کرده است که در 198 پرونده قتل مستقیم یا غیر مستقیم دست داشته است که در میان کشته شدگان علاوه بر قتل های انجام شده توسط باند جنگ (گینگ وار)، قتل هایی نیز براساس گفتگو و سیاست انجام شده اند.

وی همچنین به دست داشتن در حمله به بازار کباری و کشتن 11 تن از تجاری که از هواداران یک حزب سیاسی بوده و به همان حزب کمک های مالی نیز می کردند، اعتراف کرد و گفت: پس از افزایش خشونت ها در پی این حمله در شهر کراچی، 14 تن دیگر نیز کشته شدند.

 

حملات علیه نیروی پلیس و رنجرز

وی طی اعتراف به قتل 4 نیروی پلیس و دو افسر رنجرز در کراچی گفت: مارس 2013 شیر محمد شیخ ملقب به شیرو از اعضای جنبش ملی متحد الطاف حسین طی تماسی با وی از ربودن گروهبان منیر و گروهبان اعجاز که در صدد جمع آوری اطلاعاتی علیه این باند بودند خبر داد و گفت: دو نیروی ربوده شده از اعضای بخش اطلاعاتی رنجرز هستند. من به آنها گفتم پس از دو روز، این افراد را طوری بکشند تا به نظر برسد که جنبش ملی متحد در آن نقش دارد.

 

حملات سال 2010

وی افزود: بازرس آصف منور برای افزایش مبلغ اخاذی به محل قمار شیراز یورش برد و زمانی که شیراز طی تماس تلفنی از بازرس علت این یورش را جویا شد، بازرس با لحن بی ادبانه ای جواب داد که این امر موجب حمله به خودروی زرهی پلیس و وارد آمدن خسارت جانی و مالی به پلیس شد.

همچنین در رابطه با موضوع اخاذی از باند توسط بازرس بابر هاشمی و سرور کماندو معاون سرپرست پلیس منطقه چاکیوارا اظهار داشت: دو مقام پلیس به محل جبار لنگرا یورش بردند که پس از آن حملاتی از سوی جبار لنگرا علیه کلانتری های چاکیوار، کلاک کوت و کوارترز صورت گرفت.

 

روابط عمیق عذیر بلوچ با نیروی پلیس

عذیر بلوچ رئیس باند تبهکاری در ادامه گفتگو با تیم تحقیقاتی مشترک، خاطر نشان کرد که او روابط عمیقی با نیروی پلیس داشته است. وی افزود: اقبال بتی سرپرست پلیس را به درجه تی پی او لیاری ارتقاء داد و همچنین هفت تن از بازرسان را به منظور کمک به وی و همدستانش به عنوان رئیس کلانتری در بخش های مختلف لیاری قرار داده بود.

وی اظهار داشت که امین بلیدی دوست وی، ملک محمد خان معاون لیاری تاون را به جرم ایراد سخنرانی هایی مخالف ملت بلوچ، در 6 نوامبر 2012 در نزدیکی بازار لی به هلاکت رسانده بود. گفتنی است ملک محمد خان از اعضای حزب ملی مردمی بود که پس از قتل او، عملیات ها در لیاری آغاز شدند. عذیر بلوچ در سخنان خود همچنین گفت که به اعضای خود دستور داده بود تا عملیات نیروی پلیس را در منطقه چیل چوک محدود کنند و نگذارند که پلیس بیش تر از آن پیشروی کند، و طی این درگیری 5 تن از نیروی پلیس و غیر نظامیان جان باخته و زخمی شده بودند.

 

نزدیکی و دوری از حزب ملی مردمی PPP

گفتنی است اسم عذیر بلوچ پس از کشته شدن رحمن نقش مرکزی باند جنگ لیاری طی درگیری مسلحانه با نیروی پلیس، ظاهر شد که وی مسئولیت کمیته صلح لیاری را به عهده داشت که از طرفی با حزب ملی مردمی نیز همدردانه قلمداد می شد. دکتر ذوالفقار میرزا وزیر کشور طی حکومت پی پی بطور آشکار از عذیر بلوچ حمایت می کرد. عذیر در لیاری سعی کرد تا موقعیت سیاسی خود را به عنوان بدیل برای حزب ملی مردمی شکل دهد و به نامزدهای انتخاباتی او، بلیط حزب داده شد. وی با حزب مردمی روابط نزدیکی داشت و با نارضایتی دکتر ذوالفقار میرزا، او نیز از این حزب دور شد. روابط دو طرف در حدی بودند که طرفین در دعوت های یکدیگر حضور می یافتند.

 

عذیر بلوچ متولد 18 مهر 1356 منطقه لیاری است که تا سیکل تحصیلات خود را ادامه داد و پس از آن در سال 2000 میلادی به تجارت حمل و نقل پدرش فیض محمد بلوچ پیوست. زندگی وی در سال 2003 میلادی و با قتل پدرش پس از ربوده شدن تغییر یافت و پس از آن، وی به عضویت باند رحمن دزد در آمده و انتقام قتل پدرش را از عاملان این حادثه گرفت.

ارسال نظر

 
1